اهدای عضو بیمار مرگ مغزی در مشهد به ۵ بیمار زندگی دوباره بخشید (۲۸ مرداد ۱۴۰۴) بازسازی صحنه جنایت بعد از ۶ سال در جاده میامی مشهد تجهیز ۲۸۰۰ مدرسه به فضای ورزشی در هفته تربیت بدنی سال ۱۴۰۴ دیابت در کودکان چه علائمی دارد؟ سخنگوی آموزش و پرورش: عمده معوقات فرهنگیان طی ۳ سال اخیر، در سال ۱۴۰۴ پرداخت شده است حذف غذا‌های بسیار فرآوری شده، کلید دوبرابر کردن کاهش وزن همه چیز در مورد مضرات سیگار الکترونیکی ۳۰ درصد کاهش تلفات جاده‌ای اربعین ۱۴۰۴ افزایش چاقی در کودکان | زنگ خطری برای آینده سلامت جامعه اجرای «فوق‌العاده خاص» پرستاران منوط به تصویب دولت و تخصیص بودجه دستگیری ۳ متهم ماجرای تیراندازی در چالوس + ویدئو کمبود ۸۰۰ دستگاه اتوبوس برای جابه‌جایی زائران در دهه پایانی ماه صفر فرمانده انتظامی خراسان رضوی: ورود خودرو از مبادی ورودی مشهد ۱۲ درصد افزایش داشته است| آماده‌باش کامل در ایام دهه آخر ماه صفر رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد: در دهه آخر ماه صفر کمبودی در حوزه‌های بهداشت، درمان و دارو نداریم قتل شریک تجاری در باغ ویلا + انداختن جسد در چاه | متهم در آستانه قصاص آغاز طرح «هم‌محله‌ای امام‌رضا(ع)» با محوریت ارتقای فرهنگ میزبانی زائران در مشهد و خراسان رضوی پیش‌بینی اسکان ۹۶۹ هزار نفرشب زائر در مشهد طی دهه پایانی صفر ۱۴۰۴ حقوق سرایداران مدارس افزایش می‌یابد (۲۷ مرداد ۱۴۰۴) وقتی میراث آینده شهر در خطر است   مدارس از نیمه شهریور ۱۴۰۴ بازگشایی می‌شود؟ واکنش پلیس مازندران به فیلم تیراندازی در چالوس + فیلم (۲۷ مرداد ۱۴۰۴) لزوم درج نرخ ترک تحصیل در کارنامه عملکرد استان‌ها برای ارزیابی کیفی آموزش منطقه‌ای سال تحصیلی ۱۴۰۵ - ۱۴۰۴ با ورود فناوری به روش‌های تدریس همراه خواهد بود قرارگیری ۶۱۴ مرکز فنی و حرفه‌ای رایگان در اختیار آموزش و پرورش بازدید و نظارت پیاپی مسئولان آموزش و پرورش از فرآیند ثبت‌نام مدارس عضو کمیسیون آموزش مجلس: طرح آغاز مدارس از ۵ سالگی در راستای افزایش بهره‌وری آموزش است خبر خوش برای بازنشستگان | مابه‌التفاوت حقوق فروردین بازنشستگان تأمین‌اجتماعی با حقوق مردادماه ۱۴۰۴ واریز می‌شود پذیرایی از زائران رضوی، زیر ذره‌بین بازرسان بهداشت و سلامت | زائران دهه آخر صفر مراقب گرمازدگی باشند
سرخط خبرها

دانشگاه نسل سه؛ کلید رسیدن به استقلال و خودکفایی

  • کد خبر: ۹۷۷۴۷
  • ۱۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۰
دانشگاه نسل سه؛ کلید رسیدن به استقلال و خودکفایی
علی جاهدی - مدیر پردیس ICT پارک علم و فناوری خراسان

از نظر کمی در دهه‌های گذشته تعداد زیادی دانشگاه و مراکز علمی به نظام آموزش عالی کشورمان اضافه شده‌اند، اما رویکرد کلی اداره این مجموعه‌ها به طور عمده یا از نسل یک (آموزشی) یا در برخی موارد از نسل دو (پژوهشی) بوده است.

در دانشگاه‌های نسل یک، سیاست‌گذاری کلی بر مبنای آموزش بنا شده و مهم‌ترین هدف رسیدن به مقاله‌های علمی است. دانشگاه‌های نسل دو در کنار بار آموزشی، فضای پژوهش را هم مبنای کار قرار داده و تلاش می‌کنند که به تولید فناوری‌های مختلف بپردازند.

این در حالی‌ست که حرکت به سمت دانشگاه‌های نسل بعدی یعنی دانشگاه‌های کارآفرین در دنیا در سال‌های گذشته جدی گرفته شده و مسیر جدیدی را پیش‌روی مجموعه‌های آموزش عالی باز کرده است.

دانشگاه نسل سوم، فضایی است که در آن مباحث علمی به فناوری‌های کاربردی تبدیل می‌شوند، اما هدف اصلی در این مجموعه‌ها تنها ثبت اختراع، بدون در نظر گرفتن نیاز بازار و صنعت نیست.

در واقع در نسل سوم مراکز آموزش عالی، محور به جای علوم و فناوری، بر مبنای نوآوری شکل می‌گیرد. نوآوری به معنای توان تبدیل دانش و فناوری به ثروت و حل مسائل اصلی مردم و جامعه با هدف به حرکت درآوردن چرخ‌های اقتصاد کشور است.

امروز در دانشگاه‌های پیشرو کشور، برنامه‌ریزی‌های اولیه‌ای برای حرکت به سمت دانشگاه‌های نسل سه انجام شده است، اما هنوز تا رسیدن به این هدف فاصله داریم.

البته امروز هم در دانشگاه‌های ما محصولات جدید با فناوری‌های تازه تولید می‌شود، با این‌حال این مراکز علمی هنوز هم در همان نسل دو دسته‌بندی می‌شوند. در واقع زمانی می‌توانیم این دانشگاه‌ها را نسل سه بنامیم که خروجی پژوهش‌های آن‌ها به راه‌حل‌های مختلف برای مسائل جامعه تبدیل شده و وارد بازار شود.

در واقع قرار است علم دنیا را به جای بهتری برای زندگی کردن تبدیل کند. این وظیفه تنها با حل مسائل مختلف مردم در دل دانشگاه‌ها شدنی است. تا امروز دانشگاه‌های حوزه پزشکی در کشورمان تا حدودی توانسته‌اند به سمت انجام این مهم حرکت کنند.

چون در این مجموعه‌ها، علم دقیقا در راستای کسب‌وکار‌های حوزه سلامت در حال استفاده است و به تولید محصولاتی منجر می‌شود که به‌طور مستقیم در کسب‌وکار‌های درمانی استفاده می‌شود. در دانشگاه‌های پزشکی، علم واقعا در حال حس مسئله‌های جامعه و نیاز‌های مردم است، اما در حوزه‌های دیگر نیاز داریم که خیلی بیشتر از امروز به سمت استفاده از ظرفیت‌های علمی کشور برای حل نیاز‌های جامعه حرکت کنیم.

در واقع استقلال و خودکفایی کشور یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های وقوع انقلاب اسلامی محسوب می‌شود و برای اینکه امروز بتوانیم در حوزه‌های مختلف خودکفا شده و به استقلال برسیم، نیاز داریم که با سرعت بیشتری به سمت برقراری ارتباط دانشگاه‌ها و مسائل جامعه حرکت کنیم تا بتوانیم از خروجی دانشگاه‌های نسل سوم در قالب شرکت‌های دانش‌بنیان، برای رفع نیاز‌های مختلف کشور استفاده کنیم.

برای رسیدن به این هدف دانشگاه‌های کشور باید با سرعت بیشتری آموزش‌ها، پژوهش‌ها و نظام ارتقای دانشجویان و اعضای هیئت علمی خود را با فضای نوآوری تنظیم کنند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->