ما آماده نیستیم گام مهم استان تهران در راستای کاهش آلودگی هوا | ورود بیش از ۲۰۰ اتوبوس برقی به ناوگان حمل و نقل عمومی محور حادثه‌خیز مشهد–چناران ایمن شد| تعریض محور مشهد–گلبهار با ثبت تردد ۱۱۰ هزار خودرو به مراحل پایانی رسید صحبت‌های مدیرعامل تأمین اجتماعی درباره برداشت ۱۶۰۰ میلیارد از جیب بازنشستگان +فیلم  واریز حقوق بازنشستگان لشکری (۲۹ مرداد ۱۴۰۴) | یک میلیون تومان به حساب پشتیبان واریز شد مرمت بناهای تاریخی - گردشگری سبزوار برای حفظ توسعه پایدار ضروری است اطلاعیه تأمین‌اجتماعی در مورد حقوق مردادماه ۱۴۰۴ بازنشستگان و مستمری بگیران ۱۵۰۰ دانش آموز سمپادی تحت حمایت کمیته امداد سیل روستایی در شمال‌غرب پاکستان را «ظرف چند ثانیه» ویران کرد اعلام محدودیت‌های ترافیکی در محور‌های استان مازندران در تعطیلات پایان مرداد ۱۴۰۴ پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی امروز (چهارشنبه، ۲۹ مرداد ۱۴۰۴) | تداوم روند افزایش دما تا ۷۲ ساعت آینده ۱۰۰ هزار زائر پیاده امام‌رضا (ع) وارد مشهد شدند (۲۹ مرداد ۱۴۰۴) میزان «نیترات» آب‌های بسته بندی مشخص شد موزه «زنان در دفاع مقدس» تا پایان سال در تهران رونمایی می‌شود آغاز به‌کار موکب سلامت شهدای شاهنامه در روز‌های پایانی ماه صفر (۲۹ مرداد ۱۴۰۴) شاخص UV چیست و چرا باید روزانه آن را رصد کنیم؟ | سوختگی ارغوانی مهلت ثبت نام سرویس مدارس تا نیمه شهریور ۱۴۰۴ تمدید شد آخرین مهلت انصراف پذیرفته‌شدگان نهایی دانشجومعلمان، امروز (۲۹ مرداد ۱۴۰۴) امضای تفاهم نامه ۳۰ روزه بیمه معلمان مدارس غیردولتی در هفته آینده (۲۹ مرداد ۱۴۰۴) مخالفت شدید پلیس راهور مشهد با قطع برق در بزرگراه‌ها ۱۳ ملک بهزیستی خراسان رضوی در فهرست مولدسازی پایان شرارت‌های شبانه یک شیاد در بولوار ارشاد مشهد تدوین محتوای آموزشی برای دانش‌آموزان دوزبانه لزوم افزایش اعتبارات ملی برای تحقق پروژه های کلان آبی   تأمین بدون تعطیلی نان مشهد در دهه آخر صفر کمبود شدید آموزگار در خراسان رضوی با وجود جذب ۵ هزار معلم | لطفا ۱۸ هزار معلم دیگر! دادستان اسبق مشهد: اگر در طول خدمت من رضایت مردم حاصل شده باشد، موفق بوده‌ام نشانه‌های مهم سکته مغزی چیست؟ از سرگیری فعالیت کتابخانه کاخ نیاوران از امروز (۲۹ مرداد ۱۴۰۴)
سرخط خبرها

زنان چرا داستان می‌خوانند؟

  • کد خبر: ۵۰۵۱۲
  • ۰۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۶
زنان چرا داستان می‌خوانند؟
هدی جاودانی - مترجم
زنان بیش از مردان داستان می‌خوانند، واقعیتی که جهان آن را به رسمیت شناخته است. هلن تیلور در ابتدای کتاب خود، «چرا زنان داستان می‌خوانند: داستان‌هایی از زندگی ما»، می‌گوید که در بریتانیا، آمریکا و کانادا، زنان ۸۰ درصد از فروش آثار داستانی را به خود اختصاص داده‌اند. زنان بیش از مردان به عضویت کتابخانه‌ها و انجمن‌های کتاب درمی‌آیند. زنان اکثریت مخاطبان رویداد‌های ادبی و کتاب‌فروشی‌ها را تشکیل می‌دهند. آن‌ها بیشتر به کتاب‌های صوتی گوش می‌دهند و بیشتر در کلاس‌های فوق‌برنامه ادبی شرکت می‌کنند، و البته بیشتر وبلاگ‌نویسان ادبی زن هستند.
 
هلن تیلور، پروفسور بازنشسته زبان و ادبیات انگلیسی دانشگاه اکستر و نویسنده کتاب، برای پاسخ به پرسش محوری خود، با تعدادی از زنان نویسنده و کارشناس در حوزه نشر و رسانه، مصاحبه‌های مفصلی را ترتیب می‌دهد. او هم‌چنین، پرسش‌نامه‌ای محتوی ۳۹ سؤال تنظیم می‌کند و در قالبی غیررسمی برای همه زنانی که می‌شناخته است، ارسال می‌کند. در نهایت حدود ۴۲۸ نفر به این پرسش‌نامه پاسخ می‌دهند. تیلور ابتدا از میان پاسخ‌ها ۲ الگوی مطالعه کشف می‌کند: عمودی و افقی. در الگوی عمودی، مطالعه در نگاه زنان امری منظم، باقاعده، متعارف، پذیرفته‌شده و اثربخش تلقی می‌شد، اما در الگوی افقی، مطالعه برای زنان فعلی بدون مجوز، خصوصی، از روی فراغت، شرم‌آور، بی‌قاعده و عصیانگر به نظر می‌آمد. علاوه بر این، در میان رمان‌های محبوب این زنان، نام ۲ رمان مشهور «غرور و تعصب» و «جین ایر» بیش از دیگر آثار به‌چشم می‌خورد. در مواجهه با نام این رمان‌ها، بازه سنی نامشخص زنان شرکت‌کننده در پژوهش تیلور به چشم می‌آمد، زیرا به نظر می‌رسید این زنان هم‌چنان درگیر کلیشه‌های منسوخ‌شده نقش‌های جنسیتی بودند و برخی نیز به این مسئله اذعان داشتند [(برای نمونه، خود را دخترانی اغلب زیبارو تصور می‌کردند که همواره انتظار اشراف‌زادگانی ثروتمند و نجیب، سوار بر اسب سفید، را می‌کشیدند)]. اما پاسخ یکی از زنان این پژوهش می‌تواند پاسخی برای پرسش محوری تیلور باشد: «من با کتاب‌ها می‌توانم زندگی متفاوتی را تجربه کنم.» بیدیشا، فیلم‌ساز و روزنامه‌نگار، بر این عقیده است: «زنان به این دلیل که زندگی برایشان کسل‌کننده است، زیاد داستان می‌خوانند.» او به تیلور می‌گوید: «زنان علاقه‌مند به خواندن داستان‌هایی با قهرمانان زن هستند، زیرا در واقعیت، آن‌ها، خود، قهرمان زندگی‌شان نیستند.» خواندن داستان برای فرار از واقعیت، ایده‌ای است که در سراسر کتاب تیلور به چشم می‌خورد، هم به معنای استفاده از داستان به‌عنوان ابزاری مستقیم برای قدم‌برداشتن ورای واقعیت و هم به‌عنوان ابزاری برای شکوفایی و غنای زندگی فرد. هم‌چنین، تیلور، خود، اعتراف می‌کند که با خواندن داستان و هم‌دردی با شخصیت‌های داستانی مختلفی که تجارب زیسته، نژاد، قومیت یا طبقه اجتماعی متفاوتی داشته‌اند، نگاه محدودش به زندگی وسعت پیدا کرده است.
 
یکی از زنان کتاب تیلور می‌گوید که رمان می‌خواند تا بفهمد در جهان چگونه باید رفتار کند و دیگری می‌گوید به رمانی علاقه‌مند شده که با قهرمان آن هم‌ذات‌پنداری می‌کرده و او را هم‌سن‌وسال و در موقعیتی مشابه با خود می‌دیده است. تیلور در نهایت، نتیجه می‌گیرد که ما با کتاب‌ها خود را بازنمایی یا ترسیم می‌کنیم. «زمانی‌که ما خود را در داستانی تصور می‌کنیم، این ترسیم برای توسعه ذهنی و عاطفی ما اهمیت دارد.».
اما آنچه در کتاب «چرا زنان داستان می‌خوانند» بر آن تأکید شده است زنانه‌سازی اغراق‌شده یک فرهنگ ادبی است، و اگر از مردان نیز پرسیده شود که چرا داستان می‌خوانند، به‌احتمال با پاسخ‌هایی مشابه با پاسخ‌های زنان این پژوهش روبه‌رو می‌شویم.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->