مرگ دردناک راننده خودرو ۴۰۵ در محور اسفراین بر اثر آتش گرفتن خودرو کشف ۴.۵ میلیارد ریال ارز قاچاق در تایباد برخورد مرگبار موتورسیکلت با تیر برق با یک کشته و یک مصدوم در مشهد (۲۹ شهریور ۱۴۰۳) درباره «پیمان آخال» در دوره قاجار که مناطقی از شمال‌شرق ایران را جدا کرد | «فیروزه» افتاده از انگشتر خراسان راهکارهایی برای مدیریت ترافیک و کاهش تصادفات در شروع سال تحصیلی | باز آمد بوی ماه ترافیک! جزئیات به‌کارگیری سرباز معلمان برای سال تحصیلی جدید تلاش ۱۲ ساعته آتش‌نشانان مشهد برای اطفای حریق انبار چوب رباط طرق + عکس (۲۹ شهریور ۱۴۰۳) بیماری‌هایی که مرد‌ها از آن غافل هستند | مردان، ستون‌های قدرت خرما‌های تریاکی با هشیاری پلیس کرمان به مقصد نرسید جزئیات روند بررسی پرونده سرقت ۵۱ میلیون تومان از بانک سپه مشهد خواص استثنایی یک لیوان شیر چقدر است؟ اسامی عطرهای غیرمجاز اعلام شد آیا ۹ تالاب ایران در تابستان جاری خشک شده‌اند؟ ۱۳ هزار معلول در انتظار وصل و واریز مستمری تأمین مایحتاج دانش‌آموزان بهزیستی با اجرای پویش‌های «مشق مهربانی» و «همه حاضر» در کشور | اجرای این پویش‌ها در خراسان رضوی چگونه است؟ پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی (پنجشنبه، ۲۹ شهریور ۱۴۰۳) | برقراری جوّ پایدار از یکشنبه زائران عمره مفرده ۱۴۰۳ به این توصیه‌های سازمان حج و زیارت توجه کنند جان باختن یک مقنی در کاشمر براثر برق گرفتگی در چاه ۱۵ متری (۲۹ شهریور ۱۴۰۳) ضرورت اجرای قانون جوانی جمعیت در مشهد شبکه تولید و توزیع لوازم آرایشی و بهداشتی تقلبی در مشهد کشف و منهدم شد مقامات قضائی خراسان رضوی، پیگیر رفع مشکلات تولید آخرین وضعیت داروی هموفیلی در شهرستان‌ها | در شهرستان‌ها داروی هموفیلی نیست نوجوانان طرفدار نوشت‌افزار با تصاویر مفاخر شناخته‌شده و شهدا هستند
سرخط خبرها

مبانی و پیش‌زمینه‌های وحدت

  • کد خبر: ۸۶۴۰
  • ۱۹ آبان ۱۳۹۸ - ۰۷:۴۵
مبانی و پیش‌زمینه‌های وحدت
حجت‌الاسلام‌ والمسلمین علی عجم پژوهشگر دینی
یکی از مسائل ضروری در رابطه با وحدت امت اسلامی، توجه به مبانی و پیش‌زمینه‌های وحدت است. ما شعار وحدت را هرسال در هفته وحدت تکرار می‌کنیم؛ بدون اینکه به مبانی و پیش‌زمینه‌های آن بپردازیم. در واقع وحدت با دستور، بخش‌نامه، فرمان و سفارش‌های بی‌محتوا ایجاد نمی‌شود. با مولودی‌خوانی و رفتن به مجالس و گردهمایی تشریفاتی مذاهب هم نمی‌توان به وحدت رسید.
پیامبر رحمت (ص) اگر موفق شد شرایط قبایلی به‌شدت بسته جاهلی، با خوی‌ها، آداب و رسوم خشک و خرافی، دشمنی‌ها، نزاع‌ها و غارتگری‌ها را به گونه‌ای تغییر دهد که یکی از بزرگ‌ترین ملت‌ها و باشکوه‌ترین تمدن‌های تاریخ بشری را پایه‌گذاری کند، به این دلیل بود که او مبانی و پیش‌زمینه‌های وحدت را از طریق گسترش دانایی، عقلانیت و حکمت به آن حد از رشد، بلوغ فکری و اجتماعی رساند که مردم به مبانی وحدت و نقش آن به‌عنوان ستون فقرات و عامل بقا و حیات جامعه خود ایمان بیاورند و از یک همگرایی مددکارانه و برادرانه برخوردار گردند.
مبانی وحدت عبارت‌اند از.
اعتقاد به برابری انسان‌ها از هر نژاد، قوم، ملیت، رنگ و سرزمین.
اعتقاد به کرامت ذاتی انسان از هر رنگ، نژاد، قوم و ملیت و سرزمین.
اعتقاد به تفاوت دیدگاه‌ها و درک این حقیقت که این تفاوت‌ها یکی از شاهکار‌های عالم آفرینش و خالق علیم و حکیم آن است که هدف از آن را رشد و تولید فکر و دانایی قرار داده است.
انسان‌های رشید و بالغ به تفاوت دیدگاه‌ها به دیده احترام می‌نگرند و آن را منشأ خیر و از غنی‌ترین منابع رحمت خدا می‌دانند. عاقلان و اندیشه‌وران از کثرت، وحدت می‌آفرینند؛ مانند نقاش هنرمندی که از رنگ‌های گوناگون با چیدمان مناسب در کنار هم تابلو زیبایی می‌آفریند که خیره‌کننده چشم است و رباینده دل. روشن است که هرچه این هنرمند رنگ‌های بیشتر و متفاوت‌تری استفاده کند، بر زیبایی و هنرمندی تابلو افزوده است.
عدالت اجتماعی اصلی‌ترین زمینه وحدت اجتماعی است که در آن همه مردم از حقوق برابر اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی برخوردارند و هیچ‌کس در آن احساس خطر و ضرر نمی‌کند، حقوق مدنی و شهروندی در آن محترم است، تبعیض و اختلاف در حقوق و تقسیم‌بندی‌های اجتماعی، قومی، مذهبی و نژادی در آن محکوم است، شهروند درجه یک و درجه دو در آن جایی ندارد، آزادی‌های مدنی در آن به رسمیت شناخته می‌شود و ویژگی‌های انسان یعنی دانایی، اندیشه، انتخاب، آزادی، بیان، هنر و تعیین سرنوشت در آن باحرمت است.
در واقع تا این مبانی در جوامع اسلامی اجرایی نشود، حرف زدن از وحدت و برادری اسلامی بی‌معناست. خودحق‌پنداری مطلق دیگران، تمامیت‌خواهی، تک‌صدایی، بسته بودن باب اجتهاد، ترویج تغضب‌های قومی و نژادی و تبدیل تضارب آرا به تنازع آرا و بی‌اعتقادی به کرامت ذاتی انسان بزرگ‌ترین چالش‌های فسادانگیز در جوامع اسلامی است که نمود‌های آن آشفتگی‌های دردآوری است که سرزمین اسلامی را فراگرفته و دین رحمانی پیامبر رحمت (ص) را به دین خشونت، جنگ، کشتار، تروریسم، جمود و تحجر تبدیل کرده و از آن چهره‌ای کریه و همراه با خشونت و ترس ترسیم نموده است. این یعنی ناسپاسی در برابر پیامبر رحمت (ص) و این هدیه رحمانی خدا و رسالت رحمانی مبتنی بر علم و عقلانیت، آزادی و عدالت...
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->