آماده‌باش نیرو‌های فضای سبز محدوده حرم رضوی در تاسوعا و عاشورای حسینی حریق کارگاه چوب در جاده کلات (۲۵ تیر ۱۴۰۳) ۲۶۰ هیئت مذهبی در مشهد مجوز فعالیت دارند عزاداری ظهر تاسوعا در آرامستان بهشت رضا(ع) مشهد + تصاویر فرماندار مشهد خبر داد: تامین زیرساخت‌های خدماتی و امنیتی برای زائران حسینی ۸۰۰ ایستگاه صلواتی به‌مناسبت ماه محرم در مشهد برپا شده است پیش‌بینی تردد ۵۰۰ هزار زائر خارجی مقیم و غیر مقیم از مرزهای کشور | صدور گذرنامه اربعین تنها با ۶۵ هزار تومان انتصاب سرپرست شرکت نمایشگاه بین‌المللی مشهد مقدس (۲۴ تیر ۱۴۰۳) دیدار هیئت عالی شهرداری مشهد با رئیس مجلس استان نجف تعطیلی بازار‌های سیار و ایست‌کار‌ها در روز تاسوعا و عاشورای حسینی ۱۴۰۳ در مشهد سامان‌دهی غرفه‌های شهرداری مشهد در بوستان‌های سطح شهر برگزاری هیات نوجوانان محله احمدآباد مشهد در شب عاشورای حسینی اوج گرما در مشهد | هتل‌های مشهد موظف به استفاده از ژنراتور اختصاصی شدند تعطیلی موزه‌های خراسان‌رضوی به‌مناسبت تاسوعا و عاشورای حسینی  خدمت‌رسانی به عزاداران حسینی با حداکثر ظرفیت | فعالیت بیست‌وچهارساعته ۱۵۰۰ پاکبان پیرامون حرم امام‌رضا(ع) در ایام تاسوعا و عاشورای حسینی رخت عزای حسینی بر تن مشهد هوای کلانشهر مشهد امروز آلوده است (۲۴ تیر ۱۴۰۳) زمان بهره‌برداری از پایانه مفتح مشهد اعلام شد ترافیک سنگین در بزرگراه شهید کلانتری، میدان قائم(عج) و پل خین عرب (۲۴ تیر ۱۴۰۳) سرویس دهی صلواتی خطوط منتهی و عبوری از حرم مطهر در روز‌های تاسوعا و عاشورا | خدمت‌رسانی شبانه روزی در شب عاشورا استقرار آتش‌نشانان درایام تاسوعا و عاشورای حسینی درخیابان‌های منتهی به حرم مطهر رضوی
سرخط خبرها

تقویت نقش تسهیلگری، حمایتی و نظارتی

  • کد خبر: ۸۵۲۱۶
  • ۰۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۳
تقویت نقش تسهیلگری، حمایتی و نظارتی
مهدی یاراحمدی خراسانی

در بند چهاردهم چرخش‌های تحول آفرین چشم انداز جهان شهر برکت و کرامت، «تقویت نقش تسهیلگری، حمایتی و نظارتی به جای حاکمیتی و تصدیگری» بیان شده است. شهر به عنوان یک «پدیده اجتماعی» و «محدوده سرزمینی» محل معاشرت و زندگی گروه گسترده‌ای از مردم است که در کنار یکدیگر برای «ارزش آفرینی» و «توسعه، پیشرفت و رفاه حداکثری» تلاش می‌کنند.

دراین بین، شهرداری‌ها برای ایجاد هماهنگی بین عناصر شهری و مدیریت فرایند‌های مترتب بر آن به وجود آمده اند و نقش تأثیرگذاری در کیفیت زندگی مردم ایفا می‌کنند. نباید این امر را فراموش کرد که با وجود بهره مندی از امکانات فراوان، منابع گسترده و قدرت حاکمیتی زیاد مدیریت شهری، همچنان مالک شهر آحاد جامعه و مردم هستند که باید قدرت انتخاب داشته باشند و سهم و نقش اساسی در چگونگی اداره شهر‌ها اختیار کنند.

شاید قانون تلاش کرده است بخشی از این مهم را با برگزاری انتخابات شورا‌های اسلامی شهر و سپردن امور به منتخبان و نمایندگان مردم پوشش دهد، اما هنوز تا تحقق مطلوب این مفهوم فاصله بسیاری داریم. در این راستا، شورای ششم در چشم انداز مدیریتش بر آن است با چرخش تحول آفرین در «برنامه ها، روند‌ها و فرایندها» نقش تسهیلگری، حمایتی و نظارتی اش را جانشین روند جاری «حاکمیتی و تصدیگری» کند. البته این مهم، چون حرکتی راهبردی محسوب می‌شود، در زمان طولانی تری رخ خواهد داد و نیازمند بستر‌ها و زیرساخت‌های خاصی است.

اینکه مدیریت شهری بخواهد در دیوان سالاری و قانون گذاری اش تغییر اساسی ایجاد و نقش تسهیلگری و حمایتی برای فعالیت‌های مردم ایفا کند، حاوی پیام مناسبی برای ارباب رجوع سازمانی و دریافت کنندگان خدمات مدیریت شهری است. البته این رویکرد ادعای بزرگی است که عملیاتی کردن آن عزمی جدی و رویکردی جهادی مطالبه می‌کند. مدیریت شهری قبلا در برخی امور همچون ورزش همگانی، مقابله با کرونا، برگزاری مناسبت‌ها و مراسم‌های گسترده عمومی این گونه نقش آفرینی کرده است، اما قطعا کافی نیست و باید به عرصه‌های وسیع‌تر این رویکرد تعمیم یابد.

واقعیت آن است که بسیاری از مراجعه کنندگان ابرسازمان شهرداری در کلان شهر‌ها از کیفیت خدمات آن‌ها راضی نیستند. شاید بخش عمده‌ای از این نارضایتی به دلیل خلأ قانونی یا تصدیگری و حاکمیت مدیران شهری در اموری باشد که درواقع به مردم تعلق داشته است و شهرداری باید در آن فقط وظیفه نظارتی و ممانعت از نقض حقوق شهری یا شهروندان را عهده دار باشد. اگر قرار است شهروند پویا و مشارکت جو داشته باشیم، باید در مسیر فعالیت‌های عمومی مانع زدایی کنیم و از هرگونه خدمتی که در راستای توسعه شهر انجام می‌شود، استقبال و پشتیبانی کنیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->