پیش بینی قیمت ارز و دلار (چهارشنبه ۱۲ دی ۱۴۰۳) پیش بینی قیمت طلا و سکه (چهارشنبه ۱۲ دی ۱۴۰۳) پیش‌بینی بورس (چهارشنبه ۱۲ دی ۱۴۰۳)| روند بازار خنثی می‌ماند؟ زلزله ۴.۵ ریشتری در سیرچ کرمان (۱۱ دی ۱۴۰۳) خدمت به زائران امام رضا (ع) باعث افتخار است ویدئو | یارانه نقدی دهک‌های ۸ تا ۱۰ قطع می‌شود | همه پرسی برای قطع ۱۵۰ میلیارد دلار یارانه پنهان وزیر صمت برای جبران خسارت قطع برق و گاز صنایع بسته ویژه‌ای ارائه کرد چرا ترکمنستان گاز صادراتی خود را به روی ایران بست؟ قیمت امروز خودرو‌های خارجی (۱۱ دی ۱۴۰۳) | ریزش ۷۸ میلیونی آریزو ۸ قیمت امروز خودرو‌های داخلی (۱۱ دی ۱۴۰۳) | ری‌را ۲۰ میلیون تومان ارزان‌تر شد مهلت استفاده از بخشودگی جرائم بیمه شخص ثالث، فردا (۱۲ دی ۱۴۰۳) تمام می‌شود بازگشت بورس به مدار مثبت | وضعیت امروز بازار سهام (۱۱ دی ۱۴۰۳) وزیر اقتصاد: رهبر انقلاب با بررسی مجدد FATF در مجمع موافقت کردند طلا و سکه در مشهد باز هم گران‌تر شد (۱۱ دی ۱۴۰۳) بررسی قیمت امروز موبایل‌های شیائومی (۱۱ دی ۱۴۰۳) | ردمی نوت ۱۳ پرو حدود ۱۶ میلیون تومان نرخ امروز دلار، طلا، سکه و ارز دیجیتال (۱۱ دی ۱۴۰۳) سود خریدوفروش تسهیلات تکلیفی ازدواج به جیب دلالان می رود | بازار سیاه وام ازدواج درآمد مالیاتی دولت به بیش از ۸۱۲ همت رسید کوچ سرمایه‌گذاران خودرو به بازار طلا و ارز افزایش نرخ دلار چه تأثیری بر بازار لوازم خانگی مشهد گذاشت؟ | رکود شدید در بازار سهم پرداخت مالیات کارمندان و کارگران ۶۶ درصد بیشتر از همه اصناف خریدوفروش پاسپورت برای رجیستری‌کردن گوشی آیفون ویدئو | معاون اول رئیس‌جمهور: ارز باید تک‌نرخی شود بازار خودرو تا پایان سال ۱۴۰۳ به کدام سو می‌رود؟ | مهار دلار، مهار خودرو امضای قرارداد وام نهضت ملی مسکن ۲۷ درصد کاهش یافت وام نهضت ملی مسکن ۶۵۰ میلیون تومان شد قالیباف: اقداماتی مانند استیضاح در اوج بحران قیمت ارز، خطاست + فیلم لیموشیرین در مشهد به کیلویی ۲۵ هزار تومان رسید | نرخ عمده فروشی ۶۰ نوع میوه و صیفی جات اعلام شد (۱۱ دی ۱۴۰۳) پیش‌بینی مهم‌ترین تحولات بازار ارز‌های دیجیتال در سال جدید میلادی
سرخط خبرها

مسیر اصلاح بودجه ایران

  • کد خبر: ۱۳۴۹۵
  • ۱۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۹
مسیر اصلاح بودجه ایران
رضا کربلائی کارشناس مسائل اقتصادی
این روز‌ها به‌ویژه به دلیل در پیش بودن انتخابات دوره آینده مجلس شورای اسلامی، انتقاد‌ها از لایحه بودجه پیشنهادی مجلس شدت بیشتری پیدا کرده است و البته به دلیل تحریم‌ها و تأثیر آن بر سطح درآمد‌های ارزی ناشی از صادرات نفت ایران، این گزاره مطرح می‌شود که بودجه سال آینده شکننده و از حیث منابع دچار تزلزل جدی است. از سوی دیگر انتظار برای اصلاح ساختار بودجه کشور به عنوان یک مطالبه ملی مطرح شده است و منتقدان بر این باورند که بودجه سال آینده به‌معنای درست و کارشناسی اصلاح نشده و متناسب با شرایط حاکم بر فضای کلی اقتصادی کشور تنظیم نشده است. واقعیت این است که منابع بودجه سال آینده دچار پدیده بیش‌برآوردی است و تحقق منابع پیش‌بینی‌شده محل تردید جدی است، اما سؤال اینجاست که مسیر اصلاح بودجه سالانه ایران کدام است و آیا با در نظر گرفتن ساختار فعلی اقتصاد کشور و چالش‌های داخلی و تهدید‌های بیرونی می‌توان بودجه را اصلاح کرد؟ روشن است که اشکالات و چالش‌های ساختاری بودجه به‌عنوان سند دخل‌وخرج سالانه دولت در مقام نماد حاکمیت ملی، معلول الگو و ساختار کنونی اقتصاد ایران و منعکس‌کننده درد‌ها و بیماری‌های اقتصاد است و صرف جرح و تعدیل منابع و مصارف بودجه بدون اصلاح ساختار اقتصادی کشور نمی‌تواند انتظارات را محقق سازد. از سوی دیگر یکی از گزاره‌های مطرح قطع وابستگی بودجه کشور به درآمد‌های نفتی است و داعیه دولت نیز همین است که بودجه سال آینده از حیث مصارف جاری به درآمد‌های نفتی وابستگی ندارد و درآمد‌های پیش‌بینی‌شده شامل درآمد‌های ناشی از فروش نفت، فراورده‌ها و میعانات گازی می‌شود و سهم چندانی از این منابع نصیب دولت نمی‌شود. منتقدان، اما این ادعای دولت را نمی‌پذیرند و معتقدند که دولت نتوانسته یا نخواسته که سند دخل و خرج سالانه را جراحی کند و پیشنهاد‌هایی را برای جایگزینی منابع ریالی به‌جای منابع ارزی ناشی از صادرات نفت مطرح کرده‌اند و حتی خواستار کاهش هزینه‌های جاری دولت شده‌اند.
همان‌طور که منابع بودجه سال آینده شکننده و متزلزل نشان می‌دهد، پیشنهاد‌های مطرح‌شده برای اصلاح ساختار بودجه هم شکننده و ناپایدار به نظر می‌رسد و گاه این ذهنیت را تقویت می‌کند که به دلیل نزدیک بودن انتخابات دوره آینده مجلس شورای اسلامی، ترکیب منابع جدید شناسایی‌شده ازجمله وضع مالیات بر عایدی سرمایه نظیر مالیات بر خانه‌های لوکس و خانه‌های خالی یا مالیات‌ستانی از سپرده‌های کلان و تراکنش‌های بانکی و نظایر آن بیشتر ماهیت جلب نظر رأی‌دهندگان را دارد و این پیشنهاد‌ها در مقام اجرا محقق نخواهد شد و اصرار بر افزایش درآمد‌های مالیاتی در شرایط رکود سنگین اقتصادی توأم با تورم فقط باعث تضعیف طرف عرضه اقتصاد خواهد شد و انگیزه برای سرمایه‌گذاری و ثروت‌آوری و ایجاد رشد و اشتغال‌زایی را به تحلیل می‌برد.
برای اصلاح ساختار بودجه ابتدا باید تصویر درستی از درد‌ها و مشکلات حاکم بر ساختار هزینه و درآمد‌ها در دست داشت و از این منظر، اسکن دقیق اسکلت بودجه یک ضرورت است و بر اساس تصویری که به دست خواهد آمد، می‌توان نسخه‌ای را برای درمان بودجه پیچید. معمای پیچیده این است که برخی از چالش‌های ساختاری بودجه ناشی از چالش‌های اقتصادی است و از این منظر مسیر اصلاح بودجه را باید در بازطراحی ساختار اقتصادی کشور جست‌وجو کرد. برای همین تعیین اهداف کلان نظیر الزامات ایجاد رشد پایدار اقتصادی، افزایش نرخ بهره‌وری، تحکیم منابع درآمدی و افزایش واقع‌بینانه پایه‌های جدید مالیاتی از طریق کاهش فراگیر سطح معافیت‌های مالیاتی و جلوگیری از فرار مالیاتی یک ضرورت ملی است. در غیر این صورت بالا و پایین کردن ارقام و جابه‌جایی ردیف‌های بودجه و پیش‌بینی افزایش منابع و کاهش هزینه‌های دولت بدون تغییر دامنه حضور و ظهور دولت در اقتصاد به نتیجه مطلوب نخواهد انجامید.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->