پیش‌بینی بارش برف و باران در بیشتر نقاط کشور (۷ دی ۱۴۰۳) پرواز مشهد - نجف ناچار به فرود اضطراری شد| ماجرا چه بود؟ وزیر علوم در مشهد: قطعی برق تحصیل دانشجویان را هم مختل کرده است | باید به دنبال تحصیل و آموزش مجازی دانشجویان باشیم نفقه چیست و به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟ انتقال آب از هزارمسجد به مشهد | چالش ادامه‌دار + فیلم واکنش متفاوت وزارت آموزش و پرورش به رقص دانش‌آموزان بابلی زلزله کاشمر در استان خراسان رضوی را لرزاند (۶ دی ۱۴۰۳) مراقبت‌های تغذیه‌ای در پیشگیری از بیماری‌های تنفسی کمبود یُد چه علائمی دارد؟ بدون تجویز پزشک، دارو مصرف نکنیم؛ حتی یک مسکن ساده نکات ایمنی استفاده از آسانسورها در شرایط احتمالی قطع برق | مراقب سُریدن آسان‌­سُرها باشید فشار مالیاتی از روی پزشکان برداشته می‌شود پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی (پنجشنبه، ۶ دی ۱۴۰۳) | بهبود کیفیت هوا از اوایل هفته آینده قطع داروی بیماران دیابتی بسیار خطرناک است گلایه مردم از قطعی‌های مکرر برق در حاشیه شهر مشهد | خاموشی‌های نامنظم! استفاده از ماسک‌های N۹۵ در هوای آلوده، کمک‌کننده است یا نه؟ بررسی چالش‌های دارویی کشور (۶ دی ۱۴۰۳) آخرین وضعیت تب دنگی در کشور (۶ دی ماه ۱۴۰۳) سیگار کشیدن در نوجوانی به قلب آسیب می‌رساند آیا روند شیوع آنفلوانزا افزایشی است؟ لزوم ایمن‌سازی شهر در برابر زلزله اجرای نافرجام طرح پزشک خانواده در شهر مشهد اولویت جدید حج تمتع اعلام شد (۶ دی ۱۴۰۳) قتل هم‌اتاقی به خاطر آب خوردن با پارچ! اعتراف به قتل پسر ناپدیدشده بعد از کشف جسد در رودخانه زمان ثبت نام جدید وام ضروری ۳۰میلیون تومانی بازنشستگان کشوری اعلام شد ورود سامانه بارشی به کشور از فردا (۷ دی ۱۴۰۳) | تداوم آلودگی هوا در شهر‌های بزرگ + فیلم توسعه نامتوازن در همکاری‌های بین‌المللی موجب غفلت از کشورهای هم زبان شده است ایران فرهنگی؛ از رودکی تا نسل جدید، میراثی که باید زنده بماند رودکی؛ گنجینه‌ای برای تحکیم پیوند‌های فرهنگی ایران و تاجیکستان ضرورت بهره‌گیری از فرصت‌های فرهنگی مشترک ایران و آسیای میانه سفیر تاجیکستان در ایران: رودکی، حلقه پیوند فارسی‌زبانان است
سرخط خبرها

انتخاب اولویت‌های دوم هدایت تحصیلی دانش‌آموزان به کجا رسید؟

  • کد خبر: ۲۴۶۰۷۷
  • ۲۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۷
انتخاب اولویت‌های دوم هدایت تحصیلی دانش‌آموزان به کجا رسید؟
امسال مدارس دوره دوم متوسطه دانش‌آموزان پایه دهم را فقط در اولویت اول هدایت تحصیلی ثبت‌ نام کردند که پس از گلایه دانش‌آموزان، معاون وزارت آموزش و پرورش از امکان ثبت‌ نام در اولویت‌های دوم به بعد هدایت تحصیلی پس از تاریخ ۶ مرداد خبر داد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ هدایت تحصیلی فرآیندی است که در آن با ارائه خدمات راهنمایی و مشاوره به دانش‌آموز کمک می‌شود تا استعدادها، توانایی‌ها، علایق و ویژگی‌های شخصیتی خود، شاخه‌ها و رشته‌های تحصیلی، حرفه‌ها و مشاغل مورد نیاز جامعه را شناخته و براساس آن اقدام به انتخاب اولویت شاخه، گروه و رشته تحصیلی مناسب کنند.

در واقع هدایت تحصیلی به صورت یک فرایند از دوره ابتدایی با تشکیل پرونده مشاوره‌ای آغاز می‌شود و با انجام مداخله‌های مشاوره‌ای و آموزشی تا پایان دوره دوم متوسطه ادامه می‌یابد، اما انتخاب شاخه، گروه و رشته تحصیلی در پایان پایه نهم انجام می‌شود.

نمون‌برگ هدایت تحصیلی همزمان با اعلام نتایج امتحانات ماه‌های خرداد و شهریور، برای همه دانش‌آموزان صادر و پس از تایید مسئول ثبت نمرات، مشاور و مدیر مدرسه تا نیمه تیر همان سال برای قبولی‌های خرداد و همزمان با اعلام نتایج شهریور برای قبولی‌های شهریور در اختیار دانش‌آموز قرار می‌گیرد.

دانش‌آموزان در شاخه نظری به انتخاب رشته تحصیلی و در شاخه‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش به گروه تحصیلی هدایت می‌شوند، تعیین رشته در شاخه‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش براساس شیوه‌نامه‌ای است که وزارت آموزش و پرورش تهیه و ابلاغ می‌کند.

همچنین شیوه اجرای این طرح به گونه‌ای است که نمرات هر دو نوبت اول و دوم در پایه‌های هفتم، هشتم و نهم ملاک قرار داده می‌شود که طبق ضوابط موجود در آن، نوبت اول ضریب یک و نوبت دوم ضریب دو دارد و مجموع این ضرایب، ۳۵ درصد از کل فرآیند هدایت تحصیلی را در بر می‌گیرد.

از سوی دیگر در این فرایند، در هر منطقه و شهرستانی که اطلاعات دانش‌آموزان در سامانه سناد تکمیل شود، پس از تایید رئیس منطقه، فرم‌های هدایت تحصیلی صادر شده و در اختیار دانش‌آموزان برای ثبت‌نام و انتخاب رشته در پایه دهم قرار می‌گیرد، همچنین با پایان یافتن امتحانات و اعلام نتایج پایه نهم، آخرین مرحله ورود اطلاعات دانش‌آموزان به سامانه سناد تکمیل شده است، در رشته‌هایی همچون شاخه کاردانش، فنی و حرفه‌ای، علوم انسانی و ریاضی فیزیک که محدودیتی برای پذیرش وجود ندارد، دانش‌آموزان می‌توانند با دریافت فرم هدایت تحصیلی در همان مرحله اول ثبت نام خود را انجام دهند.

اما مشکلی که امسال برخی از دانش‌آموزان برای ثبت‌ نام در پایه دهم با آن مواجه شدند این بود که مدارس دانش‌آموزان را فقط در اولویت اول برگه هدایت تحصیلی آنان ثبت‌ نام می‌کند و اگر دانش‌آموزی تمایل به تحصیل در اولویت دوم برگه هدایت تحصیلی خود داشت، مدرسه از ثبت‌ نام او خودداری می‌کرد. این دانش‌آموزان اعلام کردند که این موضوع موجب بی‌انگیزگی آنان شده است چراکه آنها تمایل به تحصیل در گزینه‌های دوم یا حتی سوم خود در فرآیند هدایت تحصیلی را دارند، اما مدارس آنان را ثبت‌ نام نمی‌کنند.

در این راستا، محمدمهدی کاظمی، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در خصوص فرآیند هدایت تحصیلی دانش‌آموزان و ثبت‌ نام نکردن مدارس در اولویت‌های دوم و سوم اظهار کرد: در بحث ثبت‌ نام پایه دهم که برای دانش‌آموز برگه هدایت تحصیلی صادر می‌شود، اولویت اول ثبت‌ نام دانش‌آموزان اولویت الف است.

وی افزود: پیش از این بازه زمانی تا ۵ مرداد را اعلام کرده بودیم که فقط ثبت‌ نام در اولویت اول دانش‌آموزان در مدارس باشد و در این بازه زمانی هیچ دانش‌آموزی نمی‌توانست اولویتی غیر از الف را انتخاب کند. پس از اولویت الف و از بازه زمانی ۶ مرداد به بعد دانش‌آموزان می‌توانند برای ثبت‌ نام اولویت دوم در مدارس مراجعه کنند تا اگر ظرفیت خالی در همان مدرسه وجود داشته باشد، ثبت‌نام انجام می‌شود، اگر هم ظرفیت پر شده باشد، دانش‌آموز می‌تواند به سایر مدارس مراجعه کند.

کاظمی با بیان اینکه اولویت اول با همان کسی است که در گزینه اول خود در فرآیند هدایت تحصیلی ثبت‌ نام کنند، عنوان کرد: اگر هم دانش‌آموزان تمایل به تحصیل در اولویت اول نداشتند، پس از پایان ثبت‌نام می‌توانند در اولویت دوم خود ثبت‌نام کنند. همچنین دانش‌آموزان در گام دوم می‌توانند در اولویت‌های بعدی خود ثبت‌ نام کنند. ممکن است که در مدرسه مربوطه ظرفیت پر باشد، اما بی‌شک در سایر مدارس ظرفیت خالی وجود خواهد داشت که می‌توانند دانش‌آموزان نسبت به ثبت‌ نام خود اقدام کنند.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که آیا این اجبار در ثبت‌ نام اولویت اول منجر به بی‌انگیزگی دانش‌آموزان می‌شود یا خیر، تصریح کرد: برگه‌های هدایت تحصیلی براساس استعداد، علاقه، توانایی دانش‌آموز، نظر معلم، اولیا، دانش‌آموز و مشاوره صادر می‌شود و به احتمال بسیار بالا اولویت اول دانش‌آموزان با در نظر گرفتن جمیع این موارد در نظر گرفته شده است. اگر دانش‌آموز تلاش کند، به احتمال بسیار بالا در رشته‌ای که برایش انتخاب شده موفق خواهد شد.

وی ادامه داد: گاهی ممکن است که دانش‌آموزان تحت تاثیر فضای خاصی یا علائق دیگری بدون اینکه بررسی عمیقی باشند یا علاقه کاذب به یک رشته داشته باشند که در بررسی‌های مشاوره‌ای و عملکرد تحصیلی ثابت نشود. اگر دانش‌آموزان به رشته‌ای علاقه‌مند باشند که در هدایت تحصیلی اولویت این رشته را نداشته باشند، این فرصت را قرار دادیم تا با تصمیم آموزش و پرورش منطقه و نواحی این امکان برای آنها میسر شود، به ویژه اگر در آزمون نمره علمی را کسب نکرده باشند، بتوانند آزمون جبرانی را شرکت کند و اگر حد نصاب لازم را کسب کند، فرم هدایت تحصیلی جدید برای او صادر می‌کنیم.

منبع: ایرنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->