عارف با خانواده شهید برونسی دیدار کرد ایران و سلاح هسته‌ای، آری یا نه؟ نتانیاهو: روابط ما و آمریکا دوستانه است پزشکیان: تجاری‌سازی محصولات دانش‌بنیان یک ضرورت است ظریف با تاکید بر توانایی تیم مذاکره کننده: توپ در زمین آمریکاست عراقچی با وزیر خارجه الجزایر دیدار کرد (۱۹ فروردین ۱۴۰۴) وزیر امور خارجه: شیوه‌ای به‌جز مذاکرهٔ غیرمستقیم را نمی‌پذیریم + فیلم چشم بیداری بگشایید حمایت روسیه از گفت‌و‌گو‌های ایران و آمریکا وزیر راه و شهرسازی با الهام علی اف در باکو دیدار کرد ترامپ: از بودجه نظامی یک تریلیون دلاری آمریکا خبر داد دست‌نوشته رهبر انقلاب در صفحه اول قرآنی که به خانواده‌ شهید آوینی اهدا کردند + عکس و فیلم طالبان ادعای مطرح شده درباره واگذاری بگرام به آمریکا را رد کرد نایب رئیس مجلس: اتحادیه بین المجالس باید اشغالگران را وادار به عقب نشینی از غزه کند صباح زنگنه: مذاکرات فرصت مناسبی برای ایران ایجاد می‌کند | باید معادله برد_برد ایجاد کرد رئیس‌جمهور سابق روسیه: تعداد کشور‌های دارای زرادخانه هسته‌ای افزایش خواهد یافت قالیباف: هدف از نظارت در اجرای قوانین حوزه مسکن مچ‌گیری نیست اخبار ضدونقیض درباره واگذاری پایگاه نظامی بگرام از سوی طالبان به آمریکا استقبال پکن از حل‌وفصل دیپلماتیک مسئله هسته‌ای ایران دیدار وزیر خارجه با سرپرست سفارت ایران در کابل (۱۹ فروردین ۱۴۰۴) سخنگوی دولت: مذاکرات ما با آمریکا غیرمستقیم بوده و در عمان برگزار می‌شود | مذاکراتی خردمندانه پیش رو خواهیم داشت جلسه غیر علنی مجلس با موضوع بررسی ابعاد حادثه ترور دو قاضی شهید برگزار شد مذاکرات ایران با کشورهای عضو برجام و آمریکا در چه وضعیتی قرار دارد؟ افتتاح بزرگترین کارخانه تولیدکننده تیرآهن در شرق کشور با حضور معاون اول رئیس‌جمهور | عارف: ارزش حال معادن کشور ما از نفت بیشتر است عارف در مشهد: وفاق یک طرفه در نهایت به بن‌بست ختم می‌شود ابراز نگرانی سازمان ملل از تنش‌زایی میان آمریکا و ایران عراقچی: عمان از روز شنبه میزبان گفت‌وگوی غیرمستقیم ایران و آمریکا خواهد بود اسپانیا: نوار غزه «فاجعه انسانی غیرقابل تصوری» را تجربه می‌کند
سرخط خبرها

مجلس دوم؛ آغاز جناح‌بندی‌های سیاسی

  • کد خبر: ۱۸۰۷۹
  • ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۶
مجلس دوم؛ آغاز جناح‌بندی‌های سیاسی
علی‌اصغر داوودی عضو هیئت‌ علمی دانشگاه آزاد مشهد
دومین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در فروردین‌ماه ۱۳۶۳در شرایطی متفاوت با دوره نخست و در حالی برگزار شد که کشور در حالت جنگ و در وضعیت تحریم شدید سیاسی، نظامی و اقتصادی به سر می‌برد. با کناره‌گیری تدریجی نیرو‌های ملی‌مذهبی و نیز چپ‌ها از ساختار سیاسی نظام، انتخابات این دوره از مجلس، صحنه رقابت نیرو‌های موسوم به خط امام یا مکتبی بود. بنابراین، برخی با خوش‌بینی تصور می‌کردند که یک‌دست بودن داوطلبان نمایندگی مجلس، فضای سیاسی کشور را از هرگونه چالش مصون می‌دارد، اما شرایط به گونه‌ای دیگر رقم خورد. در این دوره علاوه بر حزب جمهوری اسلامی و هم‌پیمانانش در جامعه روحانیت مبارز و حزب مؤتلفه اسلامی، سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی و دفتر تحکیم وحدت نیز حضور داشتند. مدتی پیش از آغاز انتخابات، بذر اختلاف نظر و چالش در میان نیرو‌های انقلابی پاشیده شده بود. بدیهی بود انتخابات نمی‌توانست بدون هیچ‌گونه چالشی برگزار شود.
رهبری متوجه جو حاکم بر انتخابات و شکل‌گیری منازعات جدید شدند، بنابراین به روش‌های مختلف تلاش نمودند دسته‌بندی‌ها و جناح‌بندی‌های سیاسی، حق انتخاب را از مردم سلب ننماید. از آنجا که ایشان اهمیت و ارزش ویژه‌ای برای جنبه مردم‌سالارانه نظام جمهوری اسلامی قائل بودند، در شرایط و موقعیت‌های مختلف، کاندیدا‌های مجلس را از درگیری‌های جناحی و گروهی برحذر می‌داشتند. در این انتخابات ۱۵۸۶نفر آمادگی خود را برای کاندیداتوری اعلام کردند که صلاحیت ۱۲۷۵نفر از داوطلبان از سوی هیئت‌های اجرایی و شورای نگهبان تأیید شد. انتخابات در فضایی آرام و غیرمتشنج در ۲ مرحله انجام شد. در مرحله نخست ۱۲۱ نماینده و در دور دوم ۱۳۰ نفر به مجلس راه یافتند. حدود ۶۵ درصد واجدین حق رأی در این انتخابات شرکت کردند که با توجه به فضای جنگی آن زمان درصد درخور توجهی است و نشان از میزان بالای مشروعیت نظام در آن زمان دارد. در برخی از حوزه‌های انتخابیه به دلیل شرایط جنگی انتخابات برگزار نشد. در این میان، چندین مورد تخلف در انتخابات گزارش شد که به ابطال نتایج ۲۷ حوزه انتخاباتی از جانب شورای نگهبان منجر گردید. ابطال برخی از حوزه‌های انتخاباتی تنش‌هایی ایجاد نمود و هر یک از ۲ جناح چپ و راست یکدیگر را به تقلب در انتخابات متهم نمودند و اعلامیه‌ها و خطابه‌هایی در مطبوعات و محافل علیه شورای نگهبان منتشر کردند. حتی عد‌ه‌ای از نمایندگان علیه شورای نگهبان نامه‌ای به رهبری نوشتند و این شورا را به عدم بی‌طرفی در امر نظارت بر انتخابات متهم کردند، اما ایشان در پیامی جایگاه رفیع شورای نگهبان و خطر تضعیف آن را گوشزد نمودند و احترام به این نهاد را بر همگان لازم دانستند. نتیجه انتخابات حاکی از موفقیت نسبی هر ۲ جناح به یک اندازه بود؛ اما با توجه به نتایج کلی آرای کشور، به نظر می‌رسید که جناح چپ به موفقیت بیشتری دست یافته است. اهمیت این دوره از انتخابات از این جهت بود که اولا شورای نگهبان به‌طور جدی به امر نظارت بر انتخابات ورود پیدا کرد و دوم اینکه شاهد آغاز رویارویی ۲ جناح موسوم به چپ و راست در درون نیرو‌های انقلاب هستیم.
از این زمان به بعد است که اختلافات جناحی در عرصه سیاست ایران خودنمایی کرد؛ هرچند نتیجه انتخابات نشان داد که مردم بدون توجه به جناح‌بندی‌های سیاسی به چهره‌های مشهور رأی داده بودند و این گویای آن است که در این زمان جریان‌های موجود در کشور هنوز برای عموم شناخته‌شده نبود. ازجمله مسائل این دوره می‌توان به رأی اعتماد به نخست‌وزیری مهندس موسوی اشاره کرد که به قضیه «۹۹نفر» منجر شد. مسئله دیگر، تعطیلی فعالیت حزب جمهوری اسلامی بود و نیز اختلاف در «جامعه روحانیت مبارز» که باعث انشعاب «مجمع روحانیون مبارز» از درون آن گردید. از دیگر رویداد‌های این دوره، تشکیل «مجمع تشخیص مصلحت نظام» است که در نتیجه اختلاف بین مجلس و شورای نگهبان به‌وجود آمد. در عین حال، مسئله اصلی کشور در مجلس دوم جنگ و اداره آن بود.
حمایت‌های گفتاری و عملی نمایندگان در لزوم دفاع از کشور، حضور در مناطق جنگ‌زده و تشویق مردم به مقاومت بیشتر و وضع قوانین جنگی و نظامی، وقت زیادی از مجلس دوم را به خود اختصاص داد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->