فرهمندی: در این دوره مدیریت شهری نگاه ویژه‌ای به توسعه شهر و اجرای پروژه‌ها داشتیم محمدیان یزدی: اتصال بلوار امام خمینی (ره) به نماز مشکل ارتباطات محور شمالی جنوبی را حل می‌کند استاندار خراسان رضوی: پروژه اتصال بولوار امام خمینی(ره) به بولوار نماز، گره ترافیکی بزرگی را در منطقه باز می‌کند شهردار مشهد مقدس مطرح کرد: هزینه‌ ۴۰۰ میلیارد تومانی پروژه اتصال بولوار امام‌خمینی(ره) به بولوار نماز رئیس شورای اسلامی شهر مشهد: کمبود منابع، مانع کار ما نشده است کیفیت هوای مشهد همچنان در شرایط «قابل قبول» (۲۸ مرداد ۱۴۰۴) مدیر کل امور مالیاتی خراسان رضوی خبر داد: پرداخت حدود ۸۳۰ میلیارد ریال عوارض آلایندگی به شهرداری ها، فرمانداری‌ها و دهیاری‌های استان مترو و اتوبوس در مشهد طی ۳ روز پایانی ماه صفر ۱۴۰۴ رایگان شد آماده‌باش اورژانس مشهد در دهه آخر ماه صفر ۱۴۰۴ | استقرار ۳ هزار تکنسین فوریت‌های پزشکی پیرامون حرم امام رضا (ع) بهره‌برداری از پروژه اتصال بولوار امام‌خمینی(ره) به بولوار نماز در مشهد (۲۸ مرداد ۱۴۰۴) شهردار مشهد مقدس: ۹ هزار جای‌پارک و ۵۱ مکان اسکان موقت آماده خدمت‌رسانی به زائران دهه پایانی صفر | ما در حوزه قطارشهری، با کمبود واگن مواجه هستیم پروژه اتصال بولوار امام‌خمینی(ره) به بولوار نماز مشهد، فردا (۲۸ مرداد ۱۴۰۴) به بهره‌برداری می‌رسد تسهیل دسترسی زائران و شهروندان به خدمات شهری در مشهد با به‌روزرسانی لایه‌های مکانی نقشه مشهد محدودیت‌های ترافیکی ایام شهادت امام‌رضا(ع) در مشهد از پنجشنبه (۳۰ مرداد ۱۴۰۴) اعمال خواهد شد مشهد؛ اولِ عشق است آخرِ صفر خدمت رسانی رایگان ناوگان اتوبوسرانی مشهد به زائرین پیاده از محورهای ورودی مشهد مقدس دهه آخر صفر نمایش هم‌افزایی ملی در حمل‌ونقل جاده‌ای مشهد و خراسان رضوی در روز شنبه یک شهریور ماه ۱۴۰۴ تعطیل است استقرار تمامی دستگاه‌های اجرایی و خدمت‌رسان در محور‌های مواصلاتی منتهی به حرم در آستانه شهادت امام رضا(ع) | احتمال حضور پزشکیان در مشهد طرح خدمت‌رسانی به زائران پیاده امام‌رضا(ع) ویژه دهه پایانی ماه صفر در مشهد آغاز شد (۲۷ مرداد ۱۴۰۴) + فیلم و عکس
سرخط خبرها

ساختار شهرداری‌ها

  • کد خبر: ۹۸۵۱۰
  • ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۸
ساختار شهرداری‌ها
مهدی یاراحمدی خراسانی - مدرس دانشگاه

«ساختار سازمانی» زیرمجموعه دومین اصل مدیریت، یعنی «سازمان دهی» راه یا شیوه‌ای است که به وسیله آن فعالیت‌های سازمانی تقسیم، تشریح و هماهنگ می‌شود.

معمولا سازمان ها، ساختار‌هایی ایجاد می‌کنند که فعالیت‌های عوامل انجام کار را هماهنگ و عملکرد کارکنان را کنترل کند. یک ساختار با هدف استفاده بهینه از منابع، ایجاد می‌شود و مدیران ارشد سازمان باید در آغاز کار، منابع دراختیار خود را به صورت ویژه هماهنگ و برای آن الگویی مطلوب طراحی کنند.

هرچند بازنگری یا طراحی ساختار جدید متناسب با تغییرات راهبردی از ضروریات سازمان‌های پویا و رقابتی است، باید توجه کرد که دراصل سازمان دهی هرگز الگویی به عنوان بهترین راه ارائه نمی‌شود که در تمام سازمان‌ها یا موقعیت‌ها تجویزکردنی باشد.

برای طراحی ساختار مناسب، لازم است دو دسته عامل شامل ابعاد ساختاری و ابعاد محتوایی را درنظر گرفت و از طریق ابزار‌های علمی و منطقی اندازه گیری فرایندها، ساختار مناسب را انتخاب کرد.

در جدیدترین مطالعات مربوط به تشکیلات و روش ها، ابعاد ساختاری شامل «تمرکز، رسمیت، پیچیدگی، تخصص گرایی، نسبت‌های پرسنلی، تحلیل ابعاد ساختاری» و ابعاد محتوایی شامل «استراتژی، محیط، فناوری، دوره عمر سازمان و فرهنگ سازمانی» است.

در بخش خصوصی ساختار‌ها به راحتی و بر حسب راهبرد‌های متفاوت سیستم تغییر شکل پیدا می‌کند، اما در سازمان‌های دولتی، این امر مستلزم مجموعه اقداماتی است که به دلیل طولانی بودن مراحل قانونی و پیچیدگی به راحتی انجام شدنی نیست، از این رو بیشتر مجموعه‌های دولتی یا نهاد‌های عمومی، ساختار اجرایی متفاوتی با ساختار مصوب و قانونی خود دارند که این امر سبب ایجاد بی نظمی در جذب و ارتقای نیروی انسانی و همچنین تأثیر بر عملکرد سازمانی می‌شود.

در همین راستا شهرداری‌ها به عنوان یکی از عناصر حکمروایی مهم و مطلوب در کشور، از نظر ساختاری با مشکلات بسیاری مواجه هستند. برای رفع این چالش باید به چند نکته مهم توجه شود؛ اول اینکه مقوله ساختار سازمانی در شهرداری‌های مختلف کشور باتوجه به موقعیت جغرافیایی، گستره عملکردی، جمعیت شهر و گردشگر (زائر) بسیار متفاوت است که باید در مراجع قانونی و مطالعاتی وزارت کشور بدان توجه شود.

دوم: بحث تورم سرمایه انسانی و ورود بی رویه نیرو‌های خارج از ساختار مصوب، دغدغه جدی مدیریت شهری در اکثر شهرداری‌ها به خصوص در کلان شهرهاست که باید ضمن لحاظ اثرات اجتماعی وسیعی که دارد، درمورد آن به نحو مطلوبی اندیشه شود تا لااقل از گسترش بیشتر بروکراسی و افزایش نیرو‌ها پیشگیری شود.

سوم: اصلاح ساختار سازمانی به یک عزم جدی و همگانی نیاز دارد. به معنای دیگر تمام حوزه‌های سازمانی و مدیران سیستم باید ضمن پذیرش اصول علمی و منطقی اصلاح ساختار، کارشناسان و متولیان امر را درچابک سازی و چالاکی سیستم و حذف فرایند‌های موازی و غیرضروری یاری دهند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->