عبور ۱۵۲ هزار زائر عتبات از مرز مهران تا صبح عاشورا (۲۶ تیر ۱۴۰۳) مصرف سالانه ۶ کیلو نمک توسط هر ایرانی‌ ادامه آتش سوزی در جنگل اولنگ| ۵ هکتار دیگر سوخت دستگاه قضایی علیه ناشران شایعه انفجار در حرم شاهچراغ (ع) اعلام جرم کرد (۲۶ تیر ۱۴۰۳) زمان انتشار کلید اولیه سوالات نوبت دوم کنکور سراسری ۱۴۰۳ مشخص شد وزش باد پدیده غالب جوی در خراسان رضوی برخورد پراید وانت با گاردریل کنار بزرگراه مشهد-قوچان حادثه آفرید (۲۶ تیر ۱۴۰۳) حریق منزل مسکونی در خیابان سیدی مشهد + تصاویر وضعیت جاده‌های کشور در روز عاشورا (۲۶ تیر ۱۴۰۳) ۱۵ نکته مهم برای مصرف ویتامین‌های مختلف آیا تخم مرغ‌های قهوه‌ای ارزش غذایی بالاتری دارند؟ مشعل گردانی تجلی گر میراث مشترک و ناملموس ایران و عراق هشدار یک متخصص: درمان سنتی جایگزین درمان‌های پزشکی سرطان نیست شکسته شدن حکم متهم پرونده آزار بانوان در پارک مهرگان تکذیب شد هشدارهای ایمنی استفاده از وسایل سرمایشی زندگی محیط‌بانان فیلم سینمایی می‌شود ایجاد خانه‌های همیار طبیعت برای مشارکت مردم در نگهداری محیط زیست حجم بالای استفاده از ظروف پلاستیکی یکبار مصرف در محرم| این ظرف‌ها تا ۵۰۰ سال تجزیه نمی‌شوند فعالیت ۱۰ پایگاه انتقال خون خراسان رضوی در تاسوعا و عاشورای حسینی آیا همه باید مولتی ویتامین مصرف کنند؟
سرخط خبرها

مرنج و مرنجان...

  • کد خبر: ۹۹۶۲۶
  • ۳۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۸
مرنج و مرنجان...
حجت‌الاسلام والمسلمین رضا حق‌پناه - استاد حوزه و دانشگاه

مدارا به این معناست که هرچه برای خودت دوست داری برای طرف مقابل هم دوست بداری. به عبارت دیگر، مدارا یعنی می‌توانی جواب بدهی و برخورد تندی کنی که به قول معروف «طرف مقابل را سر جایش بنشانی»، ولی این کار را نمی‌کنی. نمونه این رفتار امام رضا (ع) است که در دوران زندگی، با این‌طور افراد جاهل یا ناآگاه و حتی تندخو، خیلی برخورد داشت، اما با آن‌ها مدارا می‌کردند.

البته درست هم این رفتار است، زیرا نباید انتظار داشته باشیم که طرف مقابل به قدر دانش، فهم و طبق روحیات ما رفتار کند. بنابراین، ما وظیفه داریم او را نگه داریم، تحملش کنیم، نرنجانیم و از خود دور نکنیم.

مدارا پذیرش مواضع غلط کسی یا تحت تأثیر قرار گرفتن نیست بلکه به این معناست که فرد کرامتی انسانی دارد و شما باید آن را در حد خودش حفظ کنید و با او بد برخورد نکنید. در این موقعیت چه کنیم.

۱. رفتارمان عاقلانه باشد

زندگی این‌طور است که اگر عاقلانه رفتار کنیم دیگران هم با ما عاقلانه رفتار خواهند کرد. از این رو، امام رضا (ع) دوستی با مردم را نیمی از عقل دانسته است و بر دوستی ورزیدن تأکید دارد. یکی از راه‌هایش مداراست.

یعنی اگر می‌خواهی عاقل بودن خود را نشان دهی، باید با مردم مدارا کنی. لازم نیست حرف آن‌ها را بپذیری و هم‌رنگشان شوی. از سوی دیگر، معلوم نیست طرف مقابل هم‌رنگ شما شود، ولی دست کم این است که مرنج و مرنجان.

۲. قواعد زندگی و رفتار را بدانیم

اینکه در قرآن می‌فرماید اگر با دشمنان خود خوب برخورد کنی، به دوست صمیمی‌ات تبدیل می‌شوند، بستگی به این دارد که انسان عاقلانه رفتار کند و البته قواعد زندگی و رفتار را با حفظ عزت خودش یاد داشته باشد.

۳. اصول دین جای مدارا نیست

اگر رفتاری از کسی می‌بینیم که غلط است و معتقدات را زیر پا می‌گذارد، جای مدارا نیست، اما در امور شخصی که به دین، آینده و سرنوشت انسان ضرر نمی‌زند، می‌توان مدارا کرد.

۴. ترازویی برای تشخیص حق

نکته مهم پاسخ به این سؤال است که از کجا معلوم همه آنچه ما می‌گوییم برحق باشد؛ بنابراین انسان باید یک منظومه فکری دقیق یا ترازویی برای تشخیص حق داشته باشد و افراد را با آن تطبیق دهد. وقتی با طرف مقابل طوری رفتار کنیم که زندگی‌مان دچار آشفتگی نشود و از اضطراب و تلاطم درآید و از دردسر خلاصی یابد یا خود را به دردسر نیندازیم، معلوم می‌شود راهی که در پیش گرفته‌ایم و مدارایی که می‌کنیم درست است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->