ساعت خرید عرضه اولیه «ومپنا» اعلام شد (۱۹ دی ۱۴۰۳) قیمت امروز خودرو‌های خارجی (۱۹ دی ۱۴۰۳) | تیگو، ۳ میلیارد و ۴۵ میلیون تومان بورس در پشت سد ۳ میلیونی | رشد ۲۲.۵ هزار واحدی شاخص کل (۱۹ دی ۱۴۰۳) بررسی قیمت امروز خودرو‌های داخلی (۱۹ دی ۱۴۰۳) | کوییک، شاهین و تارا ارزان شدند گردهمایی آموزشی مدیران فرودگاه‌های کشور در فرودگاه بین‌المللی مشهد برگزار شد (۱۹ دی ۱۴۰۳) افزایش نرخ طلا و سکه در مشهد (۱۹ دی ۱۴۰۳) آخرین قیمت دلار توافقی نیما، امروز (چهارشنبه، ۱۹ دی ۱۴۰۳) | دلار اسکناس از ۶۸ هزار تومان عبور کرد نرخ امروز دلار، طلا، سکه و ارز دیجیتال (۱۹ دی ۱۴۰۳) | دلار باز هم ۸۰ هزار تومانی شد احداث و تعمیر ۲ هزار و ۶۸۵ مورد مسکن مددجویان در خراسان رضوی در ۹ ماه نخست ۱۴۰۳ قیمت ۶ محصول ایران خودرو کاهش یافت (۱۹ دی ۱۴۰۳) + جدول جزئیات بیشتر از موضوعات بن کارگری و حق‌مسکن کارگران در جلسه شورای عالی کار خبر جدید رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس در خصوص اجرای طرح ساماندهی نیرو‌های شرکتی (۱۹ دی ۱۴۰۳) دوشنبه آینده منتظر عرضه اولیه جدید باشید (۲۴ دی ۱۴۰۳) | میزان نقدینگی عرضه اولیه «نیشکر» چقدر خواهد بود؟ ارزش سهام عدالت امروز (چهارشنبه ۱۹ دی ۱۴۰۳) چقدر شد؟ پیش‌بینی بازار نفت در سال ۲۰۲۵ | طلای سیاه گران می‌شود؟ فروش محصولات مدیران خودرو از امروز (چهارشنبه، ۱۹ دی ۱۴۰۳) آغاز می‌شود + جدول بررسی روند تغییرات بازار کار استان در ۵ سال گذشته | عقب‌گرد اشتغال در خراسان رضوی قیمت امروز میوه و صیفی‌جات در مشهد (۱۹ دی ۱۴۰۳) | سیب‌زمینی گران شد قیمت طلای جهانی امروز (چهارشنبه ۱۹ دی ۱۴۰۳) چقدر شد؟ کدام جایگاه‌های سوخت امروز در تهران بنزین سوپر عرضه می‌کنند؟ (۱۹ دی ۱۴۰۳) + آدرس هشدار مهم به خریداران طلا | مراقب سودجویان باشید آیا حقوق کارگران تغییر می‌کند؟ | پیشنهاد افزایش ۳۵ درصدی حق مسکن ۹۰۰ هزار تومانی مصرف ۳۰ درصد گاز کشور در استانهای تهران و البرز فرزین خبر داد: پرداخت تسهیلات مسکن به ۸۰۰ هزار متقاضی بلاتکلیف تشکیل پرونده ۴۰ میلیارد ریالی برای یک نانوای متخلف در مشهد (۱۸ دی ماه ۱۴۰۳) بخشنامه جدید بانک مرکزی برای ساماندهی و نظارت بر بازار رمزارزها آخرین وضعیت بازار سرمایه | رشد ۵۰ هزار واحدی بورس (۱۸ دی ۱۴۰۳) سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس: افزایش خودسرانه قیمت نان توجیه ندارد
سرخط خبرها

تدبیر برای جلوگیری از پرسودترین قاچاق

  • کد خبر: ۴۳۸۸
  • ۱۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۷:۵۶
تدبیر برای جلوگیری از پرسودترین قاچاق
رضا جبلی کارشناس مالی و اقتصادی

سوخت وسایل نقلیه یکی از اساسی‌ترین نیازهای هر کشور است و ازجمله موضوعات راهبردی و تعیین‌کننده در اداره یک جامعه به‌حساب می‌آید.
عمده‌ترین سوخت مصرفی در بخش حمل‌ونقل خودروهای سبک در ایران بنزین است. متوسط واردات بنزین در سال‌های گذشته 28درصد کل دوره بوده است و از اواخر دهه70 تا اواسط دهه80 تقاضای بنزین سالانه حدود10 درصد رشد داشته است. در اواسط دهه80 بخش عظیمی از منابع کشور به اعطای یارانه مستقیم و غیرمستقیم حامل‌های انرژی اختصاص‌ یافته و نتایج مطلوبی از مدیریت یارانه‌ها به دست نیامده بود و با رشد روزافزون تقاضای بنزین و تفاوت آن با میزان تولید داخلی منجر به واردات بنزین و صرف مقادیر زیاد یارانه در این بخش شد.
این در حالی بود که فقط کسری از این میزان به مصرف‌کننده می‌رسید و بقیه آن قاچاق می‌شد. با هدفمند کردن یارانه حامل‌های انرژی به‌عنوان یک سیاست مهم با هدف توزیع عادلانه یارانه‌ها و منطقی شدن قیمت و جلوگیری از قاچاق و اصلاح نسبی قیمت‌ها اجرای سهمیه‌بندی بنزین از تیرماه 86 آغاز شد و اجرای آن تا خرداد سال94 ادامه داشت و این فراورده نفتی تک‌نرخی شد.
کارت سوخت کارآمدترین ابزار مدیریت مصرف، در صورت غیرعادی شدن مصرف است و راهکارهای مختلفی در دنیا برای مدیریت مصرف سوخت وجود دارد که بیشتر به ابزارهای قیمتی و مدیریتی تقسیم می‌شود.
بر اساس ابزار قیمتی رشد نرخ سوخت و طبق ابزار مدیریتی از طریق سهمیه‌بندی تلاش می‌شود که جلو افزایش بی‌رویه مصرف سوخت گرفته شود. در ایران نیز تجربه سال‌های گذشته نشان داده است که کارت سوخت و سهمیه‌بندی بهترین کارآمدی را در کنترل و مدیریت مصرف سوخت داشته‌اند.
با یکسان‌سازی نرخ بنزین، رانندگان انگیزه‌ای برای استفاده از کارت سوخت شخصی ندارند؛ به‌طوری‌که میزان استفاده از این کارت‌ها کاهش چشمگیری یافته و رانندگان در زمان سوخت از کارت جایگاه استفاده می‌کنند. به نظر می‌آید فقط با استفاده از کارت شخصی بنزین در جایگاه‌ها بدون سهمیه‌بندی اما با تک‌نرخی بودن و مقدار مشخص مصرف در روز می‌توان از مصرف بی‌رویه و به مقدار زیاد از قاچاق بنزین (البته با همکاری و مدیریت جایگاه‌ها) جلوگیری کرد.
تصمیم به احیای کارت سوخت و بازگشت الزام سوخت‌گیری با کارت سوخت به چرخه توزیع بنزین به‌هیچ‌وجه نباید به معنای تغییر قیمت عرضه این فراورده نفتی باشد؛ هرچند در لایحه بودجه سال98 حرفی از تغییر نرخ بنزین نشده است. البته این شک وجود دارد که اقداماتی که به‌تازگی در زمینه بازگشت کارت سوخت صورت گرفته، مقدمه‌ای برای سهمیه‌بندی و دونرخی شدن بنزین است.
نفتی‌ها برای مقابله با مصرف بی‌رویه بنزین از بهینه‌سازی مصرف سوخت صحبت می‌کنند و باید گفت کنترل مصرف فقط وظیفه وزارت نفت نیست و همت چندین دستگاه و همچنین کمک مردم را می‌طلبد؛ البته تولید خودرو هم یکی از دلایل افزایش مصرف است. همچنین تردد خودروهای قدیمی و بدون معاینه فنی هم مزید بر علت است و قیمت پایین سوخت را هم می‌توان یکی از دیگر علل اصلی نام برد.
بااین‌حال سرنوشت بنزین در ایران همچنان مبهم است. دولت از یک‌ طرف خودکفایی تولید بنزین را اعلام می‌کند و می‌گوید به دنبال صادرات هستیم و از طرف دیگر مصرف بالا و قاچاق سوخت را یکی از دغدغه‌های اصلی خود می‌داند و بازگشت کارت سوخت را اعمال، اما سهمیه‌بندی را تکذیب می‌کند. البته یکی از دلایل اصلی قاچاق بنزین را می‌توان قیمت بالای ارز دانست که با توجه به نرخ بنزین و قیمت ارز و نوسانات شدید ارز، قاچاق سوخت را به پرسودترین صادرات غیرقانونی تبدیل کرده است.
در پایان می‌توان اضافه کرد که آنچه از وضع موجود دریافت می‌شود، این است که نداشتن سیاستی برای جلوگیری از روند فزاینده مصرف تنها دلخواه قاچاقچیان سوخت است که می‌تواند وضع را از این‌که هست خراب‌تر کند. بنابراین دولت باید هرچه سریع‌تر دنبال راهکاری برای کنترل این شرایط باشد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->