برگزاری دومین جشنواره فرهنگی - ورزشی ویژه آسیب دیدگان اجتماعی در مشهد افزایش ۱۸۰ درصدی جمع‌آوری برگ‌های پاییزی از سطح فضای سبز شهر مشهد در سال جاری رئیس شورای عالی استان‌ها: نگاه نمایندگان مجلس به تمدید دوره ششم شورا‌های شهر و روستا مثبت است درباره کوچه تاریخی یغما در خیابان عبادی مشهد | کوچه‌‌ای در حاشیه باغ‌های به‌یغمارفته خدمات‌رسانی فاز یک خط ۳ مترو به زائران و مجاوران بارگاه رضوی در نوروز ۱۴۰۴ مشهد، الگوی موفق مبارزه با جانوران موذی در شهر شورای اجتماعی محله، سرمایه اجتماعی و نوآوری مدیریت شهری هوای کلانشهر مشهد باز هم در وضعیت هشدار آلودگی قرار گرفت (۱۶ دی ۱۴۰۳) حاجی بگلو: تقاضای شورای عالی استان‌ها تمدید دوره ششم شورا‌های اسلامی شهر و روستا است شهروند خبرنگار | بارش زیبای برف در روستای ییلاقی کلاته بزرگ تربت جام + فیلم برگزاری رویداد نشان مشهدالرضا (ع) یک ضرورت است ارائه خدمات ویژه به زائران توسط شهرداری مشهد قصه غولی که به مشهد آمد انتقال جمعه‌بازار خودرو به شهرک طرق در آینده‌ای نزدیک | تاریک روشن روزبازار مجیدیه باید تبلیغات نشان مشهدالرضا(ع) در سطح شهر گسترده‌تر شود نشان مشهدالرضا(ع)، الگویی هدفمند در عرصه‌های ملی و بین‌المللی است گزینش، مرکز کارآمدسازی نظام اداری پیشنهاد اعطای نشان مشهدالرضا (ع) به دانش‌آموزان و معلمان تاثیرگذار رئیس کمیسیون بانوان و خانواده شورای اسلامی شهر مشهد: اعضای شورا به مشکلات نگاه مسئله‌محور دارند ناصحی: امیدواریم با اجرای پروژه‌های شهری، نابرابری و ناترازی به حداقل برسد پژمان‌فر: اولویتمان برای مشهد را تأمین پارکینگ اطراف حرم امام‌رضا(ع) قرار دادیم
سرخط خبرها

چند بار سراغ مردم رفته ایم؟

  • کد خبر: ۸۷۸۶۴
  • ۲۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۰
چند بار سراغ مردم رفته ایم؟
مهدی یاراحمدی خراسانی - مدرس دانشگاه

چندبار سراغ شهروندان رفته و از آن‌ها پرسیده ایم که نیاز شما چیست؟ چه چیزی برایتان اهمیت بیشتری دارد؟ به نظر شما چه خدماتی باید در اولویت فعالیت‌های شهرداری قرار گیرد؟ واقعیت این است که بعد از شکل گیری شورا‌های اسلامی و نقش آفرینی شان در اداره شهر، باتوجه به اینکه مدیران شهری مستقیم یا غیرمستقیم براساس رأی مردم بر سر کار آمده اند، شاید سعی کرده باشند کمابیش به مردم مراجعه کنند و در نشست‌ها و محافل عمومی از شهروندان سخن بگویند، ولی واقعیت آن است که در عمل، دیدگاه‌های مردم کمتر در اداره شهر نقش داشته است.

این امر به دلیل دو مسئله مهم ایجاد می‌شود؛ اول اینکه در برخی مواقع این باور یا ذهنیت به صورت خودآگاه یا ناخودآگاه وجود دارد که ما به عنوان متولیان شهر، نیاز و اولویت مردم را بهتر از خود آن‌ها تشخیص می‌دهیم و دوم اینکه یک مکانیسم یا سیستم عملیاتی کارا برای مراجعه به مردم و جلب دیدگاه‌های آن‌ها وجود نداشته است.

در این راستا چند راهکار وجود دارد که می‌تواند نقش آفرینی شهروندان به عنوان «شهروند پویا» را بیشتر کند و همان رویکردی را که از دیرباز به نام «شهر ما، خانه ما» وجود داشته است، دوباره رونق بخشد:

۱- روابط عمومی‌ها باید غیر از اقدامات مربوط به اطلاع رسانی، تبلیغات شهری و تشریفات سازمانی برای اموری همچون «افکارسنجی و نظرسنجی علمی، هدفمند، دقیق و مستمر» نیز برنامه و طرح داشته باشند و رویکرد تعاملی شهرداری را تقویت کنند.

۲- مرکز پژوهش‌های شورا می‌تواند با به کارگیری رویکرد «اداره تعاملی شهر» در فرایند‌های پژوهشی و اقدامات تصمیم ساز خود، زمینه قانون گذاری در توسعه مشارکت‌های اجتماعی، اقتصادی و سرمایه گذاری مردم را فراهم کند.

۳- سامانه مردمی ۱۳۷ علاوه بر دریافت، پیگیری و رسیدگی به شکایت‌های مردمی باید برای دریافت نظر‌های آن‌ها به منظور تشخیص اولویت‌ها و خواسته هایشان، برنامه‌ای عملیاتی طراحی کند.

۴- باید ضمن طراحی مجدد وظایف و نحوه ارتباط شورایاری‌ها و شورا‌های اجتماعی محلات یا هرگونه اجتماع مردم نهاد دیگری که در مدیریت شهر نقش دارد، زمینه اثرگذاری مردم در اداره شهر را گسترش داد.

سخن پایانی اینکه مدیریت شهری همواره باید خودش را مخاطب این سوال قرار دهد که «چندبار سراغ مردم رفته ایم و دیدگاه‌های آن‌ها را در تصمیم‌های خود اعمال کرده ایم؟» پاسخ عملی و منطقی به این پرسش، هم می‌تواند میزان مشارکت و نقش آفرینی شهروندان را نشان دهد و هم می‌تواند عامل مهمی برای اندازه گیری میزان رضایت آن‌ها محسوب شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->