به‌نام غیرت ناب مدافعان حرم | گزارش شهرآرانیوز از مراسم تشییع پیکرهای مطهر شهدای مشهدی مدافع حرم در مشهد + فیلم آیت‌الله علم‌الهدی: جوهره اصلی مقاومت، ایمان به خداست | ترویج فحشا، راهبرد دشمن برای تضعیف غیرت انقلابی تولیت آستان قدس رضوی: آموزه‌های قرآن را در زندگی عینیت دهیم آثار اجرای عدالت در کلام فاطمه‌زهرا (س) تلاش با چاشنی علم و عشق | با چه کار‌هایی می‌توانیم به امام عصر (عج) نزدیک شویم نشست ادبی «کلمات ملکوت» در مشهد برگزار شد بخش عمده‌ای از شعر فارسی، شعر آیینی است برفی که بر رکوع نشست بنده خدا، عیسی مسیح (ع) | مروری بر روایات به جامانده از امام رضا (ع) پیرامون پیامبری که مبشر بود کربلای ۴؛ این حماسه ماناست پیکر کارمند شهید سفارت ایران در سوریه، پنجشنبه در مشهد تشییع می‌شود سومین اجتماع بزرگ دختران سلیمانی در مشهد برگزار خواهد شد برگزاری جشن تکلیف دانش‌آموزان مشهدی در حرم مطهر امام‌رضا(ع) + فیلم (۴ دی ۱۴۰۳) برگزاری مراسم وداع با پیکر کارمند شهید سفارت ایران در سوریه، در حرم امام‌رضا(ع) لزوم تعامل و همگرایی دستگاه‌های اجرایی ستاد خدمات سفر خراسان رضوی برای خدمات‌رسانی شایسته به زائران رضوی و مسافران نوروزی رابطه تعقل با سخن گفتن امروز را غنیمت بدان! | درباره جایگاه و اهمیت بهره‌مندی از نعمت عمر در کلام اهل‌بیت (ع) وقتی شیطان با «واجب» ما را از عمل به «اوجب» بازمی‌دارد! ۸ زندانی جرائم غیرعمد به همت خادمان بارگاه منور رضوی آزاد شدند
سرخط خبرها

تأثیر زیارت در گردشگری مذهبی

  • کد خبر: ۲۱۳۲۱۱
  • ۰۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۸
تأثیر زیارت در گردشگری مذهبی
آنچه فرهنگ زیارت را در طول زمان پربار و بارآور کرده، روایت‌هایی‌است که همچون گلبرگ بر شاخه زیارت می‌پیچد.

در فرهنگ ما و سایر ملل پیمان‌هایی وجود دارد که ارتباط پیچیده‌ای با باورها، اعتقاد‌ها، نحوه زیست، تاریخ و حتی جغرافیا دارند؛ پیمان‌هایی که خود سر‌فصل شناخت ملل و چند‌و‌چون شیوه‌های فکری و حیات اجتماعی‌اند. پیمان‌ها اصولا میان دو‌طرف منعقد می‌شوند و حیطه‌ای گسترده دارند؛ از پیمان میان دو انسان مانند پیمان ازدواج تا شکل متعالی آن همچون پیمان میان خالق و مخلوق.

هر پیمان بنا بر اقتضای خود دارای آدابی است که این آداب اولا در طول زمان شکل می‌گیرند، دوما به پیمان مفهوم می‌بخشند، سوما حدود و ثغور پیمان را مشخص می‌کنند و چهارما به لحاظ زیبایی‌شناسی پیمان را ممتاز و برجسته می‌کنند. زیارت نیز پیمانی میان انسان و خداست. زیارت در فرهنگ شیعه به دو شیوه بی‌واسطه مانند زیارت کعبه و مراسم حج و زیارت با واسطه همچون زیارت آستان متبرکه پیامبر (ص) و امامان (ع) و اولیاء‌ا... تعریف شده است.

در‌واقع در شکل دوم ما با مفهوم شفاعت و شفیع روبه‌روییم؛ بدین‌معنا‌که حاجات را از درگاه ربوبی با شفاعت و واسطه شفیع طلب می‌کنیم. زیارت در هر گوشه‌و‌کناری از کشورمان بنا بر فرهنگ بومی و جغرافیا از آداب ویژه‌ای تبعیت می‌کند که به آن آداب زیارت می‌گویند. این آداب محصول اهمیت و احترام زاید‌الوصفی است که زائر به ملجأ خویش با خضوع و خشوع تقدیم می‌کند.

از‌آنجا‌که آداب زیارت تقریبا در اصول یکسان و مشابه همدیگرند، در اجرا و نحوه عرض بندگی متفاوت‌اند. مولوی در مثنوی معنوی در فصل «موسی و شبان» به این تفاوت‌ها اشاره می‌کند؛ زمانی که شبان ساده دل در مناجات خود با خدا به زمینی‌ترین شکل ممکن ابراز ارادت می‌کند، مورد عتاب و خطاب موسی (ع) قرار می‌گیرد و دل‌آزرده و پشیمان می‌شود؛ بنابراین از جانب پروردگار به موسی (ع) وحی می‌شود.

وحی آمد سوی موسی از خدا/ بنده ما را ز ما کردی جدا/ تو برای وصل‌کردن آمدی/ نی برای فصل‌کردن آمدی / هر کسی را سیرتی بنهاده‌ام/ هر کسی را اصطلاحی داده‌ام. آنچه در امر زیارت اهمیت دارد اتصال و توسل است که همه بخشی از مناجات شخصی آدمیان به شمار می‌رود.

زیارت مجموعه‌ای زیبا‌شناسانه از ارادت قلبی و عقلی و عملی‌ست. آنچه فرهنگ زیارت را در طول زمان پربار و بارآور کرده، روایت‌هایی‌است که همچون گلبرگ بر شاخه زیارت می‌پیچد. این روایت‌ها و قصص به زیارت و امر زیارت وجه معنوی و زیبایی‌شناسانه می‌دهند؛ مانند همین داستان موسی و شبان در مثنوی.

اگر بر این امر قائل باشیم که زیارت در وهله اول چیزی جز اتصال قلبی به پروردگار از طریق مناجات و خشوع و دلدادگی نباشد، می‌توان حوزه زیارت را چنان گسترده دید که گفت انسان موحد در هر حال و لحظه‌ای زائر است. زیارت با‌این‌وصف معنا‌گر زندگی است و این همان رویکردی است که در سراسر جهان، شاعران، نویسندگان، نقاشان و هنرمندان را برای باز‌آفرینی لحظات تجلی به خود جذب می‌کند.

فرهنگ رضوی که معنا‌بخش حیات مذهبی مردمان ایران است، سرشار از روایت‌ها و خرده‌روایت‌هایی است که در قالب قصص شفا و درمان، اعجاز و وصل و زندگی پارسایانه الگو‌های دینی داستان‌های نقل‌شده سینه‌به‌سینه، ملودی‌های بومی در مراسم مذهبی، داستان‌ها و اشعار فهلوی نمود یافته است. ثبت‌و‌ضبط این فرهنگ وظیفه ما و هنرمندان دوران ماست.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->