بایدن: قبول دارم در مناظره با ترامپ شکست خوردم هشدار دادستان کل کشور نسبت به اظهارات بی‌مبنا درباره فرایند و نتایج انتخابات محمد مخبر و رییس جمهور چین دیدار کردند اطلاعیه شماره ۷ ستاد انتخابات کشور | تصویر برداری از آرا ممنوع است تاکید وزیر خارجه هند بر اهمیت مبارزه با تروریسم برای کشورهای عضو شانگهای شهباز شریف در شانگهای: خطرات تروریستی از افغانستان نگرانی جدی ما است مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی سبزوار معارفه شد (۱۴ تیر) اطلاعیه شماره ۶ ستاد انتخابات کشور | کارت نمایندگان نامزد‌ها برای حضور در شعب اخذ رای فردا (۱۵ تیر) هم معتبر است جدیدترین نظرسنجی ایسپا در مرحله دوم ریاست‌جمهوری ۱۴۰۳ منتشر شد کسب رتبه چهارم خراسان‌رضوی در میزان مشارکت در انتخابات| شائبه دخالت هیئت اجرایی در انتخابات را قاطعانه رد می‌کنم + فیلم آیت‌الله علم الهدی: استمراردهنده خدمات شهید رئیسی، نامزد اصلح است + فیلم سرلشکر موسوی: مشارکت است که می‌تواند اقتدار ایران را در جهان ارتقا دهد فردای انتخابات یا فردای قیامت رهبران روسیه و چین بر اهمیت نقش سازمان همکاری شانگهای در جهان تاکید کردند در حاشیه اجلاس شانگهای، محمد مخبر با پوتین دیدار کرد + فیلم ایجاد ۱۷۰ هزار اشتغال خالص در استان، دستاورد دولت سیزدهم | ۱۰ درصد آمار مشارکت در انتخابات اخیر، از خراسان‌رضوی بود از هر ۱۰ تَن در غزه، ۹ تن دست‌کم یک‌بار آواره شده‌اند حماس در طرح پیشنهادی رژیم اشغالگر برای آتش‌بس در غزه تغییرات ایجاد کرد
سرخط خبرها

آخرین اخبار چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

یک گام مفید

  • کد خبر: ۴۱۲۸۲
  • ۱۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۷
یک گام مفید
عباس عبدی - رئیس انجمن صنفی روزنامه‌نگاران
اعلام رایگان‌شدن برق مصرفی برای حدود یک‌سوم جمعیت کشور اقدام مفیدی است که باید از آن دفاع کرد. البته در همین‌جا توضیح دهم که بنده با ارائه خدمات و کالای رایگان از طرف دولت جز درباره آموزش، بهداشت و خدمات قضایی و امنیتی مخالفم. علت نیز روشن است. این کار به‌زیان مردم است، زیرا دولت هر چیزی را که رایگان بدهد، از ارث پدرش نخواهد داد و حتما آن را از جیب مردم و به‌خودشان پرداخت می‌کند و این نوع قیمت‌گذاری موجب افزایش بی‌رویه و ناکارآمد مصرف آن کالا یا خدمت می‌شود؛ بنابراین به‌زیان جامعه است. فرض کنیم که برق برای همه مجانی شود. به‌طور قطع مصرف آن چند برابر می‌شود. سرمایه‌گذاری برای تولید و انتقال این برق را دولت از جیب من و شما می‌دهد. پس از جا‌های دیگر برمی‌دارد؛ بنابراین دولت باید قیمت تمام‌شده کالا و خدمات مصرفی را از مردم بگیرد تا مصرف آن‌ها متعادل شود و بار زیادی را از طریق هزینه‌های دولتی بر مردم تحمیل نکند.

ولی در مورد خاص برق و انرژی در شرایطی این اقدام را مفید می‌دانم؛ مشروط بر اینکه این کار به کاهش مصرف برق منجر شود و هزینه سنگین سرمایه‌گذاری برق از دوش مردم و اقتصاد برداشته شود؛ بنابراین هدف اصلی از این کار نباید کمک‌کردن مستقیم به طبقات پایین باشد. کمک به آنان راه‌های بهتر دیگری دارد که در ادامه خواهم گفت. هدف اصلی باید متعادل‌کردن مصرف نهایی باشد، از طریق نزدیک‌کردن قیمت آن به قیمت تمام‌شده. ولی متعادل‌کردن قیمت، چون به‌زیان طبقات پایین می‌شود، دولت تا میزان معینی از مصرف را رایگان اعلام کرده است که به‌طور قطع به‌نفع طبقات پایین است. درحقیقت این سیاست را باید برای همه حامل‌های انرژی، چون گاز و سوخت نیز اجرا کرد. هرگونه تغییر قیمت باید به بهبود وضعیت طبقات ضعیف و نیز ضرورتا افزایش بهره‌وری اقتصادی معطوف باشد. هر دو شرایط لازم هستند.

با این حال انجام این پیشنهاد راه بهتری نیز داشت. به همه خانوار‌های کشور میزان معینی از کیلووات برق به‌صورت رایگان داده شود، چه فقیر و چه غنی. هر خانواری که کمتر از آن را مصرف کرد، به همان میزان مصرف کمتر تا سقف تعیین‌شده بتواند پول آن را با قیمت تعیین‌شده از شرکت برق بگیرد و هرچه از آن میزان بیشتر مصرف کرد، با قیمت واقعی پرداخت کنند. این کار سبب می‌شود که همه مصرف‌کنندگان به‌نحوی در کاهش مصرف کوشش کنند. ممکن است سیاست موجود، برق مصرفی برخی طبقات را افزایش دهد و این خلاف هدف اعلام‌شده است. البته در همین حدی هم که انجام شده، خوب است و به‌قول معروف، کاچی به از هیچی!

اتفاقا آقای وزیر نیرو نیز در مقام دفاع از این طرح عمدتا بر افزایش کارایی صنعت برق و بهینه شدن مصرف آن اشاره کرده‌اند. این طرح را می‌توان برای صنایع هم در نظر گرفت. برای مثال کارخانه‌ای که مثلا فولاد تولید می‌کند، به ازای هر تن تولید فولاد یک مقدار برق با قیمت پایه در نظر گرفته شود. مقداری که در سطح استاندارد‌های موجود و بین‌المللی باشد. مصرف کمتر از آن را از کارخانه بخرند و اضافه بر آن را با قیمت جهانی از کارخانه بگیرند. این کار سبب می‌شود که کارخانجات به سوی مصرف کمتر برق میل کنند. این سیاست موجب افزایش تورم نیز نخواهد شد. وضعیت مصرف برق در ایران و نیز شدت انرژی بسیار تأسف‌بار است و نیازمند طرح‌هایی است که انگیزه‌های جدی برای کاهش مصرف را در تولیدکنندگان خانگی و صنعتی و تجاری ایجاد کند. به انگیزه سیاست‌گذاران کاری ندارم، ولی این نکته مطرح است که چرا در سال‌های گذشته که همواره از این نوع ایده‌ها برای کنترل مصرف انرژی پیشنهاد می‌شد، کسی به آن‌ها توجهی نمی‌کرد؟ اگر به این پرسش پرداخته شود، بخشی از کاستی‌های نظام تصمیم‌گیری در ایران شناخته خواهد شد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
در دور دوم، شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->