بازداشت یک زن به دلیل سرقت پست‌های مخابراتی حریق انبار چوب و مبل در خیابان کلاهدوز مشهد (۱۸ تیر ۱۴۰۳) سرگذشت دردناک عروس دایی| پای دختران خیابانی در میان بود حکم حبس و شلاق برای جوان فریبکار روایت تلخ مردی که به آخر خط رسید| طلاق زوج جوان بخاطر باجناق‌ اتوکشیده! اعلام نتایج آزمون استخدامی فرزندان ایثارگران تا پایان هفته (۱۸ تیر ۱۴۰۳) مهار آتش سوزی در منطقه حفاظت شده دربادام شهرستان قوچان + فیلم (۱۸ تیر ۱۴۰۳) ابتلای ۱۴۶ نفر در کشور به تب دنگی (۱۸ تیر ۱۴۰۳) جیب‌بر‌های اتوبو‌س‌های مشهد به دام افتادند | اعتراف عروس و مادرشوهر به ۲۵ فقره سرقت (۱۸ تیر ۱۴۰۳) تب دنگی عامل مرگ پزشک جوان مشهدی نبود | دانشگاه علوم پزشکی تکذیب کرد پلمب ۳ واحد صنفی به‌علت به‌کارگیری اتباع در منطقه ثامن مشهد (۱۸ تیر ۱۴٠۳) پیش‌فروش بلیت اتوبوس برای ایام اربعین + جزئیات شناسایی ۹ مورد ابتلا به جذام در سال گذشته | چه کسانی در معرض خطر ابتلا هستند؟ توصیه‌های تغذیه‌ای طب ایرانی در فصل تابستان فعالیت ۶۰۰ آشپزخانه در طرح «اطعام و احسان حسینی(ع)» در خراسان‌رضوی تومور ۱۶ کیلویی از شکم یک بیمار در مشهد خارج شد (۱۸ تیر ۱۴۰۳) پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی (دوشنبه، ۱۸ تیر ۱۴۰۳) | ماندگاری هوای گرم در استان تا روز‌های پایانی هفته جاری توزیع رایگان شیر بین ۸ میلیون و ۳۰۰ هزار دانش‌آموز ابتدایی در سال تحصیلی گذشته
سرخط خبرها

نگاهی به تاثیر سبک زندگی نامناسب در ایجاد بیماری دیابت

  • کد خبر: ۸۷۷۲۰
  • ۲۳ آبان ۱۴۰۰ - ۰۷:۴۱
نگاهی به تاثیر سبک زندگی نامناسب در ایجاد بیماری دیابت
سبک زندگی نامناسب، بیماری دیابت را پدید می‌آورد و بی‌توجهی ما به آن پیامد‌های ویرانگرش را چندبرابر می‌کند.

معصومه متین نژاد | شهرآرانیوز؛ دیابت یا مرض قند یکی از بیماری تمدن جدید و زاییده شهرنشینی و سبک زندگی نادرست است تا اندازه‌ای که در کمتر از یک قرن، بیش از ۴۶۰ میلیون نفر را در دنیا گرفتار کرده و میلیون‌ها نفر را در معرض خطر قرار داده است. از این بیماری به شیرین خفته هم یاد می‌شود، زیرا خاموش و بی‌علامت بودن آن تا سال‌ها عوارضی جدی برای فرد رقم می‌زند.

این عوارض در حوزه سلامتی و اقتصادی به اندازه‌ای برای جوامع تبعات داشته که سازمان بهداشت جهانی ۱۴ نوامبر، برابر با ۲۳ آبان، را برای اطلاع‌رسانی بیشتر به مردم، انتخاب و نام‌گذاری کرده است. این مناسبت فرصتی شد ما هم یک‌بار دیگر به این موضوع بپردازیم. (روابط عمومی بنیاد بین‌المللی پیش‌گیری و کنترل دیابت ایرانیان واحد خراسان‌رضوی و معاونت بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد ما را در تهیه این داده‌ها یاری کرده‌اند.)

۵۰-۲۵ درصد
دست‌کم ۲۵ درصد مبتلایان به دیابت از بیماری خود اطلاعی ندارند. این آمار گاهی تا ۵۰ درصد هم تخمین زده می‌شود.

۷۰۰.۰۰۰.۰۰۰ مبتلا
بر اساس آمار‌های سازمان جهانی بهداشت، بیش از ۴۲۰ میلیون نفر از بزرگ‌سالان در سراسر دنیا به دیابت مبتلا هستند و تخمین زده می‌شود تا پایان سال ۲۰۳۰ این عدد به ۵۷۸ میلیون نفر و تا سال ۲۰۴۵ به ۷۰۰ میلیون نفر برسد.

۱۲ درصد
بیش از ۱۲ درصد جمعیت بزرگ‌تر از ۳۰ سال در کشورمان مبتلا به دیابت هستند.

۱۵ برابر
در ۳۰ سال گذشته تعداد دیابتی‌های کشورمان ۱۵ برابر بیشتر شده است.

۸ تا ۱۰ درصد
سالانه ۸ تا ۱۰ درصد به تعداد بیمارانی که نارسایی‌های مزمن کلیه دارند و باید پیوند کلیه انجام دهند افزوده می‌شود.

۱۰ درصد
حدود ۱۰ درصد جمعیت بزرگ‌سال استان مبتلا به دیابت هستند، یعنی چیزی حدود
۶۵۰ هزار نفر.

۲۰۰.۰۰۰ نفر
سالانه بیش از ۲۰۰ هزار نفر به تعداد بیماران دیابتی کشور افزوده می‌شود.

۵۰ درصد
سالیانه ۸ تا ۱۰ درصد به تعداد بیماران دیالیزی اضافه می‌شود. نیمی از این افراد سابقه بیماری دیابت دارند.

۱۳.۵۰۰ نفر
بنیاد بین‌المللی پیش‌گیری و کنترل دیابت ایرانیان ۱۳ هزار و ۵۰۰ عضو دارد که ۷ هزار نفر آنان بیماران دیابتی استان هستند.

۳۵ درصد
اگر دیابت کنترل نشود، حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد بیماران به مشکلات کلیوی دچار می‌شوند.

۱۲۵ میلی‌گرم بر دسی‌لیتر
میزان قندخون ناشتای طبیعی کمتر از ۱۰۰ میلی‌گرم بر دسی‌لیتر است و افزایش قندخون ناشتا به بیش از ۱۲۵ میلی‌گرم بر دسی‌لیتر را دیابت می‌گویند.

۱.۰۰۰.۰۰۰ نفر
۱۵ درصد جمعیت بزرگ‌سال استان مبتلا به پره دیابت هستند. یعنی در معرض خطر دیابت و عوارض آن قرار دارند، جمعیتی حدود یک میلیون نفر.

زنان > مردان
شیوع دیابت در زنان استان بیش از ۱۰ درصد و در مردان ۹ درصد است.

تفاوت انواع دیابت

دردسر‌های شیرین

دیابت منهای درمان‌

دیابت درمان‌نشده می‌تواند عوارضی جدی مانند کوری ناگهانی، نارسایی کلیوی، سکته مغزی و قطع پا به دنبال داشته‌باشد. ازاین‌رو، دیابت را باید مهم‌ترین علت نارسایی مزمن کلیه، شایع‌ترین علت قطع پا پس از حوادث و نخستین علت نابینایی پس از کوری مادرزادی دانست.

پنجمین علت مرگ‌ومیر

سال ۹۴ دیابت شمشین عامل مرگ‌ومیر در استان بود که در سال ۹۹ با یک درجه ارتقا به پنجمین عامل مرگ‌ومیر رسید، چیزی حدود ۶ درصد از کل مرگ‌ومیرها. به عبارت دیگر، میزان مرگ‌ومیر‌ها در این سال‌ها از ۱۲ در ۱۰۰ هزار نفر به ۳۲ نفر افزایش یافته است.

انجمن دیابت خراسان رضوی

برای ارتباط با بنیاد بین‌المللی پیش‌گیری وکنترل دیابت ایرانیان واحد خراسان‌رضوی و دریافت خدمات و مشاوره می‌توانید به نشانى بولوار سجاد، بین سجاد ۲ و ۴، پلاک ۵۶ یا آبکوه ۲۲، پلاک ۳۹ سر بزنید یا با شماره ۱-۳۷۶۵۰۴۰۰ و ۵-۳۸۴۶۶۶۷۴ تماس بگیرید.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->