درگیری دو مربی بدنسازی به جنایت انجامید| قاتل بخشیده شد! آیا ادارات اراک و استان مرکزی فردا دوشنبه (۱۸ تیر ۱۴۰۳) تعطیل است؟ تهیه بسته‌های آموزشی وزارت بهداشت برای پیاده‌روی اربعین امکان تغییر گروه آزمایشی و حوزه امتحانی در کنکور ۱۴۰۳ وجود دارد؟ تصادف دو دستگاه خودرو پراید، سه مصدوم برجای گذاشت دستگیری عاملان قتل جوان شرور پس از سه هفته آیا ادارات استان قم فردا دوشنبه (۱۸ تیر ۱۴۰۳) تعطیل است؟ آیا قاتلان استخدام شده، ‌قاتلان سریالی هستند؟ حکم قصاص برای مامور پلیس صادر شد | شلیک مرگبار به متهم فراری نمک دریا دارای ناخالصی‌های سرطان‌زاست| آلودگی نمک‌های رنگی و سنتی به فلزات سنگین جنایت تکان‌دهنده با رویای مهاجرت از کشور ربودن زن جوان به بهانه ازدواج در تهران پلمب دو سالن زیبایی بدلیل تداخل پزشکی در مشهد(۱۷تیر ۱۴۰۳) مجازات حبس برای قاچاقچیان عروس دشت‌های ایران آیا ادارات استان یزد پنجشنبه‌ها تعطیل است؟ ۸۳ فقره سرقت از مجتمع‌های مسکونی در غرب مشهد رمزگشایی شد (۱۷ تیر ۱۴۰۳) کشف ۳۵۰۰ عدد قرص غیرمجاز از یک واحد صنفی متخلف در مشهد نتایج نهایی کنکور ۱۴۰۳ چه زمانی اعلام می‌شود؟ اسامی پذیرفته‌شدگان آزمون آموزگار ابتدایی و استثنایی ۱۴۰۳ اعلام شد + جزئیات دستگیری اعضای باند لیلا در لانه سیاه توسط پلیس مشهد + عکس
سرخط خبرها

غمخواری اجتماعی راهبردی برای کرونا و تحریم

  • کد خبر: ۲۴۸۶۱
  • ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۴
غمخواری اجتماعی راهبردی برای کرونا و تحریم
فرید ‌مدرسی روزنامه نگار
غمخواری به‌مثابه استراتژی اجتماعی می‌تواند کانون تحول‌آفرینی در شرایط کرونا و تحریم و دیگر بحران‌ها در آینده باشد. تا کنون این راهبرد به‌صورت ناهماهنگ و خودجوش به پیش رفته و بیش از همه پزشکان، پرستاران و کادر درمانی به آن وفادار بوده‌اند؛ اگرچه دیگر بخش‌های جامعه نیز از آن غافل نبودند.
رهبر معظم انقلاب نیز در پیام خود در نیمه‌شعبان به این موضوع اشاره و جامعه را به آن ترغیب کردند که همین موضوع می‌تواند آغازی باشد برای همه‌گیری آن؛ نقطه اتکابخشی که نیاز به‌همراهی و تلاش نهاد‌های مدنی و تشکل‌های غیردولتی دارد تا آن را به فرهنگ شهروندان مبدل کند و پادزهری شود برای «فردگرایی افراطی» که سال‌هاست رشد کرده است. کانون‌های حاکمیتی نیز می‌توانند بستر و مسیر را برای نهاد‌های مدنی فراهم کنند؛ بدون اندکی پروپاگاندای
خود.
ماه رمضان با توجه به آداب عرفی و شرعی آن زمان مطلوبی است برای بسط «غمخواری اجتماعی» و مراجع اجتماعی در این بستر می‌توانند موج بیافرینند و حرکت‌ساز و جریان‌ساز شوند.
البته خیریه‌های غیردولتی که در سال‌های گذشته راه افتاده‌اند، سازوکار لازم برای این موج‌آفرینی را دارند و فقط نیاز به نخ تسبیحی است که خرده‌نهاد‌ها را به یکدیگر وصل کند. مراجع تقلید و نهاد‌های مذهبی نیز سازمان‌های مطلوبی دارند که به‌کار می‌آید.
بهتر است که نهاد‌های حکومتی پشتوانه‌ای شوند برای نهاد‌های غیردولتی، نه خود پیشقراول شوند و انتظار حمایت و دنباله‌روی از نهاد‌های غیردولتی را داشته باشند.
با محوریت نهاد‌های مدنی، منابع به‌خوبی توزیع می‌شود و در آتیه هم «نهاد‌های غمخواری» قدرتمند برای بحران‌ها و مسائل آتی به‌کار خواهند آمد و ارزشی افزوده خواهند داشت.
نکته مهم در این بین آن است که غمخواری تنها مختص به یاری مالی، غذایی و... نیست، بلکه گاهی گفتگو با فرد مستأصل از هرگونه کمک مالی بیشتر به‌کار می‌آید، زیرا او در پی همدلی با دیگران است و روحیه خود را از دست داده است تا بر ۲ پا بایستد و در جامعه مسیر خود را بپیماید. پس تمامی نهادها، اصناف، طبقات، گروه‌ها و اشخاص می‌توانند در راستای تخصص و سرمایه خود به‌کار آیند و قطره‌ای باشند مؤثر در دریای غمخواری اجتماعی.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->