توزیع آب به جای بنزین در جایگاه سوخت خیابان دلاوران مشهد؛ از شایعه تا واقعیت طنین شعار «مرگ بر اسرائیل» از باب‌الجواد(ع) تا چهارراه شهدا | اعلام همبستگی مردم مشهد با ملت مظلوم فلسطین اختیار تغییر ساعت رسمی کشور به دولت باز می‌گردد | تغییر ساعت، مصرف برق را به اندازه یک نیروگاه اتمی کم می‌کند جزئیاتی درباره رقم دقیق متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی سال گذشته ۰.۵ میلیارد دلار آیفون در ۲ ماه ترخیص شد فضیلت دعای کمیل اجرای توافقنامه تجارت ایران با کشور‌های اوراسیا از ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۴ جهش قیمت جهانی طلا اسلامی: با برق هسته‌ای ناترازی‌ها را برطرف می‌کنیم | کارشکنی‌های دشمنان و تبلیغات منفی علیه برنامه هسته‌ای ایران قانون ته‌لنجی به رسمیت شناخته شد افزایش قیمت‌ها در بازار مسکن و خروج خریداران | آینده مسکن به کجا می‌رود؟ (۲۱ فروردین ۱۴۰۴) افت قیمت خودرو‌های خارجی (۲۱ فروردین ۱۴۰۴) | ریزش ۵۰ میلیونی لاماری هیبرید تلاطم بازار خودرو‌های داخلی فروکش کرد (۲۱ فروردین ۱۴۰۴) + جدول قیمت مذاکرات؛ اقتصاد ایران شرطی نشود پرواز دوباره نرخ طلا در مشهد (۲۱ فروردین ۱۴۰۴) سناریو‌های پیش روی قیمت طلا بر اساس نتیجه مذاکرات ایران و آمریکا زمان برگزاری حراج شمش طلا مشخص شد + جزئیات نقش تعاونی‌ها در تحقق شعار سال | سرمایه‌های کوچک در خدمت تولید صنعت خراسان رضوی در صف انتظار تسهیلات بانکی قیمت امروز ارز، طلا، سکه و ارز دیجیتال (۲۱ فروردین ۱۴۰۴) | دلار به ۱۰۱ هزار تومان رسید رئیس کمیسیون اصل نود در نامه‌ای به رئیس‌جمهور: افزایش حقوق در سال جدید از فروردین‌ماه اعمال شود دو روز مهم هفته آینده برای بازار طلا و ارز (۲۱ فروردین ۱۴۰۴) کف قیمتی دلار چه عددی است؟ | پیش‌بینی سرنوشت‌ساز از نرخ ارز در بازار با پالس شروع مذاکرات قیمت طلای جهانی امروز (۲۱ فروردین ۱۴۰۴) اعلام شد | قیمت طلای جهانی صعودی شد پیش‌بینی تورم اجاره مسکن در ۱۴۰۴ | نیاز کشور ساخت سالانه یک میلیون مسکن است رالی بیت‌کوین هم‌زمان با رشد تاریخی بازار‌های سهام آمریکا (۲۱ فروردین ۱۴۰۴) قیمت امروز میوه و صیفی جات در مشهد (۲۱ فروردین ۱۴۰۴) | گریپ فروت کیلویی چند؟ جهش ۵۵ درصدی هزینه‌های تولید خودرو | چرا شورای رقابت باید فرمول قیمت‌گذاری را به روز کند؟ مهم‌ترین اخبار بورسی کدال امروز (چهارشنبه ۲۰ فروردین ۱۴۰۴)
سرخط خبرها

چگونه خودروی چپی را تشخیص بدهیم؟

  • کد خبر: ۸۸۱۳۵
  • ۲۴ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۰
چگونه خودروی چپی را تشخیص بدهیم؟
یکی از نکاتی که هنگام خرید یک خودرو دست دوم باید در نظر بگیریم این است که آیا خودرو تا به حال چپ کرده است یا خیر که به چند روش می‌توان آن را تشخیص داد.

به گزارش شهرآرانیوز، یکی از شدیدترین آسیب‌های ممکنه برای یک خودرو، آسیب جدی بدنه و یا واژگونی خودرو است.

در این حالت خودرو به هر دلیلی اعم از خواب‌آلودگی راننده، برخورد با مانع و عدم کنترل، تعادل خود را از دست داده و از حالت تعادل خارج می‌شود.سپس به هر شکل ممکن روی زمین کشیده شد و یا غلت می‌خورد، در این حالت گفته می‌شود که اصطلاحاً خودرو واژگون شده است، اما بحث ترمیم و بازسازی بدنه در کشور با توجه به امکانات محدود آنقدر پیشرفت کرده است که خودروهای چپ کرده را به نحوی ترمیم و بازسازی می‌کنند که تشخیص آن‌ها از خودروی نو و سالم مشکل به نظر می‌رسد.

اولین نکته‌ای که یک خودرو واژگون شده در آن نقص دارد رنگ آن است. وقتی خودرو واژگون می‌شود حال به هر دلیلی نیاز به رنگ پیدا می‌کند. بعد از ترمیم و بازسازی اتاق و شاسی خودرو، بدنه باید رنگ شود. رنگی که کارخانه می‌زند، تفاوت بسیار عمده‌ای با رنگی که افراد می‌کنند دارد. رنگ کارخانه طی مراحل خاصی توسط دستگاه اتاق و یا سالن رنگ و سپس در بعضی مراحل توسط افراد صورت می‌گیرد.

اتاق بدنه خودرو درون حوضچه رنگ فرو رفته و سپس خارج می‌شود، سپس در نهایت در کوره‌ای که دمای آن بسیار بالاست، رنگ اتومبیل پخته شده و به صورت یک لعاب درمی‌آید. اما در بیرون و ترمیم و نقاشی خودرو توسط افراد، هیچ‌گاه رنگ خودرو، مثل رنگ کارخانه در نمی‌آید. علت تلرانس دست افراد و عدم یکنواخت بودن آن، در صورت حتی تجربه و مهارت زیاد باز هم کیفیت رنگ پاشیده شده به راحتی تشخیص داده می‌شود. همچنین پس از پاشیده شدن رنگ اتاق خودرو، به علت عدم کوره رنگ با دمای بالا رنگ پاشیده شده به هیچ وجه کیفیت رنگ کوره‌ای را پیدا نمی‌کند.

در بازار، رسم بر این است که وقتی خودرو رنگ می‌شود، آن را درون یک اتاقک با هوای ۵۰ تا ۶۰ درجه قرار می‌دهند تا رنگ به سرعت خشک شود، اما در کارخانه رنگ خودرو در دمای بالای ۱۵۰ درجه خشک شده و در واقع پخته می‌شود. رنگ پخته شده درست مثل لعاب بوده و بسیار مقاوم است.

به طور مثال، رنگ پخته شده در مقابل خراشیدگی، ترک‌خوردگی و مات‌شدن بسیار مقاوم است. اگر دقت کرده باشید خودرویی که تصادف می‌کند در ناحیه تصادف کرده اگر رنگ شده توسط کارخانه باشد حتی با وجود ضربه شدید و امکان خراشیدگی شدید، هنوز رنگ داشته و رنگ جدا نمی‌شود. با توجه به این که قسمت تصادف کرده تغییر شکل داده است ولی رنگ هنوز باقی مانده است در این مواقع گفته می‌شود گریسی تعمیر می‌شود. رنگی که توسط خود افراد پاشیده می‌شود پیوند قوی با بدنه خودرو نداشته و به راحتی جدا می‌شود. همچنین اگر تمام خودرو رنگ نشود، قسمت‌هایی که توسط کارخانه قبلاً رنگ شده است تفاوت مختصری با قسمت‌هایی که فرد شخصاً رنگ کرده است، دارد. تمامی‌این موارد را شما شاید نتوانید تشخیص بدهید ولی کارشناس رنگ به راحتی تشخیص داده و مشخص می‌کند چه نواحی رنگ شده است.

یکی دیگر از مهمترین نقاط که معمولاً در واژگونی خودروها مورد صدمه و آسیب قرار می‌گیرد، سقف خودرو است. سقف خودرو قسمتی حساس است که در صورت کوچک‌ترین ضربه، به راحتی تغییر شکل می‌دهد. اگر خودرویی کوچک‌ترین ضربه را در این ناحیه داشته باشد شکل و زاویه ستون‌های سقف، شیب آن و حتی شکل آن به راحتی تغییر می‌کند. حال حتی اگر سقف تعویض شود باز هم ستون‌های متصل به آن، نمایانگر تعویض آن است. هیچ‌گاه تعویض سقف نیز بیهوده انجام نمی‌شود. البته تشخیص این امر نیز باید توسط کارشناس و افراد با تجربه انجام شود.

منبع: خودروکار

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->