۳۲۴ نقض آتش‌بس با لبنان توسط رژیم صهیونیستی پیش بینی قیمت ارز و دلار (یکشنبه ۹ دی ۱۴۰۳) پیش بینی قیمت طلا و سکه (یکشنبه ۹ دی ۱۴۰۳) پیش بینی بورس (یکشنبه ۹ دی ۱۴۰۳)| بازار وارد فاز خنثی می‌شود؟ کاهش مصرف گاز در صنایع، توقف تولید را در پی دارد تأمین گوشت مرغ ماه مبارک رمضان و نوروز ۱۴۰۴ در مشهد و خراسان رضوی کلید خورد (۸ دی ۱۴۰۳) درباره مرحوم مهندس باقر مستوفی، پدر صنعت پتروشیمی ایران | مرد چالش‌های بزرگ ساعات کاری بانک‌ها تا پایان بهمن‌ماه ۱۴۰۳ اعلام شد نقش صادرکنندگان در جهش نرخ ارز چیست؟ بررسی قیمت امروز موبایل (۸ دی ۱۴۰۳) | شیائومی نوت ۱۳ چند؟ افزایش ۲ تا ۴۰ میلیون تومانی قیمت خودرو‌های خارجی (۸ دی ۱۴۰۳) قیمت امروز خودرو‌های داخلی (۸ دی ۱۴۰۳) | سورن پلاس ۸۴۱ میلیون تومان شد برنامه قطعی برق در مشهد تغییر کرد (۸ دی ۱۴۰۳) طلا در مشهد از مرز ۵.۲ میلیون تومان هم عبور کرد (۸ دی ۱۴۰۳) موتور سهام کوچک بازار سرمایه روشن شد | افت ۲۱ هزار واحدی شاخص بورس (۸ دی ۱۴۰۳) وزیر نفت خبر داد: افزایش ظرفیت تولید نفت تا حدود ۲۵۰ هزار بشکه در روز برای خرید عرضه اولیه «آواک» فقط ۲ ساعت فرصت دارید (۸ دی ۱۴۰۳) هر باک بنزین سوپر، ۱.۶ میلیون تومان! فاصله کوتاه نرخ طلا در مشهد با ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی شدن (۸ دی ۱۴۰۳) قیمت بنزین سوپر وارداتی اعلام شد (۸ دی ۱۴۰۳) | عرضه بنزین سوپر وارداتی تا آخر سال صعود سه‌پله‌ای تولید فولاد ایران در دنیا بیش از نیمی از کل سپرده‌های بانکی کشور، در استان تهران قرار دارد! خانه‌های کلنگی در تهران نجومی شد دلار بازار آزاد در محدوده ۸۱ هزار تومان (۸ دی ۱۴۰۳) | سکه از ۵۶ میلیون تومان عبور کرد اعتمادسازی، پیش‌نیاز توسعه اقتصادی سود سهام عدالت خود را چگونه یک‌جا دریافت کنیم؟ طلای جهانی یخ زد | قیمت طلا در بازار جهانی امروز (۸ دی ۱۴۰۳) چند؟ اعلام جزئیات پیش‌فروش برخی از محصولات سایپا از روز دوشنبه (۱۰ دی ۱۴۰۳) آخرین مهلت ثبت درخواست محصولات ایران‌خودرو اعلام شد
سرخط خبرها

تولید خودروی ارزان قیمت در دستور کار وزارت صنعت/جزییات تولید سه خودروی ارزان قیمت

  • کد خبر: ۳۵۶۲۷
  • ۰۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۷
تولید خودروی ارزان قیمت در دستور کار وزارت صنعت/جزییات تولید سه خودروی ارزان قیمت
با خارج شدن پژو ۴۰۵ و پراید از خط تولید دو خودروساز بزرگ کشور که از محبوبیت بالایی نزد خانوار‌های ایرانی برخوردار بودند، موضوع جایگزینی آن‌ها به‌ویژه با خودرو‌هایی که بتوان در همان بازه قیمتی آن‌ها را تهیه کرد، بیش از پیش اهمیت یافته است. در این راستا تولید خودروی ارزان در دستور کار وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار گرفته است.
به گزارش شهرآرانیوز، ۲۲ خرداد ماه امسال آخرین خودروی پژو ۴۰۵ جی. ال. ایکس در سایت ایران‌خودرو خراسان تولید شد و پس از ۲۷ سال تولید این خودروی محبوب خانوادگی متوقف شد. هرچند به تعداد محدود تولید نوع دوگانه‌سوز آن برای ناوگان تاکسیرانی و فیس‌لیفت (Face Lift) اس. ال. ایکس آن با موتور تی. یو۵ ادامه خواهد یافت.

همچنین مطابق مصوبه شورای عالی استاندارد، تولید انواع پراید به‌جز وانت پراید که آن هم به درخواست وزارت صنعت و برای رفع معضل کمبود وانت در کشور انجام شده، متوقف شد.

الزام به اعمال استاندارد‌های ایمنی و استاندارد‌های ۸۵‌گانه سبب افزایش هزینه‌های تولید و مقرون به صرفه نشدن تولید این خودرو‌ها و در نهایت خارج شدن آن‌ها از خط تولید شد.

با پایان کار این خودرو‌ها در کشورمان به‌ویژه در بازه قیمتی که قرار داشتند و امکان خرید آن‌ها را برای اکثر خانواده‌های کم‌بضاعت فراهم می‌کرد، اکنون تولید خودروی ارزان قیمت در همان فاصله قیمتی یا کمتر در دستور کار وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار گرفته است.



جزییات تولید سه خودروی ارزان قیمت

در این زمینه «امیر جعفرپور» معاون دفتر خودرو و نیروی محرکه وزارت صنعت در گفتگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا گفت: با توجه به خروج پراید و پژو ۴۰۵ از خط تولید دو خودروساز بزرگ کشور بنا به اقتضائات استانداردی و نیاز به دگرگونی و نوگرایی در خودروسازان، مشتریان دیگر قادر به خرید خودرو‌هایی در بازه قیمتی ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان (که این روز‌ها با قیمت‌های جدید به حدود ۲ برابر افزایش یافته) نبودند.

وی افزود: در این راستا، وزارت صنعت سه گزینه تولید میکروکار‌ها (Micro Car)، تولید خودرو با موتور کم‌مصرف و موتورسیکلت‌های چهارچرخ را در دست بررسی دارد تا گزینه مناسبی را برای خانواده‌های ایرانی برگزیند.

جعفرپور با بیان اینکه میکروکار به خودرو‌های کوچک‌مقیاس دو، سه یا چهار نفره اطلاق می‌شود، ادامه‌داد: این خودرو‌ها می‌تواند پاسخگوی نیاز تردد شهری بوده و فضای پارک زیادی نیاز ندارند.

وی با بیان اینکه خصیصه دوم با توجه به کمبود فضای پارک در منازل و خیابان‌های شهر‌های بزرگی مثل تهران می‌تواند قابل توجه باشد، اضافه کرد: تولید این خودرو‌ها با دو نیرو محرکه برقی یا هیبریدی برنامه‌ریزی می‌شود.

به گفته این مسوول، در پنج سال گذشته تلاش‌های زیادی برای تولید موتور‌های کم‌مصرف انجام شده و به‌خصوص یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی موفق به تولید موتور‌های سه سیلندر و چهار سیلندر با مصرف سوخت پنج لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش شده است.

وی خاطرنشان‌کرد: تولید انبوه این  نوع از موتور‌ها و خودرو‌های متناسب با آنها، گزینه دوم پیش رو برای تولید خودرو‌های ارزان است.

معاون دفتر خودرو و نیروی محرکه وزارت صنعت، همچنین به گزینه سوم مد نظر مسوولان اشاره کرد و گفت: این گزینه، تولید خودرو‌هایی است که در حقیقت موتورسیکلت‌های چهارچرخ هستند، وزن این خودرو‌ها کمتر از ۴۵۰ کیلوگرم بوده و سرعتی کمتر از ۵۰ کیلومتر در ساعت دارند.

وی افزود: این خودرو‌ها برقی خواهند بود که بین سه تا ۶ ساعت زمان برای شارژ نیاز داشته و با هر بار شارژ، می‌توانند بین ۲۰۰ تا ۴۰۰ کیلومتر پیمایش داشته باشند.

جعفرپور، در عین حال از تلاش ایران خودرو در سال‌های گذشته به منظور تولید موتور‌های کم مصرف و کم‌هزینه خبر داد و گفت: اکنون با همراهی خودروسازان و موتورسیکلت‌سازان، همچنین مسوولان ایدرو و وزارت صنعت، بررسی این گزینه‌ها در دستور کار است و امیدواریم تا یکی دو ماه آینده بتوانیم به نتیجه‌ای که برای مردم و مشتریان مناسب‌تر است، دست یابیم.

وی توضیح‌داد: شاید تلاش برای تولید میکروکارها، لزوما با کاهش هزینه همراه نباشد، زیرا این قبیل خودرو‌ها باید بتوانند استاندارد‌های ۸۵ گانه را پاس کرده و از برخی امکانات رفاهی نیز برخوردار باشند، ضمن اینکه گاهی اوقات کوچک شدن خودرو‌ها ممکن است با هزینه‌های بالاتری همراه باشد.

این مسوول وزرات صنعت خاطرنشان‌کرد: در تلاشیم با موافقت سازمان ملی استاندارد، این نوع خودرو‌ها با تعداد استاندارد‌های کمتری (در حد ۶۰ استاندارد) تولید شود تا هزینه‌های تولید کاهش یابد.

وی اظهارداشت: تولید موتورسیکلت‌های چهارچرخ با ۲۵ تا ۳۵ استاندارد مد نظر است و هرچند اجازه عبور از بزرگراه‌ها و آزادراه‌ها را نخواهد داشت، برای عبور این خودرو‌ها از تونل‌ها و مناطق کم سرعت با پلیس راهور در حال رایزنی هستیم.

جعفرپور ادامه‌داد: این خودرو‌ها با میانگین قیمتی ۳۰ تا ۵۰ میلیون تومان و با سیستم برقی عرضه خواهند شد و به همین دلیل شاید در ابتدا هزینه بالایی داشته باشند، اما طول عمر بالایی نیز خواهند داشت.

وی گفت: همه این طرح‌ها اکنون به عنوان گزینه‌های پیش‌رو مطرح است و هنوز هیچ گزینه‌ای نهایی نشده است، ضمن اینکه با وزارت نیرو برای تامین جایگاه‌های شارژ با وزارت نفت برای تامین یارانه مورد نیاز از محل صرفه‌جویی در مصرف سوخت، همچنین تامین مبالغی به صورت بلاعوض، سود تسهیلات و ... با سایر دستگاه‌ها رایزنی‌هایی در حال انجام است.

معاون دفتر خودرو و نیروی محرکه وزارت صنعت با بیان اینکه مطابق آمار‌های مرکز آمار ایران، میانگین مالکیت خودرو در هر خانوار به ۷۵ صدم رسیده، یادآورشد: بررسی‌ها نشان داده ۲۰ میلیون نفر جمعیت روستایی کشور فقط دو میلیون دستگاه خودرو دارند، اما ۶۵ میلیون نفر جمعیت شهری از ۲۲ میلیون خودرو برخوردارند.

وی با اشاره به مالکیت بیشترین تعداد خودرو در خانواده‌های کم‌جمعیت، ادامه‌داد: این در حالی است که اکثر خانواده‌های بزرگ با جمعیت چهار نفر به بالا توان خرید خوردو ندارند و باید برنامه‌ای تدوین کنیم تا عدالت بیشتری در این زمینه شاهد باشیم.  
 
منبع:ایرنا
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->