عادل نجفی | شهرآرانیوز - نسل ما کاربران اینترنت روزهایی را که نحوه کار کردن با تلفن همراه و ساخت ایمیل را به والدین خود آموزش میدادیم به خوبی به یاد دارد. این روزها، اما ممکن است فرزند کلاس دوم دبستانی شما باشد که آخرین اطلاعات درباره اپلیکیشنها و نوآوریهای دنیای تلفنهای همراه را به شما بدهد!
اگرچه نسل والدین امروزی در مقایسه با نسل قبلی خود با فناوریهای آشناتر است، همین نسل «بومیان عصر دیجیتال» هم در همراهی با هزاران ایده و نوآوری هدفگذاریشده برای کودکان به چالش خورده است. این نسل نیز بهخوبی و با اطمینان حتی درباره اپلیکیشنهای آموزشی نیز نمیتواند انتخاب قطعی داشته باشد.
اگرچه پژوهشگران بر این باورند که ما به مرکزی برای رتبهبندی و معرفی چنین اپلیکیشنهایی در ردههای مختلف سنی نیازمندیم، در نبود چنین سیستمی و با توجه به کمبود وقت والدین برای بررسی هر اپلیکیشن و وبسایتی، نیویورکتایمز بعضی مؤلفههای کلیدی را برای راهنمایی والدین منتشر کرده است که در ادامه با آنها بیشتر آشنا میشویم. شما میتوانید در مواجهه با اپلیکیشنهای مختلف، با بررسی پرسشهایی ساده، انتخاب بهتری داشته باشید.
همیشه منابع را چک کنید. در برخی موارد ممکن است با اسامی مشهور برخورد کنید. برای نمونه، بیل گیتس در شرکت مایکروسافت. اما به خاطر داشته باشید که یک نام همهچیز را درباره آن اپلیکیشن در اختیار شما قرار نمیدهد. از طرف دیگر صرفا دنبال کردن اسامی برندها و شخصیتهای مشهور میتواند شما را در استفاده از دنیای متنوع اپلیکیشنهای سرگرمی و آموزشی دور نگه دارد؛ بنابراین در رویارویی با اسامیای که مشهور نیستند، شرکت و سوابق تولیدات آنها را در نظر بگیرید. برای مثال، اگر اپلیکیشنی با همراهی مدرسان و محققان یک پژوهشکده یا مؤسسه آموزشی طراحی و تولید شده باشد، میتواند به شما اطمینان بیشتری بدهد.
در اینترنت میتوانید انبوهی از نظرات و مقالهها را درباره موارد مختلف جستوجو کنید. از لوازم منزل گرفته تا کتابها و موضوعات ورزشی. اما در میان منابع مختلف برخی وبسایتها یا اشخاص، به صورت خاص به تحلیل و رتبهبندی اپلیکیشنهای حوزه کودکان میپردازند. مجموعه Common Sense Media یکی از این مؤسسات در ایالات متحده است که در بررسیهای خود به این موارد میپردازد. آیا اپلیکیشن جذاب است؟ آیا واقعا کودک از این اپلیکیشن بهخصوص استفاده خواهد کرد؟ آیا کودک را به نحوی توانمند میسازد؟ تجربه کاربری کودک با آن فعالانه است یا منفعلانه؟ آیا تجربهای از زندگی واقعی برای کودک به همراه دارد؟ آیا قابل تطبیق است؟ اگر کودک تجربهها یا پاسخها اشتباه دریافت کند، خطرناک است؟ آیا مفاهیم و ارزشهای آموزشی مورد ادعای دولوپرهای اپلیکیشن پشتوانه علمی پژوهشی دارند؟ پاسخ چنین پرسشهایی از سوی متخصصان در مقالات و وبسایتهای مختلف قابل جستوجو و بررسی است.
برخی اپلیکیشنهای آموزشی به طور قطعی هیچ پیوست اقتصادی و تبادلی ندارند. اما در بسیاری از موارد هزینههای تحقیق و توسعه و پشتیبانی از طریق آگهیهای تجاری یا خریدهای درون برنامهای تأمین میشوند. لابهلای محتوای آموزشی بسیاری از اپلیکیشنهای مناسب، ممکن است کودک شما با ویدئوی تبلیغاتی چند دقیقهای یک خوراکی یا نوشیدنی کودکانه مواجه شود که شاید با آن موافق نباشید.
از سوی دیگر، دقت داشته باشید آیا با خریدهای درون برنامهای گزینههای بیشتری در اختیار کودک شما قرار میگیرد و انجام چنین خریدهایی چقدر دشوار یا آسان است. اهمیت توجه به این نکته در پیامکهای کسر از حساب است که ممکن است ناخواسته و به دلیل اقدامات هیجانی کودک برای شما فرستاده شود.
بدون تردید، فرزند شما را هیچکس بهتر از شما نمیشناسد. پس به حس خود اعتماد کنید. بهراحتی زمانی که فرزند شما در حال استفاده از اپلیکیشن است او را زیر نظر بگیرید تا متوجه شوید آیا از آن لذت میبرد، آیا از آن چیزی یاد میگیرد. گاهی والدین تصور میکنند اگر کودک صرفا در حال لذت بردن است، پس چیزی از اپلیکیشن یاد نمیگیرد.
اما به خاطر داشته باشید هرچه بیشتر لذت ببرد، بیشتر با آن درگیر میشود و در نتیجه درگیری بیشتر، شانس فراگیری پایدارتر افزایش مییابد. برای نمونه، بازی Minecraft نیازمند مهارتهای حل مسئله است. کودکان برای عبور از مراحل Pokemon Go نیازمند ریاضی و آشنایی با جاذبههای محیطی نظیر بناهای تاریخی هستند.
آیا اینستاگرام قرار است بالاخره برای سلامت کاربران کودک و نوجوانش فکری کند؟