پیکر چهار تن از شهدای حمله رژیم صهیونیستی به خاک ایران پیدا شد حکایت ما مدینه نرفته‌ها بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار زائر به مشهد مشرف شدند ۱۱۴ میلیون پرس غذا توسط موکب‌های ایرانی در اربعین ۱۴۰۴ توزیع شد قرارگاه ملی مسجد در سطح کشور تشکیل شد سیره پیامبر (ص)؛ الگوی ارتباط مؤثر اندوه حسین (ع) متصل به اندوه رضا (ع) است محمد (ص)؛ پیامبری که درد‌ها را با توحید درمان کرد مراسم جاماندگان اربعین ۱۴۰۴ در سراسر کشور برگزار شد مدارس زیادی در سطح خراسان رضوی فاقد نمازخانه مناسب هستند روایتی از سوگواری متفاوت مشهدی‌ها در محرم و صفر امسال و پس از جنگ تحمیلی ۱۲‎‌روزه سفر کاروانی به عتبات دوباره آغاز شد چه افرادی بدون فیش می‌توانند به حج بروند؟ ۲۰۰ هزار عمره‌گزار ایرانی تا سال ۱۴۰۵ به عربستان مشرف می‌شوند ۳ ویژه برنامه در پنج شب پایانی ماه صفر در حرم مطهر رضوی برگزار می‌شود یک کاسه نبات زعفرانی به یاد «شهید مصطفی چمران» هم‌زمان با سالروز پایان یافتن محاصره پاوه | نور خورشید پس از گرگ‌ومیش پاوه عوامل هلاکت مردم در گفتار اخلاقی امام حسن مجتبی (ع) مظلومیت و غربت امام حسن (ع) در گفت‌وگو با حجت‌الاسلام‌والمسلمین فرحزاد | جلوه کرامت در نهایت غربت درخواست اختصاص اعتبار ویژه از وزیر کشور برای ستاد خدمات زائر در دهه پایانی صفر
سرخط خبرها

خلأ نظریه پرداز ایران  اسلامی

  • کد خبر: ۱۷۸۵۵۹
  • ۱۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۵
خلأ نظریه پرداز ایران  اسلامی
یکی از مهم‌ترین مشکلات ما این است که نمی‌دانیم چطور می‌توانیم درباره پدیده‌های اصیل خودمان شروع به نظریه پردازی کنیم.
علی غمامی
خبرنگار علی غمامی

در پاسخ به این سؤال که چطور می‌توان بهترین بهره برداری را از مناسبت‌ها داشته باشیم، این طور باید شروع کرد که وحدت آمیزترین نقطه‌ای که بین مناسبت‌ها وجود دارد، ایام محرم و شهادت امام حسین (ع) است؛ بنابراین اولین کاری که باید انجام شود، درست درک کردن این مناسبت است تا بتوانیم معنای این اتفاق را خوب بفهمیم؛ به ویژه معنای اجتماعی آن را.

در غرب وقتی با معضلی مثل خشونت، اعتیاد و جمعیت، مواجه می‌شوند، نظریه پردازان آن حوزه دور هم جمع شده و به تئوری پردازی مشغول می‌شوند.

یکی از مهم‌ترین مشکلات ما این است که نمی‌دانیم چطور می‌توانیم درباره پدیده‌های اصیل خودمان شروع به نظریه پردازی کنیم.

کار نظریه پرداز این است که به ما نگاهی را القا‌ می‌کند که بتوانیم به آن پدیده مد نظر با توجه به نیاز‌ها و اقتضائات روز خودمان توجه کنیم و متأسفانه چنین چیزی را در کشور شاهد نیستیم. به عنوان مثال نظریه پرداز عاشورا نداریم. هر جا بر اساس عاشورا نظریه پردازی کردیم، پیروز شدیم و هر جا این اتفاق نیفتاده است، شکست خورده ایم.

یکی از این مثال‌ها که به ذهن می‌رسد، این است که حضرت امام (ره) امربه معروف و نهی از منکر را به عنوان کلیدی‌ترین حادثه عاشورا نظریه پردازی کردند و شد نظریه ولایت فقیه و در ادامه انقلاب اتفاق افتاد؛ این تازه یک شاخه بسیار کوچک آن است.

اکنون با بحران جنسیت و حجاب و پوشش مواجه هستیم، خب باید به چه کسی مراجعه کنیم و چه کسی است که مبتنی بر منظر ایرانی اسلامی نظریه پردازی کند؟

به عبارتی یک نظریه پرداز ایرانی اسلامی در موضوعات مهم جامعه نیاز داریم که از همه مهم‌تر پدیده عاشوراست، چرا که از قیام عاشورا پدیده‌ای اصیل تر، مهم‌تر و اثرگذارتر در جمهوری اسلامی، در تاریخ و در جهان معاصر نداریم.

همین اتکا به پدیده عاشورا بوده است که ما در لبنان توانسته ایم جلو اسرائیل مقاومت کنیم؛ ولی نمی‌توانیم درباره آن نظریه پردازی کنیم.

وقتی در لایه‌های پایین‌تر جامعه نظریه پرداز، عالِم، محقق و پژوهشگر ما نمی‌تواند فکر کرده و ایده پردازی کند، نباید انتظار داشته باشیم آن آدم کف خیابان ما با فکر و تأمل و تأنی رفتار کرده و انسجام اجتماعی را حفظ کند و احساس مسئولیت اجتماعی داشته باشد.

نظریه پردازان، دانشگاهیان و حوزویان ما تا نتوانند درباره این پدیده‌های اصیل تأمل کنند و نظریه‌های متعددی از این‌ها استخراج نشود، قادر نخواهیم بود به سمت انسجام اجتماعی حرکت کنیم و نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم مردم عادی این مسئولیت را به دوش بکشند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->