سقوط مرگبار هواپیما در نزدیکی پاریس؛ سه نفر کشته شدند + فیلم زلزله "ازگله" در استان کرمانشاه را لرزاند (۱۱ تیر ۱۴۰۳) از عوارض خطرناک شب‌کاری چه می‌دانید؟ جزییات جدید از جنایت هولناک در خیابان کارگر جنوبی تهران جزئیات دستگیری شرور مسلح سابقه دار در تهران چرا مردها علاقه‌ای به معلم شدن ندارند؟ لیست جدید لوازم آرایشی غیرمجاز اعلام شد (۱۰ نیر ۱۴۰۳) برخورد خودرو با ستون برق در مشهد یک مصدوم برجای گذاشت جزییات کشف اسکلت انسان در جریان لوله‌کشی + عکس آتش سوزی منزل مسکونی یک مصدوم برجای گذاشت (۱۰ تیر ۱۴۰۳) همه چیز درباره ثبت نام دانش‌آموزان افغانستانی در سال تحصیلی ۱۴۰۳- ۱۴۰۴ + جزئیات از انتشار تصویر مدارک هویتی در فضای مجازی خودداری کنید زوج مواد فروش در شرق مشهد به دام افتادند (۱۰ تیر ۱۴۰۳) چگونه فرزندانی مستقل داشته باشیم دستور رسیدگی خارج از نوبت به پرونده ضرب و شتم نگهبان پارک خورشید مشهد تصادف موتورسیکلت‌ها در اطراف مشهد ۲ فوتی بر جای گذاشت کم‌آبی شدید بدن سبب مرگ می‌شود رمزگشایی از ۲۰ فقره سرقت وسایل از باغ‌ها و کابل‌های فشارقوی برق در شهرستان طرقبه‌شاندیز
سرخط خبرها

آخرین اخبار چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

اصلاح مرز «کشف‌رود» در گرو عزم جدی دولت!

  • کد خبر: ۲۰۴۹۸۵
  • ۱۸ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۲
اصلاح مرز «کشف‌رود» در گرو عزم جدی دولت!
مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: دولت سیزدهم عزم جدی برای نجات «کشف رود» دارد، اصلاح مرز این رودخانه تاریخی از بابت حریم مناطق حفاظت شده در مشهد با هدف بهبود شرایط انجام شده است.

به گزارش شهرآرانیوز، بر اساس جلسه شورای عالی حفاظت محیط زیست در تاریخ ۲۱ آذرماه امسال، بخش‌های ابتدایی و میانی رودخانه کشف رود که دارای تعارضات فراوان و داخل حریم مصوب شورایعالی و شهرسازی شهر مشهد است از منطقه حفاظت شده خارج گردید.

مهدی اله پور روز دوشنبه در این خصوص اظهار کرد: رودخانه کشف رود به دلیل ویژگی‌های خاص تاریخی و جغرافیایی از جمله عبور از حاشیه کلانشهر مشهد از دیرباز نقشی بسیار مهم و محوری در توسعه مراکز مسکونی، تولیدات صنعتی، کشاورزی و خدماتی را در نیمه ابتدایی مسیر رودخانه داشته و به همان نسبت برخی معضلات از جمله حاشیه‌نشینی، تخلیه نخاله و فاضلاب، معضلات اجتماعی، سلامت و امنیتی را به ویژه در نیمه میانی رودخانه باعث شده است.

وی افزود: از مجموع ۳۳۷ کیلومتر طول رودخانه کشف رود مشهد، ۱۰۵ کیلومتر در قالب مناطق حفاظت شده قرار دارد.

دبیر قرارگاه تحول محیط زیست خراسان رضوی ادامه داد: به همین منظور برنامه ریزان توسعه استان و دستگاه‌های اجرایی از جمله شهرداری، شرکت آب منطقه‌ای، جهاد کشاورزی و شرکت آب و فاضلاب تاکنون طرح‌هایی را جهت ساماندهی رودخانه در حاشیه شهر مشهد به مرحله اجراء گذاشته‌اند، اما تعارضات و مشکلات منطقه به گونه‌ای بوده تا با اجرای طرح‌های اصلاحی فوری نسبت به مدیریت و ساماندهی منطقه اقدام شوند.

وی بیان کرد: از جمله این اقدامات می‌توان به توافق نامه مشترک دستگاه‌های اجرایی با محوریت شهرداری مشهد جهت ساماندهی و بهسازی رودخانه کشف رود اشاره کرد.

اله پور با بیان اینکه رودخانه کشف رود در بخش‌های ابتدایی و میانی به رغم اقدامات دستگاه‌های اجرایی قابلیت حفاظتی خود را از دست داده و ضروت تغییرات رژیم حقوقی در این زمینه مورد تاکید است، افزود: به منظور بهبود شرایط رودخانه حفاظت شده کشف رود، شورایعالی محیط زیست اصلاح مرز رودخانه را مصوب کرد تا با محوریت استانداری خراسان رضوی و همکاری دستگاه‌های ذیربط اقدامات حفاظتی در این زمینه انجام شود.

وی با تاکید بر اینکه جهت تسریع در حل مشکلات و معضلات کشف رود، باید همه دستگاه‌ها و مردم در پیشبرد این هدف همفکر و همدل باشند، بیان کرد: مدیران صنایع الزام شدند تا در قالب طرح خوداظهاری از طریق آزمایشگاه‌های معتمد محیط زیست برای سنجش پساب خروجی و ثبت کلیه اطلاعات در سامانه جامع محیط زیست و اقدامات قانونی لازم تا حصول استاندارد‌های لازم اقدام نمایند.

به گفته وی، آنالیز و میزان عددی فاکتور‌های فیزیک و شیمیایی و بیولوژیکی پساب تصفیه خانه‌ها تعیین شده و به اداره بهداشت جهت سطح بندی پساب تصفیه خانه‌ها طبق استاندارد انجام می‌شود، همچنین بررسی و نظارت دقیق بر صدور مجوز‌های محیط زیستی در محدوده و پیرامون کشف رود به صورت دقیق در حال انجام است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی: اصلاح مرز «کشف‌رود» عزم جدی دولت سیزدهم است | تخصیص ۵۳۰ میلیارد ریال برای تکمیل تصفیه خانه «سپتاژ»

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی ضمن گلایه از کند بودن روند اجرای این پروژه بیان کرد: احداث تصفیه‌خانه‌های سپتاژ (فاضلاب خانگی) به گفته مسوولان شهری با مشکل تأمین مالی رو به رو است.

وی ادامه داد: با پیگیری‌های صورت گرفته و حضور معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور برای تکمیل این تصفیه‌خانه، سازمان محیط زیست کشور ۵۳۰ میلیارد ریال از صندوق ملی محیط زیست تسهیلات تخصیص داده که این مبلغ به مرور با ارائه کارکرد پروژه پرداخت می‌شود و پایان شهریور ۱۴۰۳ موعد بهره‌برداری از این تصفیه‌خانه توسط شهرداری مشهد عنوان شده است.

اله پور گفت: در راستای پایش روزانه و شبانه واحد‌های صنعتی، خدماتی، تولیدی و کشاورزی حاشیه کشف رود، ۲۰ مورد پایش قالیشویی ها، ۵۲ مورد واحد‌های بازیافت، ۳۸ مورد کارواش‌ها، ۶۱ مورد سایر کارگاه‌ها و صدور ۱۳۰ اخطاریه در همین راستا صورت پذیرفت.

وی اظهار کرد: شرکت در گشت‌های مشترک با دستگاه‌های اجرایی مرتبط با حوزه کشف رود از قبیل جمع آوری موتور‌های تلمبه و گشت‌های کمیته صیانت از حقوق بیت المال نیز به صورت مستمر و مشترک انجام می‌گیرد و طی گشت‌های مشترک با دهیاری‌ها و شورا‌های اسلامی، شکوائیه‌های مردمی در این زمینه بررسی و به آن‌ها رسیدگی می‌شود.

اله پور افزود: پارسال در راستای اجرای برنامه پایش و نمونه برداری، ۱۰ ایستگاه با ۲۹۰ مورد نمونه برداری از ایستگاه‌های دائمی در بستر کشف رود انجام شد و همچنین ۴۱ مورد نمونه برداری از خروجی پساب تصفیه خانه‌های فاضلاب شهری پرکند ۱ و ۲، خین عرب، التیمور، اولنگ و BOT آب منطقه‌ای و تصفیه خانه آستان قدس رضوی و نمونه برداری از خاک بستر و حاشیه کشف رود در سال جاری صورت پذیرفت.

به گفته وی، در راستای شناسایی واحد‌های آلاینده و اجرای ضوابط و مقررات، واحد‌های آلاینده شناسایی و حدود ۶۹ واحد به مراجع قضایی معرفی شده اند.

پیگیری جهت ساخت تصفیه خانه‌های آب و فاضلاب و تکمیل تصفیه‌خانه چرمشهر

مدیر کل محیط زیست خراسان رضوی گفت: طبق پیگیری‌های انجام شده، «مدول» یک توسعه تصفیه خانه پرکند آباد ۲ مشهد با ۹۵ درصد پیشرفت تا پایان امسال آماده بهره برداری می‌شود و مدول دوم با ۲۰ درصد پیشرفت و ساخت تصفیه خانه طبرسی شمالی در حال انجام است که با تکمیل این تصفیه خانه‌ها گام بزرگی در راستای احیای این رودخانه و حل معضلات کشف رود برداشته خواهد شد.

اله پور افزود: تصفیه خانه توس در مرحله انتخاب پیمانکار طرح توسعه و تصفیه خانه کلات دارای خروجی استاندارد است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی اظهار کرد: پیگیری و نظارت و پایش برنامه‌های ساخت و توسعه تصفیه‌خانه‌های شهرک‌های صنعتی چرمشهر با ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی، از اقدامات در حال انجام است و طبق مصوبات قرارگاه تحول محیط زیست تا دهه فجر سال جاری به بهره برداری می‌رسد.

کَشَف رود، رودی تاریخی و از جمله رودخانه‌هایی است که به جای آب زلال و زندگی‌بخش، فاضلاب و پساب در آن جاری است و بوی مرگ از آن برمی خیزد.

شعبه‌ای از کشف رود از کوه‌های هزارمسجد و شعبه دیگر آن از کوه‌های بینالود سرچشمه گرفته و از شمال شهر مشهد می‌گذرد. این رود ۲۹۰ کیلومتری که اکنون تنها خاطراتی از پرآبی آن در یاد‌ها باقی مانده است، از غرب به شرق جریان دارد و پس از ادامه مسیر در محل پل خاتون به رودخانه هریرود و از آنجا به رود "تجن" می‌پیوندد و به سمت ترکمنستان ادامه می‌یابد تا در پایان مسیرش در ریگزار‌های کشور همسایه فرو رود.

منبع: ایرنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
در دور دوم، شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->