ثبت‌نام آموزش هوش مصنوعی به ۲ میلیون دانش‌آموز، از خرداد ۱۴۰۴ آغاز می‌شود نقش مؤثر تصاویر ماهواره‌ای در پایش آلودگی هوا تدوین کتب درسی جدید در حوزه کدنویسی انجام می‌شود ضرورت اطلاع خانواده از احوالات کودکان برای به حداقل رساندن آسیب‌های دوره نوجوانی مصرف گوشت در سالمندان نباید صفر شود هتل‌های مشهد برای عروسی؛ شبی به یاد ماندنی با خدمات خاص و فضای مجلل صدور هشدار نارنجی هواشناسی در خراسان رضوی (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴) رتبه برتر کشوری در شاخص خلاقیت و نوآوری، در دست موزه طبیعی سمنان پیوند رایگان، افتخار نظام سلامت ایران؛ نجات سالانه ۸۰۰ جان با اهدای عضو در مشهد | راه‌اندازی مرکز برداشت بافت در بهشت‌رضا(ع) شکارچی فعال در فضای مجازی دستگیر شد بار دیگر هشدار خودمراقبتی برای مردم کلانشهر مشهد صادر شد (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴) حرکت جدی بیمارستان منتصریه مشهد در مسیر توسعه پیوند اعضا | فرهنگ‌سازی درباره مرگ مغزی، ضرورتی اجتناب‌ناپذیر برای رسانه‌ها پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی امروز (دوشنبه، ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴) | دمای مشهد به ۳۴ درجه می‌رسد هشدار پلیش فتا درمورد فروشندگان سوالات نهایی | لو رفتن سوالات قبل از ساعت مشخص غیرممکن است ۲۹ هزار کودک بازمانده از تحصیل ۶ تا ۱۱ ساله جذب مدارس خواهند شد توصیه‌های طلایی برای تأمین آب بدن در گرمای هوا آیا مصرف تخم‌مرغ خام یا نیم‌پز برای سلامتی مفید است؟ پایان خوش ماجرای نانوایی کوی عمار یاسر مشهد بازسازی صحنه قتل از سوی مرد ضایعاتی | قتل ضایع مرد ضایعاتی! بحران خاموش جمعیت تأمین اجتماعی: حقوق اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۴ بازنشستگان در دو مرحله واریز می‌شود، بازنشستگان صبوری کنند چرمشهر بزرگ ترین تهدید برای سلامت کشف رود | تشدید آلایندگی از  گذر دباغ خانه پارک موزه علوم زمین مشهد موزه برتر کشوری شد چرا حقوق بازنشستگان تأمین‌اجتماعی بدون افزایش واریز شد؟ + اطلاعیه کانون عالی کارگران بازنشسته تأمین‌اجتماعی درباره نحوه پرداخت حقوق اردیبهشت ۱۴۰۴ تبلیغات محصولات ضد پوسیدگی دندان تا چه میزان واقعی است؟ پیش‌بینی هواشناسی کشور (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴) | ورود ۲ موج خنک بارشی به کشور در هفته جاری ویروسی که حجاج را تهدید می‌کند، چه علائمی دارد؟ یک هزار و ۶۵۰ اهداکننده مرگ مغزی در مشهد به بیش از ۷ هزار بیمار زندگی دوباره بخشیدند اختلال یادگیری ریاضی در کودکان را بشناسیم چگونه می‌توان گرفتگی بینی در فصل بهار را برطرف کرد؟ توضیحاتی در رابطه با ترمیم حقوق و مراحل پرداخت فوق‌العاده خاص بازنشستگان جدید نیرو‌های مسلح
سرخط خبرها

درباره مشکلات تردد دوچرخه‌سواران در شهر به عنوان حمل‌ونقل پاک

  • کد خبر: ۸۵۸۴۲
  • ۰۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۰
درباره مشکلات تردد دوچرخه‌سواران در شهر به عنوان حمل‌ونقل پاک
فرشته نجات آلودگی هوا حمل‌ونقل انسان‌محور و ترویج استفاده از دوچرخه به‌ویژه در محلات است.

ملیحه ابراهیمی |شهرآرانیوز؛ آلودگی زیست‌محیطی تهدید خطرناکی است که متأسفانه جدی گرفته نمی‌شود. رشد قارچ‌گونه ورود بی‌رویه خودرو‌ها به شهر‌ها و بار بیش از ۷۰ درصد آلودگی ناشی از دود خودرو‌ها مسئله‌ای است که‌به زودی عواقب زیان‌باری را آشکار می‌کند. در چنین وضعیتی که ترافیک درهم‌تنیده در ساعت‌هایی به اوج خود می‌رسد، آن‌هایی موفق‌اند که مدل حمل‌ونقلی خود را تغییر داده‌اند. فرشته نجات آلودگی هوا حمل‌ونقل انسان‌محور و ترویج استفاده از دوچرخه به‌ویژه در محلات است.

به سراغ احسان منصوریان، مدیر کانون هم‌رکابان شهری مشهد، رفتیم، کانونی که از سال ۹۴ فعالیت خود را با حمل‌ونقل سبز آغاز کرده است و بیش از ۵۰۰ پویش در زمینه ارتقای فرهنگ استفاده از دوچرخه و جایگزین کردن دوچرخه به جای خودرو در رفت‌وآمد‌های درون‌شهری به راه انداخته است. در ادامه این گفتگو پاره‌ای از مشکلات دوچرخه‌سوار‌ها را از زبان او می‌شنویم. ناگفته نماند که نیاز‌های کمی و کیفی‌ای که در ادامه مطرح می‌شود نتیجه آمارسنجی از شهروندان است که چرا به جای خودرو از دوچرخه استفاده نمی‌کنند.

۱. نبود امنیت برای دوچرخه‌سوار در مسیر حرکت که ناشی از بی‌توجهی به ۲ موضوع است:
زیرساخت: ایمن و متصل نبودن مسیر‌های دوچرخه
فرهنگ تعاملی بین دوچرخه‌سوار و ترافیک با دوچرخه‌سوار
۲. نبود پارکینگ هوشمند (دوچرخه‌بند هیچ گاه نمی‌تواند حکم پارکینگ را داشته باشد)
۳. طراح یا مشاور شهرداری درک درستی از نیاز‌های اساسی دوچرخه به عنوان حمل‌ونقل ندارند و صرفا طبق آیین‌نامه پیش می‌رود
۴. مسیر‌های دوچرخه پیوسته نیست
۵. استاندارد نبودن عرض مسیر دوچرخه
۶. جانمایی نادرست مسیر‌های دوچرخه برای نمونه در کنار پیاده‌رو‌ها در حالی که باید بخشی از سواره‌رو باشد که بهترین و ایمن‌ترین فضا کنار یا داخل آیلند‌های وسط است.
۷. پارک کردن پیوسته خودرو‌ها در مسیر‌های دوچرخه
۸. عبور پرسرعت و حادثه‌خیز موتورسیکلت در مسیر دوچرخه
۹. آشکار و پیوسته نبودن در تقاطع‌ها
۱۰. نبود چراغ راهنمایی و رانندگی برای زمان‌بندی تردد دوچرخه یا مشکلات موجود در تقاطع‌هایی که گردش‌به‌راست برای خودرو‌ها آزاد است
۱۱. نداشتن برنامه کارآمد و منسجم پلیس راهور برای برخورد با عابران پیاده و دوچرخه‌سواران متخلف

دوچرخه‌سواران، مظلوم‌ترین کاربر‌های ترافیکی

حمیدرضا دهنوی | رئیس پلیس راهور خراسان رضوی؛ در شرایط کنونی حمل‌ونقل خودرومحور است و اگر این مهم افزایش یابد، شاهد حمل‌ونقل ناپایدار خواهیم بود. باید به دنبال حمل‌ونقل پاک که همان دوچرخه است برویم. عابران پیاده، راکبان موتورسیکلت و دوچرخه‌سواران از کاربران آسیب‌پذیر ترافیکی هستند که در شهر مشهد حدود ۹۲ درصد تصادفات جرحی و فوتی شامل این ۳ می‌شود. سال گذشته ۸ دوچرخه‌سوار در معابر شهری جان باختند. به‌جرئت می‌توان گفت دوچرخه‌سواران مظلوم‌ترین کاربر‌های ترافیکی هستند.

رعایت نکردن حق تقدم، تغییر ناگهانی مسیر یا بی‌توجهی به فاصله عرضی مهم‌ترین علت‌های تصادف دوچرخه‌سواران گزارش شده است که با پاک‌سازی مسیر‌های دوچرخه، راکبان دوچرخه‌سوار از امنیت بیشتری برخوردار خواهند شد. برای افزایش این روش حمل‌ونقلی، باید به دنبال فرهنگ‌سازی و بسترسازی باشیم. برای نمونه، از بیشترین کاربران دوچرخه که دانش‌آموزان مقطع متوسطه هستند نمی‌توان چشم پوشید. این گروه نیازمند آگاهی‌بخشی در حوزه رعایت قوانین و مقررات هستند که به محض بازگشایی مدارس، برنامه‌های مدونی با همکاری آموزش و پرورش برای این عزیران در دستور کار داریم.

ارتقا و ترویج فرهنگ استفاده از دوچرخه در سفر‌های درون‌شهری باید طبق برنامه پیش رود. این ترویج باید با گسترش دامنه فعالیت در این حوزه همراه باشد. مثلا در برنامه‌های آینده باید به دنبال ایجاد مسیر سبز زیارت باشیم تا دوچرخه‌سوارانی که از مبادی ورودی شهر وارد می‌شوند بتوانند به‌آسانی به حرم رضوی دسترسی پیدا کنند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->