آغاز فراخوان ایده‌پردازی هوش مصنوعی در خدمت قرآن و عترت با سواد شد تا شهید شود | روایتی از عزم نوجوان عشایری برای حضور در جبهه + فیلم زیر این سقف مقرنس به ازین جایی نیست | یادی از استاد سیدجلال شمسی‌نژاد، معمار و مقرنس‌کار فقید حرم امام‌رضا (ع) وزیر فرهنگ و ارشاد: سپرده زائران حج با ارزش اولیه فاصله گرفته است خدیجه (س) در آیینه رفتار و گفتار پیامبر خدا (ص) بررسی جلوه‌هایی از سیره و فضایل حضرت خدیجه(س) به مناسبت سالروز وفات ایشان در ماه رمضان ۷۰ هزار ایثارگر در وزارت بهداشت استخدام رسمی می‌شوند ایثار و فداکاری حضرت خدیجه (س) | از حمایت مالی تا جان‌فشانی در راه اسلام تولیت آستان قدس رضوی: تبلیغ دینی ضرورت اجتماعی در صیانت از هویت دینی جامعه است پیام بنیاد حفظ آثار به مناسبت روز شهید تشدید محدودیت‌های عربستان برای زائران حج دعای روز دهم ماه مبارک رمضان | چگونه به خدا توکل کنیم + صوت و فیلم آغاز عملیات حج طی ۶ هفته آینده ۳۰۰ عنوان اثر قرآنی انتشارات «به نشر» در نمایشگاه بین‌المللی قرآن و عترت مشهد نقش بانوان واقف در تحولات تاریخی؛ از جانفشانی حضرت خدیجه (س) تا خدمات ماندگار بانو گوهرشاد آیت‌الله علم‌الهدی: گوهرشاد نه‌تنها واقف، بلکه بانویی مجاهد در راه ولایت بود ۵۵ درصد پیشرفت فیزیکی مرکز توانبخشی چندمنظوره ایثار | زیرساخت درمان تخصصی جانبازان جسمی‌حرکتی در مشهد ایجاد می‌شود + فیلم
سرخط خبرها

تولیت آستان قدس رضوی: تبلیغ دینی ضرورت اجتماعی در صیانت از هویت دینی جامعه است

  • کد خبر: ۳۲۱۳۸۶
  • ۲۱ اسفند ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
تولیت آستان قدس رضوی: تبلیغ دینی ضرورت اجتماعی در صیانت از هویت دینی جامعه است
تولیت آستان قدس رضوی تبلیغ دینی را یک ضرورت اجتماعی برای حفظ ارتباط روحانیت با مردم، صیانت از هویت دینی جامعه و مقابله با تهاجمات فرهنگی دانست.

به گزارش شهرآرانیوز، آیت الله احمد مروی در هفتمین اجلاسیه شورای عالی حوزه علمیه خراسان که به میزبانی آستان قدس رضوی در تالار ولایت حرم مطهر امام رضا (ع) برگزار شد، با تأکید بر اینکه توجه به گسترش دایره تبلیغ می‌تواند موجب کاهش ناهنجاری‌های اجتماعی و افزایش همبستگی ملی شود، اظهار کرد: روحانیت نباید تنها اطرافیان و نزدیکان خود را مخاطب قرار دهد. همه دختران و پسرانی که در جامعه دیده می‌شوند، حتی آنانی که دچار ناهنجاری‌های اجتماعی شده‌اند، فرزندان ما هستند و نیازمند تبلیغ و ارشادند. باید دایره و چتر تبلیغ را گسترش دهیم، اما هر گروه را متناسب با فرهنگ، سطح معلومات و ظرفیت‌های فکری و روحی‌شان در نظر بگیریم.

وی گسترش دایره تبلیغ را ضرورتی انکارناپذیر دانست و اظهار کرد: ما با دو نوع زائر اولی مواجه هستیم؛ نخست، کسانی که به دلیل فقر مادی قادر به سفر به مشهد نیستند، و دوم، افرادی که به دلیل فقر فرهنگی و معرفتی، به حرم امام رضا (ع) نمی‌آیند. هر دو گروه به عنوان زائر اولی شناخته می‌شوند. همان‌طور که به زائران اولیِ دچار فقر مادی توجه می‌کنیم، باید به زائران اولیِ دچار فقر فرهنگی نیز اهمیت دهیم.

تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه سیره پیامبر اکرم (ص)، ائمه اطهار (ع) و بزرگان دین الگوی روحانیت در تبلیغ دین است، تصریح کرد: تنها از طریق تبلیغ صحیح دینی می‌توان جامعه را در مسیر هدایت الهی نگه داشت و در برابر انحرافات فکری، اجتماعی و تهاجمات فرهنگی دشمن صیانت کرد.

وی با اشاره به تاریخچه طولانی تبلیغ در اسلام، بیان کرد: اسلام از ابتدا بر پایه تبلیغ استوار بوده است. پیامبر اکرم (ص) به عنوان نخستین مبلغ دین، مبلغانی را تربیت و به مناطق مختلف اعزام می‌کردند و حتی بسیاری از آنان در راه تبلیغ دین به شهادت رسیدند. تبلیغ دینی یک ضرورت اجتماعی برای حفظ ارتباط روحانیت با مردم، صیانت از هویت دینی جامعه و مقابله با تهاجمات فرهنگی است. تبلیغ نه تنها یک وظیفه، بلکه رسالتی الهی بر دوش روحانیت است؛ رسالتی که هدایت مردم و حفظ هویت دینی جامعه را در بر دارد.

نقش تبلیغ دینی در انقلاب اسلامی

مروی در ادامه با اشاره به جایگاه تبلیغ دین در وقوع انقلاب اسلامی، خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی (ره) نمونه بارزی از نقش تبلیغ دین در بسیج توده‌ها و ایجاد تحول اجتماعی است. روحانیون به عنوان مبلغان دینی، نقش محوری در شکل‌گیری انقلاب اسلامی ایفا کردند. در جریان انقلاب، مردم پیرو روحانیت بودند و پیام‌های امام خمینی (ره) از طریق روحانیون و امر تبلیغ دین، به سراسر کشور، از شهر‌ها تا روستاها، منتقل شد.

وی افزود: تبلیغ، اساس ایجاد حرکت مردم در پیروی از امام راحل (ره) و شکل‌گیری این نظام بزرگ و مقدس است. دشمن به اهمیت تبلیغ پی برده و تلاش می‌کند هرجا که روحانیت نفوذ و قدرتی دارد، ریشه‌های آن را قطع کند. هرجا که جریان حق و روحانیت تأثیرگذار باشد، دشمن برنامه‌ریزی و توطئه می‌چیند. این موضوع به ویژه در مورد تبلیغ دینی، که امری مهم و تأثیرگذار است، صدق می‌کند.

تلاش دشمن برای تضعیف تبلیغ دینی

تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه دشمنان اسلام همواره در تلاش بوده‌اند تا با ایجاد فاصله بین روحانیت و مردم، نفوذ دین را در جامعه کاهش دهند، تصریح کردند: دشمنان به خوبی می‌دانند که تبلیغ دینی یکی از اصلی‌ترین ابزار‌های ارتباط روحانیت با مردم و هدایت جامعه است. بنابراین، برنامه‌ریزی‌های گسترده‌ای برای تضعیف این ابزار انجام داده‌اند. در چنین شرایطی، روحانیون و مبلغان دینی باید با هوشیاری و آگاهی، ارتباط خود با مردم را تقویت کنند و با استفاده از روش‌های تبلیغی مؤثر، پیام دین را به گوش نسل جوان و اقشار مختلف جامعه برسانند.

عدالت در تبلیغ؛ شرط اساسی تأثیرگذاری

تولیت آستان قدس رضوی عدالت و انصاف در تبلیغ دین را یکی از اصول مهم تأثیرگذاری معرفی کرد و گفت: همان‌گونه که در روایت آمده است «العَدلُ حَیاةُ الأحکامِ»، عدالت در سخن گفتن و قضاوت، شرط اساسی تأثیرگذاری کلام مبلغ است. مبلغان دینی باید از هرگونه تعصب قبیله‌ای، حب و بغض‌های شخصی و گرایش‌های جناحی پرهیز کنند و با رعایت انصاف، سخن بگویند و قضاوت کنند. تنها در این صورت است که سخن آنها مقبول و اثرگذار خواهد بود.

منبع: آستان نیوز

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->