توضیحات شهردار مشهد درباره پروژه مشترک آستان قدس رضوی و مدیریت شهری (۱۴ آبان ۱۴۰۳) بهره‌برداری از فاز اول پروژه اتصال بولوار امام‌خمینی (ره) به بولوار نماز مشهد در دهه فجر ۱۴۰۳ شهروندخبرنگار | درخواست ایجاد ایستگاه‌های دوچرخه اشتراکی در بولوار هدایت مشهد + پاسخ برپایی بازار سیار صنایع دستی بانوان کارآفرین در مشهد (۱۴ آبان ۱۴۰۳) بهره‌برداری از هفت طرح عمرانی در محدوده حرم مطهر رضوی در آینده‌ای نزدیک خدمات‌رسانی فرودگاه مشهد به حدود ۵ میلیون زائر رضوی در نیمه‌ نخست سال ۱۴۰۳ هوای کلانشهر مشهد برای دومین روز پیاپی «آلوده» است (۱۴ آبان ۱۴۰۳) درباره کوچه «مسجد رانندگان» در خیابان امام‌رضا(ع) مشهد | حکایت «رانندگان» و کوچه‌ای پشت چهنو اجرای ۶۱۷ پروژه طی سه سال در منطقه پنج شهرداری مشهد شهردار مشهد: برای تمام حوزه‌های کلان مشهد پروژه داریم اختصاص زمین صدهکتاری برای زندان جدید مشهد | شهردار مشهد از انتقال زندان به خارج شهر خبر داد هشدار زرد مدیریت بحران استان خراسان رضوی | بارش های رگباری و کاهش محسوس دما تا آخر هفته توسعه گردشگری پایدار مشهد با ثبت میراث ناملموس فرهنگی تعریف ۴۵ پروژه محوری برای سال پایانی شورای ششم مشهد جزئیات اجرای طرح پیشخان زیارت | امکان جلوه‌نمایی رضوی در ۲ هزار نقطه مشهد آماده‌سازی خیابان امام رضا(ع) برای راهپیمایی ۱۳ آبان در مشهد سرویس دهی رایگان ناوگان اتوبوسرانی مشهد به دانش آموزان ویژه مراسم راهپیمایی (۱۳ آبان ۱۴۰۳) سرویس‌دهی رایگان متروی مشهد به راهپیمایان در ۱۳ آبان ۱۴۰۳ افزودن ۲ خط پروازی خارجی به پرواز‌های فرودگاه مشهد
سرخط خبرها

خودکفایی مشهد در تولید آسفالت

  • کد خبر: ۱۵۹۰۴۸
  • ۲۷ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۰
خودکفایی مشهد در تولید آسفالت
با راه اندازی کارخانه تولید قیر توسط مدیریت شهری، تمام معابر شهر امسال لکه‌گیری می‌شود.

علیرضا ظهیری | شهرآرانیوز؛ یکی از وظایف اصلی شهرداری، آسفالت معابر مختلف شهری و نگهداری از آن است، از همین‌رو شهرداری مشهد به‌عنوان متولی اجرای عملیات آسفالت در دومین کلان‌شهر کشور، وظیفه‌ای سنگین بر دوش خود دارد، با این حال مشکلاتی که در سال‌های گذشته برای تأمین قیر وجود داشته، سبب شده است میزان تولید و پخش آسفالت ازسوی مدیریت‌شهری، کمتر از حد انتظار باشد. در همین راستا حوزه عمران شهرداری مشهد با بهره‌گیری از توان داخلی و تولید چشمگیر مصالح موردنیاز تولید آسفالت، درصدد است با ایجاد کارخانه تولید قیر این مشکل چندین‌ساله را رفع کند تا بتواند در امر تولید و پخش آسفالت به خودکفایی کامل دست یابد.

بهره‌گیری از فناوری جدید در تولید آسفالت

در همین زمینه مدیرعامل سازمان عمران شهرداری مشهد در گفتگو با شهرآرا، با اشاره به اهمیت تولید و نگهداری آسفالت در شهر‌ها گفت: آسفالت تولیدشده دارای عمری طولانی است. اما هرقدر هم آسفالت باکیفیتی تولید شود، اگر زیرسازی خراب باشد یا در زمان استفاده از آن به‌خوبی نگهداری نشود، عمر مفید آسفالت کاهش پیدا می‌کند.

علیرضا صفی‌پور با تأکید بر اینکه در سال ۱۴۰۱ مدیریت‌شهری مشهد گام‌های خوبی در زمینه آسفالت برداشته است، تصریح کرد: اکنون شهرداری مشهد در حوزه عمران با بهره‌گیری از فناوری‌های جدید در موضوع آسفالت و تولید دستگاه‌های تازه وارد فرایندی جدید و مدرن شده است. وی افزود: در حوزه مربوط به زیرسازی آسفالت با بهره‌گیری از فناوری‌های جدید و استفاده از دستگاه‌های نو مانند دستگاه تثبیت بستر و استفاده از غلتک‌های خاص، درصدد استفاده از جدیدترین روش‌های تولید و پخش آسفالت در شهر هستیم.

وابستگی شهرداری در تولید آسفالت

صفی‌پور با بیان اینکه اکنون شهرداری مشهد بیش از یک‌میلیون‌و ۵۰۰ هزار تن مصالح آماده برای تولید آسفالت دارد، ادامه داد: تبدیل شدن این مصالح به آسفالت، نیازمند داشتن قیر است که ما در این زمینه وابسته هستیم و به‌دلیل این وابستگی، سال گذشته در حوزه آسفالت، عملکرد ما تولید ۱۰۲ هزار تن از این محصول بوده است.

ساخت کارخانه تولید قیر در مشهد

وی تأکید کرد: البته با حمایت‌های شورای اسلامی شهر مشهد و شهرداری، درصدد هستیم در سال ۱۴۰۲ کارخانه تولید قیر شهرداری مشهد را راه‌اندازی کنیم و در سال جاری باتوجه‌به بازسازی و به‌روزرسانی دستگاه‌های تولید آسفالت و ورود دستگاه‌های جدید، آسفالت با ضخامت کم و مقاومت زیاد در مشهد تولید می‌شود.

تولید قیر سازگار با محیط‌زیست

مدیرعامل سازمان عمران شهرداری مشهد با اشاره به اینکه اکنون آسفالت مورداستفاده، آسفالتی از نوع هفت سانتی‌متری است، اظهار کرد: در فرایند جدید تولید آسفالت، آسفالت سه سانتی‌متری با همان مقاومت آسفالت هفت سانتی‌متری تولید و پخش می‌شود. وی با بیان اینکه تولید آسفالت جدید مستلزم تولید آسفالت امولسیون است، اضافه کرد: وقتی قیر روی سطح زیرسازی به‌عنوان چسب پخش می‌شود، با حلال‌های نفتی و چسب ترکیب می‌شود و باید صبر کرد تا حلال نفتی تبخیر شود و چسب باقی بماند که این فرایند با محیط‌زیست سازگار نیست، اما در روش جدیدی که قرار است ما از آن بهره ببریم، قیر امولسیون که ترکیبی از قیر و آب است، با محیط‌زیست سازگاری دارد و به‌نوعی قیر سبز در جریان اجرای آسفالت استفاده می‌شود.

صفی‌پور تولید این‌گونه قیر را نیازمند فناوری خاص خود مانند داشتن دستگاه سانتریفوژ دانست و تصریح کرد: کشورمان در واردات این دستگاه، تحریم است، اما خوشبختانه این دستگاه در کشور تولید می‌شود و درحالی‌که در دیگر مناطق کشور قیر امولسیون با دستگاه‌های غیرایرانی تولید می‌شد، در مشهد برای اولین‌بار در کشور این مدل قیر با فرایندی صددرصد ایرانی تولید خواهد شد و در سال ۱۴۰۲ قیر موافق با محیط‌زیست و البته با مقاومت فراوان براساس آخرین فناوری‌های جهانی تولید می‌شود.

افزایش توان تولید آسفالت به‌۱۵ میلیون مترمربع

وی در ادامه گفت: باتوجه‌به اینکه درحال‌حاضر یک‌میلیون‌و ۵۰۰ هزار تن مصالح تولید آسفالت در شهرداری مشهد وجود دارد، در پایان سال ۱۴۰۱ مدیریت‌شهری مشهد توان اجرای حدود ۱۰ میلیون‌و ۵۰۰ هزار مترمربع از این ماده را داشته است که این عدد تا پایان شهریور امسال به حدود ۱۵ میلیون مترمربع اجرای عملیات آسفالت خواهد رسید، اما اجرایی شدن این حجم از کار، نیازمند تأمین قیر است.

اتمام عملیات لکه‌گیری همه معابر شهر تا پایان شهریور

مدیرعامل سازمان عمران شهرداری مشهد تأکید کرد: البته با بهره‌گیری از فناوری‌های جدید و دستگاه‌های به‌روزشده، عملیات نگهداری آسفالت معابر شهری با اولویت‌بندی مبادی ورودی شهرمان از اسفند سال گذشته آغاز شد که در این راستا لکه‌گیری آسفالت معابری مانند بزرگراه کلانتری و امام‌علی (ع) به اتمام رسیده است و عملیات لکه‌گیری خیابان‌های عریض مانند بولوار وکیل‌آباد درحال اجراست تا پس از این مرحله، وارد عملیات لکه‌گیری خیابان‌های با عرض کمتر شویم و تا پایان شهریور امسال، عملیات لکه‌گیری معابر شهری به پایان خواهد رسید.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->