۳۰ درصد کاهش تلفات جاده‌ای اربعین ۱۴۰۴ افزایش چاقی در کودکان | زنگ خطری برای آینده سلامت جامعه اجرای «فوق‌العاده خاص» پرستاران منوط به تصویب دولت و تخصیص بودجه دستگیری ۳ متهم ماجرای تیراندازی در چالوس + ویدئو کمبود ۸۰۰ دستگاه اتوبوس برای جابه‌جایی زائران در دهه پایانی ماه صفر فرمانده انتظامی خراسان رضوی: ورود خودرو از مبادی ورودی مشهد ۱۲ درصد افزایش داشته است| آماده‌باش کامل در ایام دهه آخر ماه صفر رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد: در دهه آخر ماه صفر کمبودی در حوزه‌های بهداشت، درمان و دارو نداریم قتل شریک تجاری در باغ ویلا + انداختن جسد در چاه | متهم در آستانه قصاص آغاز طرح «هم‌محله‌ای امام‌رضا(ع)» با محوریت ارتقای فرهنگ میزبانی زائران در مشهد و خراسان رضوی پیش‌بینی اسکان ۹۶۹ هزار نفرشب زائر در مشهد طی دهه پایانی صفر ۱۴۰۴ حقوق سرایداران مدارس افزایش می‌یابد (۲۷ مرداد ۱۴۰۴) وقتی میراث آینده شهر در خطر است   مدارس از نیمه شهریور ۱۴۰۴ بازگشایی می‌شود؟ واکنش پلیس مازندران به فیلم تیراندازی در چالوس + فیلم (۲۷ مرداد ۱۴۰۴) لزوم درج نرخ ترک تحصیل در کارنامه عملکرد استان‌ها برای ارزیابی کیفی آموزش منطقه‌ای سال تحصیلی ۱۴۰۵ - ۱۴۰۴ با ورود فناوری به روش‌های تدریس همراه خواهد بود قرارگیری ۶۱۴ مرکز فنی و حرفه‌ای رایگان در اختیار آموزش و پرورش بازدید و نظارت پیاپی مسئولان آموزش و پرورش از فرآیند ثبت‌نام مدارس عضو کمیسیون آموزش مجلس: طرح آغاز مدارس از ۵ سالگی در راستای افزایش بهره‌وری آموزش است خبر خوش برای بازنشستگان | مابه‌التفاوت حقوق فروردین بازنشستگان تأمین‌اجتماعی با حقوق مردادماه ۱۴۰۴ واریز می‌شود پذیرایی از زائران رضوی، زیر ذره‌بین بازرسان بهداشت و سلامت | زائران دهه آخر صفر مراقب گرمازدگی باشند اگر کبد چرب دارید، این چاشنی چربی‌سوز را مصرف کنید سطح ذخایر آبی سد فریمان به پایین‌ترین حد ممکن رسید محموله ۴ میلیارد تومانی قهوه قاچاق در راه مشهد زمین‌گیر شد (۲۷ مرداد ۱۴۰۴) آتش‌سوزی‌ مهیب در جنگل‌های جنوب اروپا با چندین کشته و هزاران آواره + ویدئو ۲۰ کشته و ۱۳۴ زخمی در حادثه انفجار و حریق کارخانه‌ای در روسیه (۲۷ مرداد ۱۴۰۴) شمار جان‌باختگان بارندگی‌های موسمی در پاکستان به ۶۵۷ تن افزایش یافت (۲۷ مرداد ۱۴۰۴) بارندگی سیل‌آسا پایتخت تجاریِ هند را مختل کرد| صدور هشدار قرمز برای بمبئی و مناطق اطراف آن (۲۷ مرداد ۱۴۰۴)
سرخط خبرها

پیاده‌راه‌های حیاتی

  • کد خبر: ۳۱۵۴۱۰
  • ۲۰ بهمن ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۳
پیاده‌راه‌های حیاتی
مطلوب‌بودن فضا‌های شهری، ارتباطی عمیق با مهم‌ترین نیاز‌های شهروندان دارد.

درک این مسئله که اجتماعی‌بودن شاید مهم‌ترین عنصر غیرفیزیکی برای حیات انسان است، این موضوع را روشن می‌سازد که شهری برای ما مطلوب خواهد بود که بتواند به نیاز ما برای شکل‌دادن ارتباط مؤثر با سایرین پاسخ دهد.

همچنین خلق چنین‌فضا‌های مطلوبی در حال حاضر با توجه به اهمیتشان به مهم‌ترین هدف شهرسازان بدل شده است. شهروندان در محیط زندگی‌شان نیازمند فضا‌هایی هستند تا بتوانند گفت‌و‌گو کنند، ببینند و ارتباط برقرار نمایند؛ از این رو در دهه هفتاد میلادی پیاده‌راه‌ها مورد توجه قرار می‌گیرند.

پیاده‌راه‌ها خیابان‌هایی هستند که میزان مداخله وسایل نقلیه در آن حذف یا به‌شدت کاهش یافته است؛ این فضا‌ها یک ابزار برای فعالیت‌های جمعی، افزایش کیفیت محیطی، سلامت اجتماعی و تأثیرگذار در حوزه اقتصاد شهری هستند. در واقع باید گفت خیابان‌ها باید علاوه بر عملکرد شهری از عملکرد‌های فرهنگی، اجتماعی، تفریحی و... نیز برخوردار باشند که این کارکرد‌ها منجر به شکل‌گیری پیاده‌راه‌ها می‌شود که مهم‌ترین عامل احیای مراکز شهری در شهرسازی نوین هستند.

شکل‌گیری پیاده‌راه‌ها می‌تواند به رفع بسیاری از مشکلات موجود در شهر‌ها کمک نماید. کاهش آلودگی‌های صوتی و محیط‌زیستی که در اثر حضور تعداد بسیاری از خودرو‌ها ایجاد می‌شود، یکی از این مشکلات است که با کاهش وسایل نقلیه به میزان زیادی رفع خواهد شد. همچنین احیای بخش‌های تاریخی شهر از این طریق نیز کارکرد هویتی و فرهنگی دیگریست که از طریق احداث پیاده‌راه‌ها محقق می‌شود.

در دنیای پیش از صنعتی‌شدن، پیاده‌راه‌ها نقش مهمی در شهر‌ها داشتند، اما پس از صنعتی‌شدن این مسئله رو به کاهش رفت و بسیاری از شهر‌ها تحت تأثیر ماشین‌ها شمایل یافتند؛ اما امروزه این نگرش اصلاح شده و در اواخر دهه پایانی قرن بیستم توجه به پیاده‌راه‌ها و محدودکردن تردد موتورسیکلت‌ها و خودرو‌ها جدی‌تر شد. پیاده‌راه در کشور ما موضوع جدیدی نیست و در شهر‌های قدیم ایران بازار‌های بسیاری وجود داشته که هرچند تا حدی با اشکال امروزی پیاده‌راه متفاوت هستند، اما محلی برای ارتباط مؤثر و خرید و فروش و... میان افراد بوده‌اند.

در واقع حرکت پیاده از گذشته دور تأثیر زیادی در شکل‌گیری تمدن‌ها داشته است و امروز پیاده‌ راه رفتن باعث می‌شود بیشترین احساس نزدیکی به محیط، احساس تعلق و درک مناسب از زیبایی‌ها ایجاد شود. چنین فضا‌هایی افراد زیادی را به سمت خود جذب کرده و احساس اتحاد و همگرایی را در شهروندان ایجاد می‌نماید.

در این بین آنچه قابل توجه به نظر می‌رسد آن است که این پیاده‌راه‌ها با شاخص‌های مناسبی از سوی مدیران شهری شکل بگیرند. یک پیاده‌راه در مرحله نخست باید خوانایی مناسبی برای شهروندان داشته باشد؛ یعنی افراد بتوانند آن مکان را فهم و درک نمایند.

پیاده‌راه‌ها باید عناصر مختلفی در خود داشته باشند و احساس سرزندگی را در افراد ایجاد کنند؛ این مسیر‌ها باید دارای نماد‌های شهری مناسب بوده و امکان حضور همه‌ شهروندان را فراهم آورند. نهایتاً باید گفت نقش اقتصادی، فراغتی، اجتماعی و ادراکی مهم‌ترین کارکرد‌های پیاده‌راه‌ها هستند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->