علیرضا ظهیری | شهرآرانیوز؛ یکی از وظایف اصلی شهرداری، آسفالت معابر مختلف شهری و نگهداری از آن است، از همینرو شهرداری مشهد بهعنوان متولی اجرای عملیات آسفالت در دومین کلانشهر کشور، وظیفهای سنگین بر دوش خود دارد، با این حال مشکلاتی که در سالهای گذشته برای تأمین قیر وجود داشته، سبب شده است میزان تولید و پخش آسفالت ازسوی مدیریتشهری، کمتر از حد انتظار باشد. در همین راستا حوزه عمران شهرداری مشهد با بهرهگیری از توان داخلی و تولید چشمگیر مصالح موردنیاز تولید آسفالت، درصدد است با ایجاد کارخانه تولید قیر این مشکل چندینساله را رفع کند تا بتواند در امر تولید و پخش آسفالت به خودکفایی کامل دست یابد.
در همین زمینه مدیرعامل سازمان عمران شهرداری مشهد در گفتگو با شهرآرا، با اشاره به اهمیت تولید و نگهداری آسفالت در شهرها گفت: آسفالت تولیدشده دارای عمری طولانی است. اما هرقدر هم آسفالت باکیفیتی تولید شود، اگر زیرسازی خراب باشد یا در زمان استفاده از آن بهخوبی نگهداری نشود، عمر مفید آسفالت کاهش پیدا میکند.
علیرضا صفیپور با تأکید بر اینکه در سال ۱۴۰۱ مدیریتشهری مشهد گامهای خوبی در زمینه آسفالت برداشته است، تصریح کرد: اکنون شهرداری مشهد در حوزه عمران با بهرهگیری از فناوریهای جدید در موضوع آسفالت و تولید دستگاههای تازه وارد فرایندی جدید و مدرن شده است. وی افزود: در حوزه مربوط به زیرسازی آسفالت با بهرهگیری از فناوریهای جدید و استفاده از دستگاههای نو مانند دستگاه تثبیت بستر و استفاده از غلتکهای خاص، درصدد استفاده از جدیدترین روشهای تولید و پخش آسفالت در شهر هستیم.
صفیپور با بیان اینکه اکنون شهرداری مشهد بیش از یکمیلیونو ۵۰۰ هزار تن مصالح آماده برای تولید آسفالت دارد، ادامه داد: تبدیل شدن این مصالح به آسفالت، نیازمند داشتن قیر است که ما در این زمینه وابسته هستیم و بهدلیل این وابستگی، سال گذشته در حوزه آسفالت، عملکرد ما تولید ۱۰۲ هزار تن از این محصول بوده است.
وی تأکید کرد: البته با حمایتهای شورای اسلامی شهر مشهد و شهرداری، درصدد هستیم در سال ۱۴۰۲ کارخانه تولید قیر شهرداری مشهد را راهاندازی کنیم و در سال جاری باتوجهبه بازسازی و بهروزرسانی دستگاههای تولید آسفالت و ورود دستگاههای جدید، آسفالت با ضخامت کم و مقاومت زیاد در مشهد تولید میشود.
مدیرعامل سازمان عمران شهرداری مشهد با اشاره به اینکه اکنون آسفالت مورداستفاده، آسفالتی از نوع هفت سانتیمتری است، اظهار کرد: در فرایند جدید تولید آسفالت، آسفالت سه سانتیمتری با همان مقاومت آسفالت هفت سانتیمتری تولید و پخش میشود. وی با بیان اینکه تولید آسفالت جدید مستلزم تولید آسفالت امولسیون است، اضافه کرد: وقتی قیر روی سطح زیرسازی بهعنوان چسب پخش میشود، با حلالهای نفتی و چسب ترکیب میشود و باید صبر کرد تا حلال نفتی تبخیر شود و چسب باقی بماند که این فرایند با محیطزیست سازگار نیست، اما در روش جدیدی که قرار است ما از آن بهره ببریم، قیر امولسیون که ترکیبی از قیر و آب است، با محیطزیست سازگاری دارد و بهنوعی قیر سبز در جریان اجرای آسفالت استفاده میشود.
صفیپور تولید اینگونه قیر را نیازمند فناوری خاص خود مانند داشتن دستگاه سانتریفوژ دانست و تصریح کرد: کشورمان در واردات این دستگاه، تحریم است، اما خوشبختانه این دستگاه در کشور تولید میشود و درحالیکه در دیگر مناطق کشور قیر امولسیون با دستگاههای غیرایرانی تولید میشد، در مشهد برای اولینبار در کشور این مدل قیر با فرایندی صددرصد ایرانی تولید خواهد شد و در سال ۱۴۰۲ قیر موافق با محیطزیست و البته با مقاومت فراوان براساس آخرین فناوریهای جهانی تولید میشود.
وی در ادامه گفت: باتوجهبه اینکه درحالحاضر یکمیلیونو ۵۰۰ هزار تن مصالح تولید آسفالت در شهرداری مشهد وجود دارد، در پایان سال ۱۴۰۱ مدیریتشهری مشهد توان اجرای حدود ۱۰ میلیونو ۵۰۰ هزار مترمربع از این ماده را داشته است که این عدد تا پایان شهریور امسال به حدود ۱۵ میلیون مترمربع اجرای عملیات آسفالت خواهد رسید، اما اجرایی شدن این حجم از کار، نیازمند تأمین قیر است.
مدیرعامل سازمان عمران شهرداری مشهد تأکید کرد: البته با بهرهگیری از فناوریهای جدید و دستگاههای بهروزشده، عملیات نگهداری آسفالت معابر شهری با اولویتبندی مبادی ورودی شهرمان از اسفند سال گذشته آغاز شد که در این راستا لکهگیری آسفالت معابری مانند بزرگراه کلانتری و امامعلی (ع) به اتمام رسیده است و عملیات لکهگیری خیابانهای عریض مانند بولوار وکیلآباد درحال اجراست تا پس از این مرحله، وارد عملیات لکهگیری خیابانهای با عرض کمتر شویم و تا پایان شهریور امسال، عملیات لکهگیری معابر شهری به پایان خواهد رسید.