پیش بینی قیمت ارز و دلار (۱۸ دوشنبه ۱۴۰۴) پیش بینی قیمت طلا و سکه (دوشنبه ۱۸ فروردین ۱۴۰۴) اختلال در برخی پیامک‌های بانکی پیش بینی بورس (دوشنبه ۱۸ فروردین ۱۴۰۴) کشف ۵۰ ماینر از یک واحد نیروگاهی در خراسان‌رضوی (۱۷ فروردین ۱۴۰۴) ۱۰ شهرستان خراسان‌رضوی «سبز» و عاری از شبکه سیم مسی هستند پرده‌برداری گمرک چین از صادرات ۲ تن طلا به ایران بیش از سه هزار و ۵۷۰ بازرسی از عرصه کالا‌های اساسی خراسان رضوی انجام شد افت چشمگیر قیمت خودرو‌های خارجی در بازار آزاد (۱۷ فروردین ۱۴۰۴) + جدول کاهش قیمت برخی خودرو‌های داخلی (۱۷ فروردین ۱۴۰۴) | پراید از ۴۰۰ میلیون فراتر رفت لشکر یک نفره سازندگی آغاز پرداخت تسهیلات ۴۰۰ میلیون تومانی مسکن روستایی از ۲۱ فروردین ماه ۱۴۰۴ اما و اگر‌های تأمین قطعات یدکی خودرو‌های وارداتی کوچکتر‌ها برنده امروز بورس شدند | گزارش وضعیت بازار سهام (۱۷ فروردین ۱۴۰۴) زمان اولین حراج شمش طلا در سال جدید مشخص شد روند کاهش نرخ طلا کوتاه مدت است | احتمال کاهش بیشتر اونس طلا وجود دارد قیمت خودرو‌های وارداتی در سال جدید گران می‌شود؟ مرحله دوم کالابرگ الکترونیک برای سرپرستان خانواده‌ها شارژ شد قیمت طلا و سکه در مشهد اعلام شد (۱۷ فروردین ۱۴۰۴) | طلا افزایشی شد قیمت ارز، طلا، سکه و ارز دیجیتال (۱۷ فروردین ۱۴۰۴) | نوسان دلار در کانال ۱۰۳ هزار تومان ابلاغ نرخ تازه مالیات بر ارزش افزوده طلا برای سال ۱۴۰۴ رکود اقتصادی در دنیا در پی تعرفه گذاری‌های جدید ترامپ | تصمیم رئیس جمهور آمریکا چه تاثیری بر اقتصاد ایران خواهد داشت؟ تعطیلات باعث گرانی سیب زمینی شد! | ارزانی نوبرانه‌ها از ابتدای اردیبهشت سهام اروپا بزرگترین سقوط هفتگی در ۲ سال گذشته را تجربه کرد قیمت امروز میوه و صیفی‌جات در مشهد (۱۷ فروردین ۱۴۰۴) | سیب زمینی سر به فلک کشید نرخ تورم سه‌رقمی برخی مواد غذایی | صاعقه گرانی بر سفره مردم شورای عالی بورس تکلیف سود سهام عدالت متوفیان را روشن کرد پیش بینی بورس (یکشنبه ۱۷ فروردین ۱۴۰۴)| روزهای بهاری بازار سرمایه از راه می‌رسد؟ پیش بینی قیمت طلا و سکه (یکشنبه ۱۷ فروردین ۱۴۰۴)| تخلیه حباب ادامه دارد؟
سرخط خبرها

کاربرد هواکش روی کاپوت ماشین چیست

  • کد خبر: ۵۱۰۳۸
  • ۱۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۵
کاربرد هواکش روی کاپوت ماشین چیست
هواکش های روی کاپوت (هود کاپوت ) به فرم دریچه‌های برجسته‌ای هستند که بخشی از هوای جریانی بر روی کاپوت را به داخل فضای موتور هدایت می‌کنند.
به گزارش شهرآرانیوز،  طراحی خودرو‌های سواری با گذر زمان و پیشرفت دانش و تکنولوژی دستخوش تغییرات بسیاری در جهت بهبود عملکرد و کارکرد خودرو‌ها شده است. این تغییرات را در بخش‌های مختلف خودرو از قبیل موتور،  تعلیق، شاسی، ترمز و … دانست. یکی از بخش‌های اصلی طراحی خودرو، طراحی فرم بدنه خودرو است که تأثیر بسزایی در میزان سوخت مصرفی، بیشینه سرعت خودرو و شتاب‌گیری خواهد داشت.

علم آیرودینامیک خودرو به مرور زمان دستخوش تحولات و نوآوری‌های بسیاری بوده که هر یک منجر به بهینه‌سازی عملکرد خودرو شده‌اند. از جمله این نوآوری‌ها می‌توان به بهره‌گیری از دریچه هوا بر روی کاپوت خودرو اشاره نمود که اخیرا توجه ویژه‌ای به این ایده بالخصوص در خودرو‌های اسپرت شده است.

دریچه‌ی هوای تعبیه شده بر روی کاپوت خودرو‌های اسپرت می‌توانند دارای دو عملکرد متفاوت باشند. دریچه‌های هوای نوع اول که در اصطلاح ونت (vent) نیز نامیده می‌شوند، هوای ورودی از دریچه‌ی جلوی پنجره خودرو به داخل فضای موتور را خارج می‌کنند. این جریان خروجی از داخل موتور می‌تواند دارای دو مزیت کلیدی در جهت تقویت عملکرد خودرو باشد. در خصوص مزیت اول؛ هوای ورودی به داخل فضای موتور، پس از عبور از روی سطح موتور و تقویت روند خنک‌کاری موتور از دریچه رو کاپوت خارج می‌شود. با این کار می‌توان به بهبود کارکرد موتور خودرو اقدام نمود و تنها رادیاتور خودرو نقض خنک‌کاری موتور را انجام ندهد. مزیت جذاب دیگر این نوع دریچه، کاهش میزان نیروی پسا (درگ) وارده به سطح مقابل پنجره و سقف خودرو و ایجاد نیروی لیفت معکوس بر روی خودرو است. در واقع جریان خروجی از دریچه هوای کاپوت، به صورت یکنواخت بر روی شیشه جلو خودرو و سقف حرکت کرده و این عمل سبب افت میزان نیروی بازدارنده درگ می‌شود و این امر سبب بهبود میزان سوخت مصرفی می‌گردد. از جهت تقویت نیروی لیفت معکوس بر روی خودرو منجر به بهبود میزان شتاب‌گیری و سرعت بیشینه خودرو می‌گردد. در توضیح بیشتر نیروی لیفت معکوس می‌توان به تغییر ارتفاع خودرو و کاهش فاصله خودرو با زمین اشاره نمود.

نوع دوم دریچه هوای روی کاپوت را اصطلاحا اسکوپ (scoop) می‌نامند. اسکوپ‌ها به فرم دریچه‌های برجسته‌ای هستند که بخشی از هوای جریانی بر روی کاپوت را به داخل فضای موتور هدایت می‌کنند. در موتور‌های درون‌سوز هوای هدایت شده توسط اسکوپ به زیر کاپوت از طریق کانال‌های هوایی ویژه تنفس به موتور رسانیده شده و میزان اکسیژن موجود در هوای پیرامون خودرو که در اثر دمای کاری بالای خودرو کاهش یافته را افزایش دهد. با افزایش میزان اکسیژن تنفس موتور می‌توان راندمان و قدرت موتور را به طور ویژه‌ای افزایش داد. درواقع اگر یک اسکوپ از طراحی آیرودینامیکی مناسبی برخوردار باشد، در سرعت‌های بالای خودرو سبب می‌شود جریان هوایی با سرعت، فشار و چگالی بالا وارد دریچه‌های هوای ورودی موتور شده و اثری همچون سوپرشارژر‌ها در خودرو ایجاد کند. دیگر کارکرد اسکوپ همچون ونت‌ها فرآیند خنک‌کاری موتور با دمیدن مستقیم هوای خنک محیط به سطح موتور است که می‌توان عملکرد بالاتری در قیاس با ونت‌ها متصور شد. در صورتی که موتور در دمای پایین‌تر کارکرد داشته باشد سبب افزایش طول عمر قطعات و عدم جوش آوردن رادیاتور خودرو شود.

منبع:تسنیم
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->