۶۰ درصد اتلاف انرژی در نیروگاه‌های برق کشور است | وجود بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار فرصت صرفه‌جویی در حوزه مصرف انرژی بررسی قیمت امروز گوشی‌های همراه (۲۷ شهریور ۱۴۰۳) افزایش ۵ تا ۲۰ درصدی قیمت نوشت‌افزار در مشهد | سود مجاز فروشندگان چقدر است؟ تعلیق ۶ سایت فاقد مجوز فروش بلیت میانگین قیمت فروش خانه در بلوار احمدآباد مشهد چند است؟ + ویدئو بررسی قیمت امروز خودرو‌های خارجی (۲۷ شهریور ۱۴۰۳) بورس صعودی شد | گزارش وضعیت بازار سهام (۲۷ شهریور ۱۴۰۳) عراق واردات هندوانه، گوجه‌فرنگی و خربزه را از ایران ممنوع کرد صنایع غذایی خراسان رضوی، موتور محرک اقتصادی در استان است تشدید نظارت بر واحد‌های صنفی لوازم‌التحریر و پوشاک هم‌زمان با بازگشایی مدارس رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان‌رضوی: تعطیلی پنجشنبه‌ها برخلاف شعار «جهش تولید با مشارکت مردم» است بررسی قیمت امروز خودرو‌های داخلی (۲۷ شهریور ۱۴۰۳) نرخ طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۲۷ شهریور ۱۴۰۳) صرفه جویی ۱۴۰ میلیون مترمکعبی گاز با تعویض بخاری‌های فرسوده در کشور «خوشا به حالت‌ ای روستایی!» قیمت امروز دلار، طلا، سکه و بیت کوین (۲۷ شهریور ۱۴۰۳) + تحلیل قیمت دلار پرداخت وام ازدواج تا پایان سال به تمام واجدان شرایط الزامی شد مکالمه رایگان و بسته تخفیفی ایرانسل به مناسبت هفته وحدت تولید واقعی در صنایع غذایی خراسان رضوی بسیار کمتر از ظرفیت موجود است کاهش ارزش وام خرید مسکن | با وام ۹۶۰ میلیون تومانی چند متر مسکن می‌توان خرید؟ رئیس سازمان بورس باید کت دربیاورد و از وزیر اقتصاد مطالبه کند | مراسم تودیع و معارفه رئیس جدید سازمان بورس آغاز شد (۲۷ شهریور ۱۴۰۳) برای تهیه رُب، گوجه فرنگی را با این قیمت تهیه کنید | قیمت عمده میوه و صیفی جات در مشهد (۲۷ شهریور ۱۴۰۳) چالش بیمه مربیان تعلیم رانندگی حل شد با وام ۲۸۰ میلیون تومانی بدون محدودیت خودرو بخرید + شرایط کمیسیون اجتماعی مجلس موضوع افزایش حقوق کارگران را دنبال می‌کند قیمت کارخانه‌ای خودرو افزایش یافت؟
سرخط خبرها

شهرآرا؛ شهروندان و اقتصاد ایران ما

  • کد خبر: ۱۲۵۶۲
  • ۰۱ دی ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۱
شهرآرا؛ شهروندان و اقتصاد ایران ما
رضا کربلائی کارشناس مسائل اقتصادی
رسالت روزنامه شهرآرا در سپهر اقتصاد ایران چیست و این رسانه پس از این چه نقش، سهم و سخنی می‌تواند در عرصه اقتصادی داشته باشد؟ انتشار سه‌هزارمین شماره این روزنامه وزین با رویکردی متین و منطقی فارغ از وابستگی‌اش به یک نهاد شهری از این منظر شایسته احترام و البته نقد است که اندیشه کنیم شهرآرا به کدامین جهت می‌تواند به اقتصاد ایران، دست‌کم در عرصه اطلاع‌رسانی، آموزش و افزایش سطح تحلیل اقتصادی جامعه ایران یاری رساند؟ به نظرم روزنامه شهرآرا در ترسیم چشم‌انداز آینده خود برای نقش‌آفرینی بیشتر و مؤثرتر در سپهر اقتصاد ایران می‌تواند در چند سطح متفاوت‌تر و مطالبه‌گر و البته صدای شهروندان باشد. سطح یکم: روزنامه شهرآرا می‌تواند در سطح تحلیل و کالبدشکافی درد‌ها و درمان‌های اقتصادی ایران یک رسانه متفاوت باشد و با استفاده از دیدگاه‌ها و نظرات مختلف پیرامون مشکلات اقتصادی کشور، بر آگاهی و شناخت مردم بیفزاید. تا زمانی که سطح شناخت و درک مردم از علت‌ها و ریشه مشکلات اقتصادی ایران افزایش نیابد، همواره اقتصاد، آزمایشگاهی برای آزمون و خطای وعده‌ها و بلندپروازی‌ها باقی خواهد ماند. در واقع رویکرد تحلیلی- پرسشگری در عرصه اقتصادی روزنامه شهرآرا می‌تواند هم سطح مطالبات و حتی جهت خواسته‌های شهروندان را هدفمندتر سازد و هم رفتار سیاست‌گذاران و تصمیم‌سازان اقتصادی را اصلاح کند؛ چرا که مخاطبان رسانه‌ها امروزه در جست‌وجوی یافتن پاسخی درباره چرایی و آینده مسائل هستند. پاسخ به این تشنگی و مطالبه چرایی و البته چگونگی رویداد‌های اقتصادی و اصلاح رفتار‌ها یکی از موضوعاتی است که روزنامه شهرآرا می‌تواند در این زمینه مؤثر و متفاوت عمل کند. سطح دوم: کلان‌شهر‌های ایران از مشکلاتی رنج می‌برند؛ آلودگی هوا، ترافیک، مهاجرپذیری و حاشیه‌نشینی، بافت‌های فرسوده و.... این‌ها تنها بخشی از چالش‌های رونمایی شده چندساله کلان‌شهر‌های ایران است، اما به نظر هنوز در سطح سیاست‌گذاری و تصمیم‌سازی برای رفع این چالش‌ها، زیرساخت فکری و گفتگو بر سر آینده شهر‌های بزرگ ایران مشکل داریم. هنوز تصور و نگرش غالب این است که شهر یک پدیده‌ای مهندسی است که با مهندسی سازه‌ها و نقشه‌ها می‌توان آن را زنده نگه داشت؛ غافل از اینکه شهر یک پدیده زنده، پویا، پیچیده و انسانی است و بسیاری از مشکلات این روز‌های کلان‌شهر‌ها تا زمانی که زیرساخت‌های فکری شهروندان و تصمیم‌سازان شهری اصلاح نشود، این مشکلات به ابرچالش و ابربحران‌های پیچیده و پرهزینه تبدیل خواهند شد. روزنامه شهرآرا، فارغ از وابستگی‌اش به یک نهاد شهری، می‌تواند یک الگوی رسانه‌ای برای شکل‌گیری گفت‌وگوی بین مدیریت‌شهری و صاحب‌نظران درباره چالش‌های شهری باشد؛ پیشنهاد می‌شود روزنامه شهرآرا در عرصه اقتصاد شهری، رویکرد اقتصادی سبز، بدون کربن، دوستدار محیط‌زیست، حمل‌ونقل پاک و... را در اولویت سیاست‌های رسانه‌ای آینده خویش قرار دهد و به تصمیم‌گیرندگان و تصمیم‌سازان برای ساختن شهری بهتر با مشارکت دادن به شهروندان مسئول یاری رساند. سطح سوم: خاستگاه شهرآرا به لحاظ موقعیت جغرافیایی، محل انتشار و توزیع در شرق ایران و به‌طور خاص استان خراسان‌رضوی و شهر مقدس مشهد تعریف می‌شود و البته که رویکرد‌های انتخابی‌اش در پرداز و روایتگری مشکلات معطوف به چالش‌ها و مطالبات این جغرافیاست؛ اما واقعیت این است که هنوز بسیاری از ظرفیت‌های اقتصادی خراسان‌رضوی و شهر مقدس مشهد ناشناخته و کمتر شناخته‌شده است و روزنامه شهرآرا می‌تواند در آینده این ظرفیت‌ها را معرفی و برجسته کند. ازجمله این ظرفیت‌ها می‌توان به مشارکت دادن نخبگان، صاحب‌نظران، دانشگاهیان، محققان، فعالان اقتصادی در عرصه تولید محتوا و شکل‌گیری یک طوفان فکری پیرامون فرصت‌ها و چالش‌های اقتصادی شرق کشور اشاره کرد. امیدواریم شهرآرا روزنامه‌ای برای زندگی، برای امید، دور از آلودگی‌های سیاسی و البته رسانه‌ای اصلاح‌گر و مطالبه‌گر باقی بماند و استوار.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->