کشف ۱۴۲ کیسه آرد خارج از شبکه یارانه‌ای در خراسان رضوی (۱۹ دی ۱۴۰۳) موبایل‌های سامسونگ را چند بخریم؟ (۱۹ دی ۱۴۰۳) ساعت خرید عرضه اولیه «ومپنا» اعلام شد (۱۹ دی ۱۴۰۳) قیمت امروز خودرو‌های خارجی (۱۹ دی ۱۴۰۳) | تیگو، ۳ میلیارد و ۴۵ میلیون تومان بورس در پشت سد ۳ میلیونی | رشد ۲۲.۵ هزار واحدی شاخص کل (۱۹ دی ۱۴۰۳) بررسی قیمت امروز خودرو‌های داخلی (۱۹ دی ۱۴۰۳) | کوییک، شاهین و تارا ارزان شدند گردهمایی آموزشی مدیران فرودگاه‌های کشور در فرودگاه بین‌المللی مشهد برگزار شد (۱۹ دی ۱۴۰۳) افزایش نرخ طلا و سکه در مشهد (۱۹ دی ۱۴۰۳) آخرین قیمت دلار توافقی نیما، امروز (چهارشنبه، ۱۹ دی ۱۴۰۳) | دلار اسکناس از ۶۸ هزار تومان عبور کرد نرخ امروز دلار، طلا، سکه و ارز دیجیتال (۱۹ دی ۱۴۰۳) | دلار باز هم ۸۰ هزار تومانی شد احداث و تعمیر ۲ هزار و ۶۸۵ مورد مسکن مددجویان در خراسان رضوی در ۹ ماه نخست ۱۴۰۳ قیمت ۶ محصول ایران خودرو کاهش یافت (۱۹ دی ۱۴۰۳) + جدول جزئیات بیشتر از موضوعات بن کارگری و حق‌مسکن کارگران در جلسه شورای عالی کار خبر جدید رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس در خصوص اجرای طرح ساماندهی نیرو‌های شرکتی (۱۹ دی ۱۴۰۳) دوشنبه آینده منتظر عرضه اولیه جدید باشید (۲۴ دی ۱۴۰۳) | میزان نقدینگی عرضه اولیه «نیشکر» چقدر خواهد بود؟ ارزش سهام عدالت امروز (چهارشنبه ۱۹ دی ۱۴۰۳) چقدر شد؟ پیش‌بینی بازار نفت در سال ۲۰۲۵ | طلای سیاه گران می‌شود؟ فروش محصولات مدیران خودرو از امروز (چهارشنبه، ۱۹ دی ۱۴۰۳) آغاز می‌شود + جدول بررسی روند تغییرات بازار کار استان در ۵ سال گذشته | عقب‌گرد اشتغال در خراسان رضوی قیمت امروز میوه و صیفی‌جات در مشهد (۱۹ دی ۱۴۰۳) | سیب‌زمینی گران شد قیمت طلای جهانی امروز (چهارشنبه ۱۹ دی ۱۴۰۳) چقدر شد؟ کدام جایگاه‌های سوخت امروز در تهران بنزین سوپر عرضه می‌کنند؟ (۱۹ دی ۱۴۰۳) + آدرس هشدار مهم به خریداران طلا | مراقب سودجویان باشید آیا حقوق کارگران تغییر می‌کند؟ | پیشنهاد افزایش ۳۵ درصدی حق مسکن ۹۰۰ هزار تومانی مصرف ۳۰ درصد گاز کشور در استانهای تهران و البرز فرزین خبر داد: پرداخت تسهیلات مسکن به ۸۰۰ هزار متقاضی بلاتکلیف تشکیل پرونده ۴۰ میلیارد ریالی برای یک نانوای متخلف در مشهد (۱۸ دی ماه ۱۴۰۳) بخشنامه جدید بانک مرکزی برای ساماندهی و نظارت بر بازار رمزارزها آخرین وضعیت بازار سرمایه | رشد ۵۰ هزار واحدی بورس (۱۸ دی ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

راز نفت‌زدایی از بودجه ایران

  • کد خبر: ۶۲۱۳
  • ۱۱ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۴
راز نفت‌زدایی از بودجه ایران
رضا کربلائی کارشناس مسائل اقتصادی

نفت‌زدایی از بودجه ایران ازجمله گزینه‌های پیش روی دولت برای رهایی از اعتیاد دخل‌وخرج جاری خود به دلارهای نفتی است و گام نهادن دولت در این مسیر هم‌زمان با فشارها و تنگناهای ناشی از تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا علیه صنعت نفت و نظام بانکی ایران با چاشنی انفعال اتحادیه اروپا، قابل دفاع است، اما نیازمند آسیب‌شناسی و کالبدشکافی دقیق است؛ چراکه صفر کردن اعداد درآمدی دولت از محل فروش نفت برای تأمین هزینه‌های جاری، صورت‌مسئله است و سیرت آن این است که دولت به معنای نماد حاکمیت ملی تا چه اندازه قادر خواهد بود که پس از پاک‌سازی «عدد» درآمدهای نفتی در بودجه جاری، «اثر» آن را هم پاک کند. این چالش جدی دولت است و به‌تنهایی قادر به کاستن از اثرات ناشی از فشار تحریم‌ها علیه صادرات و فروش نفت ایران و انتقال و استفاده از درآمدهای ارزی نیست و ضرورت دارد تا در این مسیر دشوار، دیگر ارکان تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیرنده انتصابی و انتخابی هم به دولت کمک کنند.
البته این نقد بر عملکرد دولت وارد است که در سال‌های گذشته، فرصت اصلاح برخی فرایندها و ساختارهای اقتصادی را از دست‌ داده و می‌توانست در شرایط آرام تورمی و ثبات نسبی اقتصادی، دست به اصلاح سیاست‌های اقتصادی بزند، اما اکنون و در اوج فشارهای ناشی از تحریم و دشواری‌های تورم بالا و رشد ضعیف و ناپایدار اقتصادی، چگونه می‌توان از دلارهای نفتی دل برید و بودجه جاری کشور را بدون نفت اداره کرد؟
دست‌کم بر اساس آنچه تاکنون عیان شده، دولت از 2مسیر اصلاح نظام یارانه‌های انرژی و افزایش پایه‌های مالیاتی تصمیم دارد تا وابستگی بودجه جاری را به نفت به کمترین حد ممکن برساند. روشن است که وقتی از یارانه سنگین و پنهان انرژی و اصلاح آن سخن گفته می‌شود، مراد دولت اصلاح قیمت حامل‌های انرژی است و وقتی از تکیه‌ بر درآمدهای مالیاتی خبر می‌دهد، بیش از آنکه به افزایش پایه‌های جدید مالیاتی نظر داشته باشد، دست‌کم در گام نخست به دنبال معافیت‌زدایی از مالیات‌هاست. به‌طور روشن دولت می‌خواهد دامنه اشخاص حقوقی عمدتا وابسته به نهادهای عمومی مشمول معافیت‌های مالیاتی را تغییر دهد و در این مسیر البته با مقاومت‌های جدی مواجه خواهد شد. تردیدی نباید داشت که اصلاح نظام مالیاتی از 2مسیر ممکن است و هر 2مسیر باید هم‌زمان طی شود و یکی را قربانی دیگری نکرد. مسیر نخست پایان دادن بی‌انضباطی و تبعیض مالیاتی و مالیات‌گریزی قانونی در قالب معافیت‌های مالیاتی گسترده است و مسیر دوم شناسایی کانال‌های اقتصاد زیرزمینی و برخورد با مالیات‌گریزی گسترده در لایه‌های زیرین اقتصاد ایران است. نکته مهم در ارتباط با یارانه‌های پنهان انرژی، اینکه این مهم بدون یک اجماع ملی و وحدت نظر نظام سیاسی کشور و البته همراهی و مشارکت مردم به نتیجه مطلوب نمی‌رسد. پس در هر 2راه دولت نیازمند گفت‌وگوی درون سطوح حاکمیتی و البته با مردم و نخبگان است.
اگر دولت و نظام سیاسی دنبال نفت‌زدایی از بودجه جاری است و می‌خواهد اثر آن را پاک کند، نه عدد آن را، دست‌کم 2اصلاح جدی را نباید از نظر دور بدارد؛ اصلاح سیاست‌های ارزی و اصلاح سیاست‌های مالی با هدف انضباط مالی دولت. دولت می‌تواند بودجه‌نویسی کند و میزان رقم درآمدهای نفتی در بودجه جاری را صفر کند، اما بودجه‌ریزی ایجاب می‌کند تا رانت آشکار و نهان از بودجه و خارج از بودجه صفر شود و اقتصاد به رانت دلارهای نفتی عادت نکند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->