نوبرانه‌ای با قیمت نجومی | گوجه‌سبز کیلویی ۱۱ میلیون تومان! ادامه طرح کالابرگ الکترونیکی در سال ۱۴۰۴ مشروط شد قیمت و کیفیت نان رها شده است | اجاره دادن نانوایی پای دلالان را به این صنف باز کرده است قیمت جهانی نفت امروز (۲۰ فروردین ۱۴۰۴) | نفت برنت به ۶۰ دلار سقوط کرد صنعت روی موج نگرانی از قطعی برق قیمت طلای جهانی امروز (۲۰ فروردین ۱۴۰۴) | طلای جهانی کاهشی شد اعتبار کالابرگ الکترونیکی امروز واریز شد (۲۰ فروردین ۱۴۰۴) | مشمولانی که حسابشان شارژ نشد، چه کنند؟ پیش‌بینی نرخ دلار در سال جاری | قیمت دلار واقعی نیست ارزش روز سهام عدالت به چقدر رسید؟ (۲۰ فروردین ۱۴۰۴) قیمت امروز میوه و صیفی جات در میادین تره بار (۲۰ فروردین ۱۴۰۴) | توت فرنگی به بازار مشهد آمد چالش‌های افزایش حقوق و دستمزد در سال ۱۴۰۴ | نمایندگان کارگران و کارفرمایان چه می‌گویند؟ قیمت خرید و اجاره مسکن فراتر از توان مالی مستاجران است معوقات متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی هفته آینده پرداخت می‌شود | واریز حقوق بازنشسشتگان در روز‌های ۳۰ و ۳۱ فروردین ۱۴۰۴ معامله ۱۲۰ کیلوگرم شمش طلا در اولین جلسه حراج مرکز مبادله ایران در سال ۱۴۰۴ شیب ریزش قیمت خودرو تند شد (۲۰ فروردین ۱۴۰۴) پیش بینی قیمت طلا و سکه (چهارشنبه ۲۰ فروردین ۱۴۰۴)| کاهش قیمت ادامه دارد؟ پیش بینی بورس (چهارشنبه ۲۰ فروردین ۱۴۰۴)| تاثیر مثبت اخبار سیاسی استاندار خراسان رضوی: وظیفه دولت تسهیل امور، رفع موانع و توسعه استان است قیمت سیب‌زمینی در بازار به تدریج کاهش می‌یابد قیمت امروز خودرو‌های خارجی در مسیر ریزش (۱۹ فروردین ۱۴۰۴) | سراتو ۹۰ میلیون تومان ارزانتر شد تداوم روند ریزش قیمت خودرو‌های داخلی (۱۹ فروردین ۱۴۰۴) | افت ۲۱ میلیونی شاهین بخشودگی ۱۰۰ درصدی جرائم عدم صدور صورتحساب الکترونیکی پزشکانی که از دستگاه کارتخوان استفاده کرده‌اند عراقچی در الجزایر: اگر طرف آمریکایی با اراده واقعی به عمان بیاید، حتماً به نتیجه خواهیم رسید آخرین وضعیت ذخیره آب در سد‌های اطراف مشهد (۱۹ فروردین ۱۴۰۴) شکاف دستمزد و قیمت مسکن انتظار برای خرید ۵۰ متر خانه را ۵۰ ساله کرد بازار خودرو در سال جدید همچنان بدون مشتری (۱۹ فروردین ۱۴۰۴) سیگنال مثبت مذاکرات به بازار سرمایه مخابره شد | جهش حدود ۶۰ هزار واحدی شاخص بورس (۱۹ فروردین ۱۴۰۴) هشدار برای کاهش راندمان تولید فولاد کشور | درخواست وزیر صمت برای حمایت برق رسانی در صنعت فولاد ریزش ۱۱ میلیونی قیمت سکه در مشهد | هر گرم طلای ۱۸ عیار حدود ۶۰۰ هزار تومان ارزانتر شد (۱۹ فروردین ۱۴۰۴)
سرخط خبرها

مسیر اصلاح بودجه ایران

  • کد خبر: ۱۳۴۹۵
  • ۱۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۹
مسیر اصلاح بودجه ایران
رضا کربلائی کارشناس مسائل اقتصادی
این روز‌ها به‌ویژه به دلیل در پیش بودن انتخابات دوره آینده مجلس شورای اسلامی، انتقاد‌ها از لایحه بودجه پیشنهادی مجلس شدت بیشتری پیدا کرده است و البته به دلیل تحریم‌ها و تأثیر آن بر سطح درآمد‌های ارزی ناشی از صادرات نفت ایران، این گزاره مطرح می‌شود که بودجه سال آینده شکننده و از حیث منابع دچار تزلزل جدی است. از سوی دیگر انتظار برای اصلاح ساختار بودجه کشور به عنوان یک مطالبه ملی مطرح شده است و منتقدان بر این باورند که بودجه سال آینده به‌معنای درست و کارشناسی اصلاح نشده و متناسب با شرایط حاکم بر فضای کلی اقتصادی کشور تنظیم نشده است. واقعیت این است که منابع بودجه سال آینده دچار پدیده بیش‌برآوردی است و تحقق منابع پیش‌بینی‌شده محل تردید جدی است، اما سؤال اینجاست که مسیر اصلاح بودجه سالانه ایران کدام است و آیا با در نظر گرفتن ساختار فعلی اقتصاد کشور و چالش‌های داخلی و تهدید‌های بیرونی می‌توان بودجه را اصلاح کرد؟ روشن است که اشکالات و چالش‌های ساختاری بودجه به‌عنوان سند دخل‌وخرج سالانه دولت در مقام نماد حاکمیت ملی، معلول الگو و ساختار کنونی اقتصاد ایران و منعکس‌کننده درد‌ها و بیماری‌های اقتصاد است و صرف جرح و تعدیل منابع و مصارف بودجه بدون اصلاح ساختار اقتصادی کشور نمی‌تواند انتظارات را محقق سازد. از سوی دیگر یکی از گزاره‌های مطرح قطع وابستگی بودجه کشور به درآمد‌های نفتی است و داعیه دولت نیز همین است که بودجه سال آینده از حیث مصارف جاری به درآمد‌های نفتی وابستگی ندارد و درآمد‌های پیش‌بینی‌شده شامل درآمد‌های ناشی از فروش نفت، فراورده‌ها و میعانات گازی می‌شود و سهم چندانی از این منابع نصیب دولت نمی‌شود. منتقدان، اما این ادعای دولت را نمی‌پذیرند و معتقدند که دولت نتوانسته یا نخواسته که سند دخل و خرج سالانه را جراحی کند و پیشنهاد‌هایی را برای جایگزینی منابع ریالی به‌جای منابع ارزی ناشی از صادرات نفت مطرح کرده‌اند و حتی خواستار کاهش هزینه‌های جاری دولت شده‌اند.
همان‌طور که منابع بودجه سال آینده شکننده و متزلزل نشان می‌دهد، پیشنهاد‌های مطرح‌شده برای اصلاح ساختار بودجه هم شکننده و ناپایدار به نظر می‌رسد و گاه این ذهنیت را تقویت می‌کند که به دلیل نزدیک بودن انتخابات دوره آینده مجلس شورای اسلامی، ترکیب منابع جدید شناسایی‌شده ازجمله وضع مالیات بر عایدی سرمایه نظیر مالیات بر خانه‌های لوکس و خانه‌های خالی یا مالیات‌ستانی از سپرده‌های کلان و تراکنش‌های بانکی و نظایر آن بیشتر ماهیت جلب نظر رأی‌دهندگان را دارد و این پیشنهاد‌ها در مقام اجرا محقق نخواهد شد و اصرار بر افزایش درآمد‌های مالیاتی در شرایط رکود سنگین اقتصادی توأم با تورم فقط باعث تضعیف طرف عرضه اقتصاد خواهد شد و انگیزه برای سرمایه‌گذاری و ثروت‌آوری و ایجاد رشد و اشتغال‌زایی را به تحلیل می‌برد.
برای اصلاح ساختار بودجه ابتدا باید تصویر درستی از درد‌ها و مشکلات حاکم بر ساختار هزینه و درآمد‌ها در دست داشت و از این منظر، اسکن دقیق اسکلت بودجه یک ضرورت است و بر اساس تصویری که به دست خواهد آمد، می‌توان نسخه‌ای را برای درمان بودجه پیچید. معمای پیچیده این است که برخی از چالش‌های ساختاری بودجه ناشی از چالش‌های اقتصادی است و از این منظر مسیر اصلاح بودجه را باید در بازطراحی ساختار اقتصادی کشور جست‌وجو کرد. برای همین تعیین اهداف کلان نظیر الزامات ایجاد رشد پایدار اقتصادی، افزایش نرخ بهره‌وری، تحکیم منابع درآمدی و افزایش واقع‌بینانه پایه‌های جدید مالیاتی از طریق کاهش فراگیر سطح معافیت‌های مالیاتی و جلوگیری از فرار مالیاتی یک ضرورت ملی است. در غیر این صورت بالا و پایین کردن ارقام و جابه‌جایی ردیف‌های بودجه و پیش‌بینی افزایش منابع و کاهش هزینه‌های دولت بدون تغییر دامنه حضور و ظهور دولت در اقتصاد به نتیجه مطلوب نخواهد انجامید.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->