عنایتی: مشهد نیاز به تیم لیگ برتری دارد| معرفی بیشتر شهر با برگزاری رویداد نشان مشهدالرضا(ع) نگاهی به تاریخ مزرعه‌ای قدیمی در محدوده میدان شریعتی مشهد | تقی آباد، خفته در غبار فراموشی تأکید فرماندار مشهد بر وفاق میان شهرداری و فرمانداری به‌نفع مردم شهردار مشهد مقدس: تا دهه فجر امسال، پروژه‌های زیادی در سطح شهر مشهد افتتاح خواهد شد + فیلم صدور مجوز ۶۰۰ میلیارد تومانی اوراق در حوزه ماشین‌آلات خدمات شهری و پسماند شهرداری مشهد افزایش ۲برابری ظرفیت توقفگاهی ناوگان باری در مشهد نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی مشهد، با دنده سنگین! رونمایی از ۱۰۲ دستگاه خودرو‌ جدید در حوزه پسماند شهرداری مشهد + فیلم مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری: مشهد پرچمداری حوزه پسماند در کشور را برعهده دارد هوای ۶ منطقه کلانشهر مشهد در وضعیت هشدار قرار گرفت (۱۸ دی ۱۴۰۳) ناصحی: شاخص‌های ارزیابی منتخبان رویداد نشان مشهد الرضا (ع) در سال‌های آتی، افزوده خواهد شد برگزاری مانور آمادگی در برابر نقض حریم ریلی قطار شهری مشهد(۱۷ دی ۱۴۰۳) + فیلم مشوق‌های مادی و معنوی برای منتخبان نشان مشهدالرضا (ع) پیش بینی شده است بهره‌برداری از بزرگترین جزیره ایستگاهی مترو کشور در مشهد تا پایان سال ۱۴۰۳ + فیلم نشان مشهدالرضا ترویج‌دهنده معارف اهل‌بیت(ع) است رئیس اداره تبلیغات فرهنگی حرم مطهر رضوی: رویداد نشان مشهدالرضا(ع) شروعی به‌جا و اثرگذار در هویت مشهد است ۲۵۰۰ اصله درخت آماده روت‌بال در سطح مشهد است رئیس شورای عالی استان‌ها تأکید کرد: ضرورت ایفای نقش بانوان در سطوح مختلف مدیریتی گذری بر سرگذشت زورخانه‌های قدیمی مشهد | خاموشی صدای ضرب‌ها و زنگ‌ها درختان مشهد زیر چتر حفاظت مدیریت شهری
سرخط خبرها

چند بار سراغ مردم رفته ایم؟

  • کد خبر: ۸۷۸۶۴
  • ۲۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۰
چند بار سراغ مردم رفته ایم؟
مهدی یاراحمدی خراسانی - مدرس دانشگاه

چندبار سراغ شهروندان رفته و از آن‌ها پرسیده ایم که نیاز شما چیست؟ چه چیزی برایتان اهمیت بیشتری دارد؟ به نظر شما چه خدماتی باید در اولویت فعالیت‌های شهرداری قرار گیرد؟ واقعیت این است که بعد از شکل گیری شورا‌های اسلامی و نقش آفرینی شان در اداره شهر، باتوجه به اینکه مدیران شهری مستقیم یا غیرمستقیم براساس رأی مردم بر سر کار آمده اند، شاید سعی کرده باشند کمابیش به مردم مراجعه کنند و در نشست‌ها و محافل عمومی از شهروندان سخن بگویند، ولی واقعیت آن است که در عمل، دیدگاه‌های مردم کمتر در اداره شهر نقش داشته است.

این امر به دلیل دو مسئله مهم ایجاد می‌شود؛ اول اینکه در برخی مواقع این باور یا ذهنیت به صورت خودآگاه یا ناخودآگاه وجود دارد که ما به عنوان متولیان شهر، نیاز و اولویت مردم را بهتر از خود آن‌ها تشخیص می‌دهیم و دوم اینکه یک مکانیسم یا سیستم عملیاتی کارا برای مراجعه به مردم و جلب دیدگاه‌های آن‌ها وجود نداشته است.

در این راستا چند راهکار وجود دارد که می‌تواند نقش آفرینی شهروندان به عنوان «شهروند پویا» را بیشتر کند و همان رویکردی را که از دیرباز به نام «شهر ما، خانه ما» وجود داشته است، دوباره رونق بخشد:

۱- روابط عمومی‌ها باید غیر از اقدامات مربوط به اطلاع رسانی، تبلیغات شهری و تشریفات سازمانی برای اموری همچون «افکارسنجی و نظرسنجی علمی، هدفمند، دقیق و مستمر» نیز برنامه و طرح داشته باشند و رویکرد تعاملی شهرداری را تقویت کنند.

۲- مرکز پژوهش‌های شورا می‌تواند با به کارگیری رویکرد «اداره تعاملی شهر» در فرایند‌های پژوهشی و اقدامات تصمیم ساز خود، زمینه قانون گذاری در توسعه مشارکت‌های اجتماعی، اقتصادی و سرمایه گذاری مردم را فراهم کند.

۳- سامانه مردمی ۱۳۷ علاوه بر دریافت، پیگیری و رسیدگی به شکایت‌های مردمی باید برای دریافت نظر‌های آن‌ها به منظور تشخیص اولویت‌ها و خواسته هایشان، برنامه‌ای عملیاتی طراحی کند.

۴- باید ضمن طراحی مجدد وظایف و نحوه ارتباط شورایاری‌ها و شورا‌های اجتماعی محلات یا هرگونه اجتماع مردم نهاد دیگری که در مدیریت شهر نقش دارد، زمینه اثرگذاری مردم در اداره شهر را گسترش داد.

سخن پایانی اینکه مدیریت شهری همواره باید خودش را مخاطب این سوال قرار دهد که «چندبار سراغ مردم رفته ایم و دیدگاه‌های آن‌ها را در تصمیم‌های خود اعمال کرده ایم؟» پاسخ عملی و منطقی به این پرسش، هم می‌تواند میزان مشارکت و نقش آفرینی شهروندان را نشان دهد و هم می‌تواند عامل مهمی برای اندازه گیری میزان رضایت آن‌ها محسوب شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->